Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Jaarwisseling: politie bekogeld met molotovcocktails

Gestart door Iwan, 1 januari 2009, 14:37:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

De brandweer en politie hebben een drukke en onrustige jaarwisseling gehad.
Door het hele land woedden kleine en grotere brandjes en op verschillende plaatsen
kwam het tot een confrontatie tussen politie en groepen jongeren.

Zoals in Zuidland (regio Rijnmond), waar ongeveer 150 jongeren met agenten
op de vuist gingen. In de regio Rotterdam-Rijnmond werden in totaal 86 mensen aangehouden.

In de wijk Leuvensbroek in Nijmegen werden politie en brandweer belaagd door losgeslagen
relschoppers die hen met molotovcocktails bekogelden. De politie wist er tien te arresteren.

Steek- en vechtpartijen
Burgemeester van Den Haag, Jozias van Aartsen, die een aantal uren met de politie
mee de straat op ging, zei het idee te hebben dat oud en nieuw dit jaar rustiger verliep
dan vorig jaar. Uiteindelijk arresteerde de Haagse politie negentig relschoppers.
Zeker vijftig autoââ,¬â,,¢s gingen in vlammen op, tegen ruim honderd vorig jaar.

De jaarwisseling in Amsterdam ging volgens de politie voorbij zonder ââ,¬Ëœernstige incidentenââ,¬â,,¢,
uiteindelijk werden zeker zestig arrestaties verricht en vielen er bij verschillende steek-
en vechtpartijen een nog onbekend aantal gewonden. In Utrecht gingen dertig autoââ,¬â,,¢s
in vlammen op. ââ,¬ËœIn de stad is het rustig,ââ,¬â,,¢ meldde de politie vannacht.
87 relschoppers werden aangehouden voor vernieling en brandstichting.

Molotovcocktails
Ook in de provincie rukten brandweer en politie vollop uit.
Zo kwam het in het Brabantse dorp Veen tot een confrontatie tussen de politie
en vijftig tot honderd vandalen die autowrakken in de brand staken.
De reljeugd terroriseert het dorp al jaren met oud en nieuw.

In Friesland moest de mobiele eenheid twee keer charges uitvoeren omdat dronken jongeren
in de dorpen Burdaard en Blije de brandweer tegenhielden. Ook in Drachten en Ferwert
moest de politie optreden om hulpverleners hun werk te laten doen. In totaal werden
in de provincie 52 arrestaties verricht.

In Purmerend, Zaandam, Hilversum en Uddel werden hulpverleners door dronken jongeren
belaagd en in Uddel kregen politieagenten bierflessen naar hun hoofd gegooid.
Een brandweerauto in Hilversum werd met bakstenen bekogeld.

Ook dit jaar werden in verschillende plaatsen scholen in de brand gestoken.
De dichte mist waarvoor de ANWB woensdag waarschuwde bleef uit.

Onrustige jaarwisseling, een overzicht van verdere gebeurtenissen:

  • Een schoollokaal in Etten-Leur werd door brand volledig verwoest, een bassischool in Rotterdam-Crooswijk ernstig beschadigd. Ook in Dordrecht vatte een scholencomplex vlam.
  • De politie in de Gooi- en Vechtstreek meldde veel kleine brandjes, vooral containers werden in de fik gestoken.
  • In Amersfoort brak een grote brand uit in een huis. Er vielen geen gewonden maar er zijn wel twaalf huizen ontruimd vanwege de rook.
  • In Utrecht, Zeist en Veenendaal werden veel autoââ,¬â,,¢s in de brand gestoken. In de provincie werden 87 arrestaties verricht en meer dan vijftig autoââ,¬â,,¢s in brand gestoken. In Nieuwegein en Woudenberg bleef het redelijk rustig, terwijl de dorpen vorig jaar geteisterd werden door herrieschoppers.
  • In Nijmegen werden tien mensen opgepakt voor openlijke geweldpleging en ontstonden rellen in de wijk Leuvensbroek. Daar werden ook molotovcocktails naar de politie en brandweer gegooid.
  • In de regio Rivierenland heeft de politie het traditioneel druk met oud en nieuw en dat was dit jaar niet anders. In Waardenburg, Geldermalsen, Culemborg en Zaltbommel werden mensen opgepakt. Onder meer voor het gooien van vuurwerk naar personen, brandstichting, belediging en drugsbezit.
  • In het Limburgse Oirsbeek voerde de politie een charge uit tegen relschoppers die op het Marktplein papier en autobanden in de brand wilden steken. Ze bekogelden politie en brandweer met vuurwerk en flessen.
  • Ook in Overijssel, Flevoland en Noordoost-Gelderland hadden verschillende brandjes en vernielingen plaats. In Twente meldde de Eerste Hulpdienst van het Medisch Spectrum Twente in Enschede meer vuurwerkslachtoffers dan vorig jaar met oud en nieuw. Het gaat vooral om lichtgewonden. In Glanerbrug (bij Enschede) brak een vechtpartij uit tussen twee groepen jongeren. De politie hield een persoon aan en nam een bijl en een vuurwerkpistool in beslag. Er worden nog meer arrestaties verwacht.
  • In Drenthe werde elf mensen aangehouden. Een man belandde in het ziekenhuis nadat hij de deksel van een carbidbus in zijn gezicht kreeg en er ontstond een grote vechtpartij bij een discotheek in Assen waarbij de politie moest ingrijpen.
  • Bij een nieuwjaarsfeest in de Zeelandhallen in Goes heeft de politie donderdag elf mensen aangehouden voor drugsbezit, mishandeling en belediging van agenten.
  • In Haarlem moest de mobiele eenheid ingrijpen toen een grote groep jongeren de brandweer hinderden bij het blussen van een brand. Ook werden hulpverleners bekogeld met vuurwerk. De politie hield in totaal negen mensen aan voor onder meer vandalisme en vechtpartijen.
  • In IJmond werden vijf arrestaties verricht voor vechtpartijen en in Haarlemmermeer acht voor vernieling, geweldpleging en afsteken van illegaal vuurwerk.
  • In Rotterdam werden twee jongens geschept door een intercity. Een van hen overleed, de andere raakte zwaargewond. Volgens het AD probeerden de jongens via het spoor te ontsnappen aan een groep agressieve relschoppers.




    Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik dacht juist het tegenovergestelde gehoord te hebben..

Iwan

Citaat van: Dee-E op 11 januari 2009, 14:46:58
Ik dacht juist het tegenovergestelde gehoord te hebben..
Ik heb inderdaad ook overal gehoord en gelezen dat het een rustige jaarswisseling is geweest,
maar als ik dit soort berichten dan lees dan vraag ik me af wat voor veldslagen er de voorgaande
jaren hebben plaatsgevonden met de jaarswisseling.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."