Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

CU-raadslid weg om lesbische relatie

Gestart door Iwan, 28 september 2007, 14:17:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: NieuwNieuws.nl

CU-raadslid weg om lesbische relatie

Monique Heger, het enige raadslid van de ChristenUnie (CU) in Wageningen, heeft gisteren
haar ontslag als volksvertegenwoordiger aangeboden aan burgemeester Geert van Rumund.
Heger nam haar besluit omdat zij een lesbische relatie is aangegaan en daar heeft een deel
van haar partij moeite mee.

Heger heeft, nadat zij aan de relatie was begonnen, de meningen gepeild van haar steunfractieleden
en het bestuur van de ChristenUnie. Toen bleek dat een aantal collega's haar homoseksuele relatie
niet zag zitten, concludeerde de politica dat zij onvoldoende draagvlak had.
Ze heeft zelf besloten haar ontslag in te dienen, zegt zij in een verklaring.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Je zou toch denken dat zoiets niet meer voorkomt in Nederland,
dat mensen op hun geaardheid worden beoordelen/veroordeeld.
Uiteraard is de CU niet echt een partij waarvan je zou verwachten
dat ze geen problemen hebben met een homoseksueel raadslid.

Gelukkig zijn er in de Nederlandse politiek ook partijen die er geen probleem
van maken als iemand uit hun gelederen homoseksueel is en die zitten ook
gewoon in de kamer of in gemeenteraden en kunnen gewoon hun taken uitvoeren.
Joop Wijn (cda) Gerda Verburg (cda) Ger Koopmans (cda) Ien Dales (pvda, niet openlijk homoseksueel)
Geert Dales (vvd) Peter Rehwinkel (pvda) Boris Dittrich (D66) Clemens Cornielje (vvd)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Margje

Eigenlijk is het belachelijk dat iemand die volksvertegenwoordiger is van de CU niet wordt geaccepteerd vanwege haar geaardheid...Hieruit blijkt eens en te meer (voor mij dan) hoe bekrompen de CU is en daarmee dus ook het geloof..al wil ik niet generaliseren (zie antwoord Iwan (CDA)) !

TimT

Ik snap het echt niet!
Dat iemand ontslag moet nemen omdat een lokaal partijbestuur op die manier met je opgaat. Dat ze het heeft opgegeven, daarvoor heb ik totaal geen enkel begrip. Het is geen teken van kracht, maar een teken van zwakte. Het geeft ook een verkeerd signaal.
Bedoel er zijn genoeg politici in het verleden geweest en nu nog, Iwan heeft net enkele opgenoemd. Maar er zijn ook genoeg die BI zijn, we moeten niet doen  of we niet weten dat het voorkomt.
Ik vind het schandelijk van de CU dat ze dit hebben aangedaan bij die vrouw en die vrouw had nooit mogen toegeven!

bertus


Iwan

De ChristenUnie moet praktiserende homoseksuelen weren uit bestuursfuncties in de partij
en hen ook niet kandidaat stellen voor posten in het openbaar bestuur.
Dat vindt Yvette Lont, deelraadslid voor de ChristenUnie in het stadsdeel Amsterdam-Zuidoost.

Ze heeft een e-mail gestuurd aan een groot aantal leden van de Christenunie,
waarin ze heeft aankondigd een motie te gaan indienen op het partijcongres van 17 november.
Om de motie in te dienen heeft ze steun nodig van haar eigen lokale afdeling en die van twee andere kiesverenigingen.




Ã,©nieuwnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Als ik homoseksueel was zou ik ook niet met de ChristenUnie te maken willen hebben,
ben dan wel hetroseksueel, maar wil nog steeds met de ChristenUnie te maken hebben.  ;D

Valt me mee dat ze nog niet voor openbare steniging van homoseksuelen hebben gestemd.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

AMSTERDAM - De VVD-fractie in Amsterdam-Zuidoost gaat aangifte doen tegen deelraadslid
Yvette Lont (ChristenUnie) wegens het aanzetten tot discriminatie. Dat meldde Eddy Meyer,
VVD-fractievoorzitter van Amsterdam, woensdag.

Lont zei dinsdag dat homoseksuelen haar partij niet mogen vertegenwoordigen.
Daartoe wil zij op 17 november een motie indienen op het partijcongres.
Volgens Meyer zet deze motie echter aan tot discriminatie en handelt Lont daarmee in strijd met de grondwet.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Belachelijk dat zo'n partij in Nederland kan bestaan.
Terecht dat er aangifte tegen de CU is gedaan wegens discriminatie tegen praktiserende homoseksuelen,
alleen jammer dat het gedaan is/moest worden door een politieke partij.

Eigenlijk vindt dat dat er voor zo'n partij geen ruimte moet zijn in Nederland,
van mij mogen ze die partij verbieden!

Ze lijken wel wat weg te hebben van de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

DEN HAAG - De partijleider van de ChristenUnie, minister André Rouvoet, verwerpt elke suggestie
dat zijn partij homoseksuele leden uit bestuursfuncties weert. Als dat wel zou gebeuren, is dat discriminatie,
zei de vicepremier vrijdag na afloop van de ministerraad.

Hij wilde verder niet vooruitlopen op de discussie die binnen de partij is opgekomen over het gevoelige thema.
Het Amsterdamse raadslid Yvette Lont wil tijdens het ChristenUnie-congres van 17 november
een motie indienen om homo's de toegang tot bestuursfuncties in de partij te ontzeggen.
Volgens een steekproef zouden twee op de drie ChristenUnie-bestuurders het daarmee eens zijn.

Rouvoet ging niet in op de vraag of ook een praktiserende homo een bestuursfunctie kan krijgen of zelfs
minister kan worden. "We moeten de discussie zorgvuldig voeren. Ik wil daar niet op vooruitlopen."
Het congres zal zich buigen over een mogelijke gedragscode voor vertegenwoordigers van de ChristenUnie.

Rouvoet vindt dat daar nu geen onderwerp uitgehaald moet worden.
"Ik wil niet meegaan in een hype. Ik ga niet vooraf bepalen wat belangrijk is", zei de partijleider.

Ook premier Jan Peter Balkenende wil niet op het ChristenUnie-congres vooruitlopen.
Hij wees op een verklaring van een partijwoordvoerder vrijdag. Die stelde dat leden van de ChristenUnie
niet uit bestuursfuncties geweerd zullen worden omdat ze homo zijn. Op het partijcongres moet het gaan
over de christelijke levenswandel en over de vraag in hoeverre je daarover iets op papier kunt zetten.
In dat opzicht worden homo's en hetero's volstrekt gelijk behandeld, aldus de woordvoerder.

Ook vicepremier Wouter Bos (PvdA) wacht rustig af waar de discussie binnen de ChristenUnie toe leidt.
"Ik hoop op een goede uitkomst", zei hij.





©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik verwacht niet dat de motie het gaat halen. Ik denk dat de CU niet zo dom gaat wezen zo diep in haar eigen vingers te snijden.
Anders verliezen ze ook hun subsidie net als de SGP partij.

Iwan

Na overleg met de partijtop heeft het Amsterdamse deelraadslid en ex-prostituee Yvette Lont
besloten haar omstreden anti-homovoorstel niet in te dienen op het partijcongres op 17 november.

Dat heeft Lont vrijdagavond in een persverklaring laten weten. De motie van Lont moest het
praktiserende homo's verbieden bestuurder bij of volksvertegenwoordiger van de ChristenUnie te worden.

'Door een stevig gesprek met een delegatie van het landelijk bestuur hebben wij het vertrouwen gekregen
dat er een inhoudelijke discussie op dit punt gaat plaatsvinden binnen de partij,
' aldus Lont.
Wel benadrukt ze dat ze bij haar standpunt blijft en dat een ruime meerderheid van de lokale
CU-politici er ook zo over denkt. 

'Gedragscode'
Eerder vandaag zei partijleider André Rouvoet dat homoseksuelen niet worden geweerd in de partij.
'Als dat wel zou gebeuren, is dat discriminatie.' Maar Rouvoet liet in het midden of praktiserende homo's
ook een bestuursfunctie kunnen krijgen of minister kunnen worden.

Gevraagd naar zijn persoonlijke mening verwees de vice-premier naar het partijcongres over twee weken.
Dan wordt bepaald aan welke 'gedragscode' een bestuurder of volksvertegenwoordiger van de ChristenUnie
moet voldoen.

De rel over het CU-standpunt omtrent de functie die homo's in de christelijke partij mogen vervullen
ontstond eerder deze week, toen een e-mail van Lont uitlekte waarin ze partijleden opriep om homo's
buiten de ChristenUnie te houden. Donderdag bleek dat tweederde van de lokale ChristenUnie-politici
haar motie zou steunen.

Woede
Tot grote woede van de VVD en D66 wilde Rouvoet gisteren niet ingaan op de kwestie,
die blijkbaar erg gevoelig ligt bij de christelijke partij.  Beide partijen willen dat Rouvoet afstand neemt
van de opvatting over homo's van de meerderheid van zijn partij. VVD-Kamerlid Anouchka van Miltenburg
verklaarde vandaag tegen elsevier.nl dat ze premier Jan Peter Balkenende (CDA) om opheldering heeft gevraagd.




©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Iwan op  3 november 2007, 02:52:18
Na overleg met de partijtop heeft het Amsterdamse deelraadslid en ex-prostituee Yvette Lont
besloten haar omstreden anti-homovoorstel niet in te dienen op het partijcongres op 17 november.

Wel benadrukt ze dat ze bij haar standpunt blijft en dat een ruime meerderheid van de lokale
CU-politici er ook zo over denkt.

Goed dat dat voorstel niet wordt ingediend en nog beter (voor mij dan) dat er nog even wordt aangegeven
dat mevrouw bij haar standpunt blijft en dat een ruime meerderheid van de lokale CU-politici er ook zo
over denkt.
Dan weet ik dat ik nooit van mijn leven een stem aan de CU zal geven.
Dan blijven er op dit moment maar 3 partijen over waar ik eventueel mijn stem aan zal kunnen geven.
PVDA, VVD en D66, die toevallig ook allemaal uit de zelfde bron ontsprongen zijn.

De VVD is ontstaan door een fusie van de Partij van de Vrijheid (PvdV) en het comité-Oud.
Het Comité-Oud bestond uit ontevreden leden uit de Partij van de Arbeid.

En D66 werd opgericht door de journalist van het Algemeen Handelsblad Hans van Mierlo
en VVD-gemeenteraadslid en fractie-voorzitter Hans Gruijters.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

bertus

Citaat van: Iwan op  1 november 2007, 18:35:25
Ze lijken wel wat weg te hebben van de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad.

nee, deze man was vele malen 'hilarischer', zijn antwoord op de vraag met betrekking tot mensenrechten en homoseksualiteit antwoorde hij:
"Die kritiek is geheel ontterecht, in ons land zijn geen homo's zoals in westerse landen"

Iwan

Citaat van: bertus op  5 november 2007, 00:40:01
Citaat van: Iwan op  1 november 2007, 18:35:25
Ze lijken wel wat weg te hebben van de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad.

nee, deze man was vele malen 'hilarischer', zijn antwoord op de vraag met betrekking tot mensenrechten en homoseksualiteit antwoorde hij:
"Die kritiek is geheel ontterecht, in ons land zijn geen homo's zoals in westerse landen"
Bedoel meer dat Mahmoudje ook niet echt iemand is met een realistisch beeld van de wereld
en van zijn eigen land. Er zouden 1 op de 10 mensen gemiddeld homoseksueel zijn
(er zijn ook schattingen van 1 op de 3, maar die schatting lijkt me een beetje aan de hoge kant)
dus dan wonen er of 9 mensen in Iran of Iran is zo'n slecht land om te wonen dat mensen er niet
voor durven uit te komen of die man (Mahmoudje) liegt of hij weet niet waar hij over praat of hij
hij heeft geen realistisch beeld van de wereld en zijn land. Ik dacht trouwens dat mensen die werkzaam
geweest waren in de prostitutie (Lont) meer van de wereld zouden weten om zo'n belachelijk oordeel te geven.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Deelraadslid Yvette Lont van het Amsterdamse stadsdeel Zuidoost legt tijdelijk haar politieke
werkzaamheden neer. De ChristenUnie-politica doet dat wegens persoonlijke redenen.
Ze wordt in ieder geval de komende drie maanden vervangen door een partijgenoot,
maakte het stadsdeel woensdag bekend.

Afgelopen weekend bekritiseerde Lont haar partij fors in Leeuwarden.
Ze verweet Andre Rouvoet een slappe houding en voelde zich niet gesteund sinds zij vorig jaar stelde
dat homo's met een homoseksuele relatie geen functie in de ChristenUnie (CU) kunnen vervullen.

Lont veroorzaakte eind vorig jaar ophef toen ze stelde dat de ChristenUnie praktiserende homoseksuelen
moet weren uit bestuursfuncties in de partij en in het openbaar bestuur.
Ze wilde daartoe een motie indienen op het partijcongres, maar zag daar later van af.
De ChristenUnie stelde wel een commissie in die moet adviseren of homo's namens de partij bestuurder kunnen zijn.






Ã,©nieuwnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

AMSTERDAM - Een selectiecommissie van de ChristenUnie in Wageningen weigert
een lesbische vrouw op de kieslijst te zetten. Dit schrijft het AD.

Omdat Monique Heeger met een vrouw samenwoont wil de commissie haar niet accepteren.
Het landelijk bestuur van de partij wil inhoudelijk niet reageren. Volgens een woordvoerder
staat het afdelingen vrij om bij de selectie hun levensstijl mee te laten wegen.

Heeger stapte in 2007 op als raadslid in Wageningen vanwege haar lesbische relatie.
Ze ging toen samenwonen met een vrouw en dit werd niet geaccepteerd.
De vrouw probeerde later als CU-kandidaat mee te doen aan de waterschapsverkiezing in Gelderland.
Dat ging toen om procedurele redenen niet door.

Ze wilde het nu opnieuw proberen, maar werd dus opnieuw afgewezen.




Ã,©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

De ChristenUnie is duidelijk niet de goede partij als je dus op hetzelfde geslacht valt. Ik snap niet waarom ze had verwacht dat na de eerdere afwijzing, nu opeens de partij van gedachten zou veranderen. Een beetje naïef van de vrouw vind ik het wel, maar goedkeuren doe ik het niet. Ik vind het minderwaardig van de partij.