Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

De vakantie waar we nooit aankwamen!

Gestart door Izzy, 21 januari 2008, 20:30:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Izzy

Tsjechie, 24 t/m 27 juni 2002

Tijdens mijn mbo-opleiding Toerisme & Recreatie gingen wij in het 3e jaar met de gehele klas naar Tsjechie voor 4 dagen.
Hier had ik niet zo'n zin in maar ik ben toch maar mee gegaan, nog speciaal een paspoort aangevraagd daarvoor die achteraf
niet echt nodig was geweest.
Het was de bedoeling dat wij van maandag 24 juni t/m donderdag 27 juni een leerzame en leuke vakantie tegemoet gingen,
maar dit liep helaas uit op een ramp.

Het was maandagmorgen en iedereen was er, we moesten onze bagage in de bus leggen en we mochten een plaatsje gaan uitzoeken in de bus.
Ik had totaal geen zin om in die bus te stappen, iets hield mij tegen op dat moment en een lerares van mij voelde het zelfde.
Na onze ouders uitgezwaaid te hebben gingen wij op weg naar Tsjechie!

De busreis verliep goed en we vermaakten ons goed met wat films en wat geouwehoer onderling.
Tijdens de 1e stop gingen we met z'n allen wat eten in zo'n wegrestaurant waar het eten niet bepaald lekker was.

Na een half uur in dit restaurant te hebben gezeten moesten we ons weer verzamelen en vervolgden wij onze trip naar Tsjechie,
opnieuw had ik geen zin om die bus in te stappen maar goed ik had weinig keus.

Het werd donker en de chauffeur zette nog een film op (Mr-Bean) wel grappig ook al had ik die al vaker gezien.
Sommige mensen vielen onder de film in slaap en het luidruchtige gepraat nam ook steeds meer af, toen riep de chauffeur nog om via de microfoon dat
we om half 1 nog een korte stop zouden hebben en dat we daarna door zouden rijden tot s'ochtends voor het ontbijt rond een uur of 7.

Na de stop van half 1, gingen wij dan ook allemaal slapen omdat er toch niet veel meer te beleven was..
Ik bleef maar naar buiten staren en keek naar het noodweer wat buiten gaande was, het regende enorm hard en in de verte zag ik het steeds flitsen..
volgens klasgenoten onweerde het best hard maar dit hoorde ik niet doordat ik mijn discman enorm hard had aanstaan.

Ik probeerde rond 2 uur wat te slapen omdat iedereen dat onderhand wel deed, maar dit ging niet van harte, kon maar geen fijne zitpositie vinden
op zo'n stoel dus van slapen kwam niet veel terecht. Rond kwart over 2 doezelde ik dan eindelijk weg en ik sliep heel lichtjes.

Rond half 3 schoot ik wakker omdat onze bus over 1 of andere hobbelweg ging en ik met mijn kop tegen de stoel voor mij aanklapte, ik keek voor me en zag een vrachtwagen op ons afkomen.. ik keek om me heen en mijn vriendin langs mij stond ineens op en rende naar achteren in de bus.. ik bleef zitten omdat het wel leek dat ik vastgenageld was op dat moment en ik keek toe hoe de vrachtwagen bij onze bus naar binnenschoof en de voorruit aan diggelen viel.

Op dat moment gebeurde er zoveel.. ik hoorde geschreeuw en veel lawaai en zag de buschauffeur achter het stuur vandaan springen en er renden wat klasgenootjes naar achteren en ik bleef maar stokstijf stilzitten starend naar de achterkant van die vrachtwagen die steeds dichter op mij af kwam.
Alle spullen van ons waren ook naar voren geschoven en de helft lag ook buiten (discmans, onze paspoorten, tassen, schoenen, de koelkast)
Plotseling kwam onze bus tot stilstand en de vrachtwagen dus ook.. maar toen begonnen er nog meer mensen te schreeuwen en ik zag waarom.. de aanligger van de vrachtwagen was gekanteld en daar schoven wij met de rechterzijde van de bus tegenaan en op die aanlegger lagen boomstammen die dus tegen onze ramen aan botsten en er onstonden wat barsten maar de ruiten bleven heel toen wij eenmaal steel stonden..

Toen was het voorbij dacht ik.. maar dat was helaas niet zo.. voor ons zag ik een rode sportwagen die tolde rond op de snelweg en ineens vloog hij onze kant op zo in de zijkant van onze bus.. ik zag de bestuurder met zijn hoofd tegen het stuur klappen.. en begon te huilen..
Dit deed ik nog wel even want de beelden die ik daarna nog allemaal zag van de verwondingen van klasgenootjes en de 2 chauffeurs waren niet bepaald een prettig aanzicht.

Rond 3 uur waren de hulptroepen ter plaatste (ambulances, brandweer, politie) wij moesten in de bus blijven zitten en we werden 1 voor 1 naar buiten gehaald en behandeld in de ambulance.. de mensen met de grootste verwondingen gingen eerst dus ik bleef als 1 vd langste zitten en dat was geen pretje want we stonden met de achterkant vd bus nog een stukje op de linkerbaan vd snelweg en het verkeer stroomde maar met vaart langs op op.. ik was steeds bang dat er nog iemand achter ons op zou klappen..

Toen we allemaal uit de bus waren zagen we de enorme ravage op de weg en al de betrokkenen.. het regende nog steeds enorm hard en we werden naar een bus geleidt die ons kwam ophalen en ons vervlolgens naar het Rode Kruis gebouw in Nurnberg te brengen.. daar hebben we rustig kunnen bijkomen en gewacht op de bus die uit nederland zou komen en ons terug zou brengen naar huis want de vakantie naar Tsjechie ging niet meer door..

Er waren zoveel mensen die nog in shock waren en redelijk veel gewonden dat het beter was om terug te gaan naar huis.

Ik denk nog vaak aan deze nacht en het heeft zeker nog 4 jaar geduurd voor ik weer in een bus ging zitten en als ik erin zit let ik voortdurend op en slapen.. nee dat kan ik niet meer.. zodra de chauffeur remt vlieg ik al op..

Hier nog een korte omschrijving van het ongeluk:

De vrachtwagen waar wij op botsten had een klapband gekregen (de aanlegger) waardoor de vrachtwagen ging slingeren en een deel van zijn lading verloor (boomstammen) dat was dus die hobbelweg die ik voelde.. maar zo'n boomstam is tussen de remmen gekomen vd bus waardoor onze chauffeur niet meer kon remmen en dus geen andere keus had om tegen die vrachtwagen aan te rijden. De aanlegger vd vrachtwagen is later gekanteld en daar kwamen wij met de zijkant van onze bus tot stilstand. Er waren 2 vrachtwagens bij betrokken, 2 personenauto's, 1 busje, en wij met onze passagiersbus het is toen in NL op het nieuws geweest en er waren helaas 2 doden (niet van onze bus).

We hebben heel veel geluk gehad want voor hetzelfde geld waren die boomstammen ook nog eens naar binnengeschoven bij ons.. of er was nog een vrachtwagen achterop ons geknald en dat was dan helemaal fout afgelopen doordat mensen naar achter renden in de bus.. en als we niet tegen deze aanlegger tot stilstand waren gekomen had onze bus ook kunnen kantelen.. maar goed dat is gelukkig niet gebeurd.
Ik was blij dat ik weer thuis was de volgende dag en ik denk nog vaak terug.. heb ik het aan voelen komen.. doordat ik die bus steeds niet inwilde.

Wij hebben ook foto's gemaakt en die zou ik hier binnenkort wel plaatsen, dan krijgen jullie een beeld ervan.

Iwan

Wat een verschrikkelijke belevenis moet dat voor jou en je klasgenoten zijn geweest,
ik schrok ervan toen ik het las. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in het begin dacht
dat het iets was wat je had gedroomd en dat je aan het einde van je stukje
zou wakker schrikken. Ik kan me voorstellen dat je er zolang niet goed
van hebt kunnen slapen en niet graag in een bus zat/zit ik zou dat ook zeker hebben
indien ik zoiets zou hebben meegemaakt. Verschrikkelijk dat er 2 doden bij zijn gevallen,
maar een geluk, al klinkt dat erg naar, dat er bij jullie geen slachtoffers gevallen zijn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lynn

Het lijkt wel op de film "Final Destination 2"!
Wat eng zeg!

Kim

Citaat van: Lynn op 22 januari 2008, 15:49:41
Het lijkt wel op de film "Final Destination 2"!
Wat eng zeg!

Dat wou ik ook zeggen!
Afschuwelijk om zoiets te moeten meemaken.
Veel sterkte met het verwerken want dat zul je de rest van je leven blijven doen!  :(