Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Wiegel wil VVD opheffen

Gestart door Iwan, 22 november 2007, 13:18:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

AMSTERDAM -  Hans Wiegel heeft opnieuw een bom gelegd onder zijn eigen partij, de VVD .
De voormalige liberale leider wil een brede 'liberale volksbeweging' waar de VVD in opgaat.
De partij moet ophouden te bestaan.

Het VVD-erelid schrijft dit in in een brief aan het hoofdbestuur van de VVD. Eerder drong Wiegel
op het vertrek van het bestuur. Het hele hoofdbestuur van de VVD stelde woensdag zijn portefeuille
ter beschikking, nadat partijvoorzitter Jan van Zanen bekendmaakte dat hij in mei opstapt.
De woordvoerder van Van Zanen zegt dat de oproep van Wiegel niet van invloed was op zijn besluit om te vertrekken.

Volgens Wiegel moet de nieuwe beweging binnen anderhalf jaar tot stand kunnen komen.
"Zoiets moet goed worden voorbereid" zegt hij in dagblad De Pers. Hij wil dat een groep oude rotten
en jonge talenten zich over de opbouw van de beweging gaat buigen. Hij is bereid in deze groep
zitting te nemen.

De 'politicus in ruste' wil Rita Verdonk (Trots op Nederland), de Partij voor de Vrijheid (PVV)
van Geert Wilders en D66 polsen voor de beweging. "Er zitten misschien anderen bij ons in de buurt
die zeggen: er is een heleboel dat ons bindt. Maar misschien staan er ook nog wel nieuwe sterren op.

Als je nu aan die mensen vraagt of ze hiervoor in zijn, zeggen zij nee.
Maar als van onze kant de mogelijkheid wordt geboden, gaan ze daar toch over nadenken.
"

Wiegel is bang dat de de huidige VVD nooit meer een grote, machtige partij wordt.
"In de peilingen heeft de VVD nog maar 10 procent van de stemmen. Ook als de partij
nu goed oppositie voert, zal dat niet genoeg zijn om het enorme verlies goed te maken.
"

Het einde van de VVD zou voor Wiegel 'een enorme stap zijn', zegt hij.
"Want ik heb jaren in de voorste linies van de partij gezeten." Wiegel verzet zich
al tegen de partijtop sinds Mark Rutte Verdonk twee maanden geleden uit de fractie zette.

Wiegel wil dat zijn voorstel wordt behandeld op het VVD-congres op 8 december.





©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Een sympathiek idee, maar denk dat de 3 'rechtse' partijen afzonderlijk meer stemmen krijgen
dan wanneer het om 1 grote 'rechtse' partij zou gaan. Ik zelf ben een VVD stemmer,
maar ik betwijfel of ik zou stemmen op een partij waar Gekke Geert en Ramkoers Rita
de scepter zwaaien en trouwens welke van deze 2 haantjes is dan de baas?
Ik denk dat ze het geen van beiden zouden accepteren als zij niet de baas mogen spelen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Het Klinkt allemaal zo leuk, alleen dat wilde ze ook doen met Links een paar jaren terug. D66, PvdA, etc
Maar dat liep ook niet. Want Nederland is te divers om grote blokken te maken van liberale partijen.

Iwan

Als er een liberaal blok komt,
dan kan ik het als liberaal niet op dat blok stemmen.
Ik ga niet stemmen op een partij/blok waar Wilders deel van uitmaakt,
bovendien is Wilders geen liberaal want hij wil Moslims (anders denkende) hun vrijheden ontnemen
en een liberaal moet zich inzetten voor de vrijheid van iedereen!
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Fractievoorzitter Arie Slob van de ChristenUnie waarschuwt voor een coalitie van CDA, VVD en PVV,
door VVD-coryfee Hans Wiegel zondag betiteld als een droomcoalitie.

Bij de start van de campagne van de ChristenUnie voor de gemeenteraadsverkiezingen, maandag in Leeuwarden,
zei Slob dat hij er niet aan moet denken dat de droomcoalitie van Wiegel het in de huidige tijd van economische crisis
voor het zeggen zou hebben. ,,Brrrr. Dan was de winter nog kouder geweest dan die nu al is.''

Volgens Slob moet in de weken tot de gemeenteraadsverkiezingen ook de vraag wat partijen de kiezer lokaal
te brengen hebben centraal staan. ,,Tegen mensen als Hans Wiegel zeg ik dan ook: stoppen met pogingen om
de gemeenteraadsverkiezingen te laten overheersen door landelijke thema's en maak er geen voorronde van het
spelletje wie-gaat-straks-met-wie-regeren van.
''




©depers.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."