Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

De val van het Kabinet, wanneer?

Gestart door Iwan, 26 oktober 2007, 23:44:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoe lang denkt u dat de huidige regering zal blijven zitten?

Ze maken de vier jaar vol.
0 (0%)
Ze vallen nog dit jaar.
2 (100%)
Ze vallen in 2008.
0 (0%)
Ze vallen in 2009.
0 (0%)
Weet niet/geen antwoord.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1

Iwan

de PvdA stapt uit het kabinet volgens het laatste nieuws...
Ik vraag me af of het CDA en de CU als rompkabinet doorgaan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Kabinet valt over Afghanistan

DEN HAAG - Na bijna zestien uur vergaderen heeft het kabinet de handdoek in de ring gegooid.
Ondanks een ultieme poging van premier Balkenende de kabinetsruzie over een langer verblijf
in Uruzgan op te lossen, is het vierde kabinet Balkenende zaterdagochtend gevallen.

Het kabinet valt over een vertrouwensbreuk, die de afgelopen weken al duidelijk werd.
Bij het debat gisteren over de Uruzgan-ruzie bereikte dit een dieptepunt, toen minister Maxime Verhagen
(CDA, Buitenlandse Zaken) en vice-premier Wouter Bos (PvdA) elkaar herhaaldelijk tegenspraken.

Ingewijden hebben dat in de nacht van vrijdag op zaterdag gemeld. RTL4 weet verder te melden
dat de Partij van de Arbeid uit het kabinet is gestapt. De partij kan niet leven met het standpunt
van coalitiepartner CDA om alle opties rond de missie in Afghanistan bespreekbaar te houden.

Het CDA wilde verder in de provincie Uruzgan, de PvdA wilde per se vrijdag besluiten dat die optie
van tafel zou gaan. De PvdA wilde dat het kabinet het definitieve nee zou overbrengen aan de NAVO.

De al maanden aanwezige onenigheid tussen CDA en PvdA over Uruzgan escaleerde deze week toen vicepremier
en PvdA-leider Wouter Bos meldde dat de PvdA-ministers definitief een streep door Uruzgan wilden halen.

Dat was tegen het zere been van het CDA dat de optie nog serieus wilde onderzoeken,
zoals eerder in het kabinet was afgesproken.

Komende maandag zou het kabinet precies drie jaar in functie zijn. Premier Balkenende is er
voor een vierde keer niet in geslaagd de regeerperiode vol te maken. De premier zal later vandaag
het ontslag van de PvdA-ministers en staatssecretarissen aanbieden
aan koningin Beatrix.

Als premier Jan Peter Balkenende bij koningin Beatrix het ontslag van zijn kabinet heeft aangeboden,
worden uiterlijk 83 dagen nadat de koningin het ontbindingsbesluit heeft ondertekend,
nieuwe verkiezingen gehouden.


Citeer
Verklaring van premier Balkenende

Later vandaag zal ik aan Hare Majesteit de Koningin het ontslag aanbieden van de ministers
en staatssecretarissen van PvdA-huize. De portefeuilles, het ambt en de functies van de overige ministers
en staatssecretarissen zal ik ter beschikking stellen. Als voorzitter van de ministerraad
heb ik helaas moeten vaststellen dat een vruchtbaar pad ontbreekt waarlangs dit kabinet
van CDA, PvdA en Christen Unie verder zou kunnen gaan.

U heeft de afgelopen dagen kunnen zien dat de eenheid werd aangetast door voldongen feiten.
Door uitspraken die haaks staan op besluiten die het kabinet recent heeft genomen en aan de Kamer
heeft gemeld. Die uitspraken legden een politieke hypotheek op het collegiaal overleg.
Ze zijn zorgvuldigheid in de weg gaan staan. In de richting van onze mannen een vrouwen in Afghanistan.
Maar ook in onze relatie met de NAVO-partners.

We hebben vandaag in de ministerraad verkend of het vertrouwen kon worden hersteld.
Een herbevestiging van de afspraken die we tien dagen geleden in de Treveszaal maakten
en in de kennisgevingsbrief aan de Kamer vastlegden zou een basis hebben gelegd voor een voortzetting
van de samenwerking. Dan hadden de verantwoordelijke ministers een voor het kabinet
bevredigende optie kunnen voorstellen - zo mogelijk voor 1 maart.

Voor een minderheid van het kabinet bleek dit een brug te ver.
Waar vertrouwen ontbreekt, is een poging het over de inhoud eens te worden
bij voorbaat tot mislukken gedoemd. Het betekent hooguit een opmaat naar nieuwe controverse in de toekomst.
Zeker met de uitdagingen waar Nederland voor staat: die vragen niet om de makkelijke weg maar om daadkracht.

Het voortbestaan van een kabinet kan nooit een doel in zichzelf zijn.
Het zou moeten gaan om werk en welzijn in Nederland - nu en in de toekomst.
En om de bijdrage die Nederland in redelijkheid kan leveren aan een betere wereld.
Die intentie hadden mijn collega's en ik drie jaar geleden bij de start.
We ervaren het collectief en individueel als een nederlaag dat we hierin zijn tekort geschoten.
Maar dat verandert aan de feiten en de conclusie die we hebben moeten trekken niets.

Het is nu niet het moment en de plaats om dieper op de schuldvraag in te gaan,
laat staan die van een definitief antwoord te voorzien.
Ik vertrouw erop dat u dit zult willen respecteren.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Elsevier
PVV, D66 en VVD klaar voor regeringsdeelname

Oppositiepartijen D66 en de VVD en de PVV zijn klaar voor de verkiezingen en eventuele deelname
aan een rechts kabinet. De SP hoopt dat er na de verkiezingen een meerderheid is voor een 'links kabinet'
met GroenLinks en een 'vernieuwde PvdA'.

Dat laten de partijen vandaag weten in reactie op de val van het kabinet.
'Ik ben blij dat de kiezer nu aan het woord is, zei SP-leider Agnes Kant.
'De keuze is menselijk en sociaal of liberaal en asociaal'.

Ook Geert Wilders gaf in een reactie aan dat de PVV klaar is voor regeringsdeelname.
De PVV zou volgens de laatste peilingen de grootste partij kunnen worden.

Verkiezingen
Binnen 83 dagen nadat de koningin het ontslag van regeringspartij PvdA accepteert moeten nieuwe
verkiezingen worden uitgeschreven. Deze zullen waarschijnlijk eind mei of begin juni plaatshebben.

Wouter Bos gaf in het VARA-radioprogramma Spijkers met Koppen aan opnieuw lijsttrekker te willen zijn
voor de PvdA. Hij zei nog niet te weten of hij binnekort terug zal keren in de Kamerfractie.

Lastige kabinetsformering
De laatste politieke peiling van Maurice de Hond geeft aan dat het lastig zal worden om een kabinet te formeren.
Zoals het er nu voorstaat is er met drie partijen geen meerderheid van 76 zetels te vormen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Spitsnieuws
Verhagen wil niet regeren met PvdA

Demissionair minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen wil niet meer regeren met de Partij van de Arbeid.
De CDA'er heeft het helemaal gehad met Wouter Bos en co, na de val van kabinet Balkenende-IV.

"Als je niet elke punt en komma vastlegt, proberen ze er onderuit te komen",
zegt de geïrriteerde Verhagen tegen De Telegraaf.

De minister is met name Wouter Bos en Bert Koenders (ex-minister van Ontwikkelingssamenwerking) 'spuugzat'.

Verkiezingen
Het valt Verhagen tegen dat de sociaaldemocraten vooral dachten aan kortetermijnpolitiek (lees: gemeentepolitiek).
"Ik heb verondersteld dat de PvdA niet bezig was met een extra raadszeteltje in Stadskanaal,
maar om de belangen van Nederland veilig te stellen
".

"Dit kabinet is van begin af aan een verstandshuwelijk geweest.
Dat hebben we nooit onder stoelen of banken gestoken
Maar ook in een verstandshuwelijk kunnen heel mooie kinderen worden geboren
".

Uruzgan
Over de kwestie-Uruzgan, waarover de regering uiteindelijk viel, zegt hij:
"Er is tot in detail gesproken over aantallen militairen, over functies.
Dan hadden ze meteen moeten zeggen: 'Het is onbespreekbaar.' Dit is geen bezigheidstherapie!
"

Verhagen sluit ondanks alle kritiek een nieuwe samenwerking met de PvdA niet uit,
maar 'als ik kijk naar wat ze nu zeggen, zal dat een regeerakkoord worden met twintig regels achter de komma'.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Parool.nl
Verhagen begrijpt niets meer van PvdA

WASHINGTON - Het nieuws dat de PvdA alsnog openstaat voor een politiemissie naar Afghanistan heeft demissionair
minister van buitenlandse zaken Maxime Verhagen met stomheid geslagen. ''Een paar maanden geleden is de PvdA hierom
nog uit het kabinet gelopen. Als ze dit nu vinden, begrijp ik niet waarom het dan nodig was om in deze tijd een regering
te laten vallen. Ik hoef dat niet uit te leggen, dat moet de PvdA maar doen.
"

Verhagen noemde het 'op zich prettig' dat de PvdA tot nieuwe inzichten is gekomen. ''Laten we nu maar afwachten wat
uiteindelijk het standpunt is. Vorige week zeiden ze nog iets heel anders. Ik moet nog zien waar de PvdA staat als het besluit
over de missie genomen wordt. Ik verwacht overigens niet dat we daar voor de verkiezingen een besluit over nemen.
"

Verhagen deed zijn uitspraken in Washington waar hij een prijs ontving van het American Jewish Committee,
een organisatie die zich wereldwijd inzet tegen antisemitisme. Een paar uur voor de prijsuitreiking maakte de NOS bekend
dat PvdA-lijsttrekker Job Cohen zondag in het programma 'Oog in Oog' gaat zeggen dat zijn partij toch openstaat
voor een nieuwe politiemissie in Afghanistan, zelfs als er militairen meegaan om de politietrainers te beschermen.
Cohen sloot dat een paar dagen geleden nog uit. Een conflict over de verlenging van de missie in Afghanistan was
voor de PvdA reden om het vierde kabinet Balkenende te verlaten. ''Dat was dus niet nodig", aldus Verhagen.

De minister van buitenlandse zaken kreeg in Washington onder andere de prijs van American Jewish Committee omdat hij zich
de afgelopen jaren 'een vriend van Israël' heeft getoond. De organisatoren prezen onder andere Verhagens besluit
om in 2009 de anti-discriminatie-top van de Verenigde Naties te boycotten vanwege de 'eenzijdige kritiek' op Israël.
Verhagen kreeg ook lof omdat Nederland vorig jaar als één van de weinige landen het Goldstone-rapport afwees
dat zeer kritisch was over Israël rol in de Gaza-oorlog.

In Washington zei Verhagen dat de komende verkiezingen ook kunnen bepalen of Nederland een actieve rol blijft spelen
op het wereldtoneel. ''Er zijn partijen die daar anders over denken, die een andere rol zien, of helemaal geen rol.
Het zijn politieke keuzes. Nederland verdient 70 procent van zijn geld in het buitenland. Dan moet je in mijn ogen ook
betrokkenheid tonen. Ik vind het ook in ons eigen belang om een actieve rol te spelen in het vredesproces tussen Israël
en de Palestijnen. Als is het maar omdat ontwikkelingen in het Midden-Oosten ook een negatieve rol hebben op onze eigen
samenleving, omdat groepen tegen elkaar uit worden gespeeld.
"
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."