Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

School in Dallas laat leerlingen vechten in kooi

Gestart door Iwan, 21 maart 2009, 16:36:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

In South Oak Cliff High School heeft de directie zo haar eigen manier om 'stoute' leerlingen op de vingers te tikken.
Letterlijk dan, want tussen 2003 en 2005 werden die leerlingen in een stalen kooi in de kleedkamer van de turnzaal gezet,
om elkaar daar onder het goedkeurend oog van de directeur en het bewakingspersoneel met de blote vuisten tot moes te slaan.

Een voormalige adviseur van de school bracht de praktijken aan het licht nadat hij werd ontslagen.
Hij omschrijft de kooigevechten als puur "gladiator entertainment". Leerlingen die iets hadden mispeuterd,
werden samen in een stalen kooi gezet, en kregen dan het bevel om te beginnen vechten.
De directeur en verschillende andere personeelsleden van de school keken altijd geamuseerd toe.

De directeur van de school heeft inmiddels ontslag genomen.




Ã,©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Weer een bewijs hoe gebrekkig het moraal is binnen het Amerikaanse onderwijssysteem. Het is al jaren lang een publiek geheim in Amerika dat het een falend systeem is. Het Ministerie van Onderwijs daar is een departement dat door democraten de lucht in word geprezen en liefst door Republikeinen letterlijk word afgebroken. Ik denk dat als ze verstandig zijn dat ze eens kijken naar Franse model van educatie en daar misschien eens een les uit moeten trekken. En dan staat voor staat, stad voor stad, dorpje voor dorpje heel dat onderwijs systeem eens op zijn grondvestten laten schudden en met een schone lei beginnen.

Kim

@ Tim

Waarom met het vingertje wijzen naar het gehele onderwijssysteem? Uit dit bericht blijkt dat
er een aantal mensen werkzaam zijn binnen het onderwijs die niet pedagogisch verantwoord
bezig zijn. Dat dan opeens volgens jou het hele onderwijssysteem van Amerika niet deugt, begrijp ik niet helemaal.
Zowat elk land hanteert een eigen onderwijssysteem. En wat maakt het Franse systeem beter dan
het Nederlandse of het Engelse?

TimT

Citaat van: Kim op 24 maart 2009, 15:51:07
@ Tim

Waarom met het vingertje wijzen naar het gehele onderwijssysteem? Uit dit bericht blijkt dat
er een aantal mensen werkzaam zijn binnen het onderwijs die niet pedagogisch verantwoord
bezig zijn. Dat dan opeens volgens jou het hele onderwijssysteem van Amerika niet deugt, begrijp ik niet helemaal.
Zowat elk land hanteert een eigen onderwijssysteem. En wat maakt het Franse systeem beter dan
het Nederlandse of het Engelse?

Omdat dit één van de duizend misstanden die per jaar worden gerapporteerd in Amerika op scholen. Het hele Amerikaanse systeem van Onderwijs zo versnipperd dat sommige scholen eruit zien als paleizen en de andere als iets vanuit een sloppenwijk. De kwaliteit van Amerikaanse openbaar onderwijs staat al jaren lang ter discussie in de VS zelf en daarbuiten.
Het Franse Systeem is ook federaal net als het Amerikaans. Alleen word het door de centrale overheid geregeld dus vanuit Parijs. Natuurlijk net als in ons land kunnen gemeentes scholen zelf bouwen, opknappen en ga zo maar door. Maar ze trekken één lijn. Ze hebben niet per staat (Frankrijk provincie) een apart schooluniform, vakken waar je bijvoorbeeld niet kan gebruiken in andere staten bijvoorbeeld. Het Nederlandse onderwijs is ook niet de meest succesvolle.

Dat blijkt nog wel uit de rapportage van de Commissie Dijsselbloem ook wel de Parlementair onderzoek onderwijsvernieuwingen genoemd. Rapport bleek dat vele Ministers van Onderwijs leed aan tunnelvisie, draagvlak binnen de politiek belangrijker was dan in het onderwijs zelf en dat er te weinig geluisterd is naar docenten, ouders en belangrijker studenten.
Dit na horen van oud-ministers van onderwijs Van Kemenade, Deetman, Ritzen, Hermans en Van der Hoeven.

Kim

Ik wil niet veel zeggen, maar in Nederland is er ook dag en nacht verschil tussen scholen.
Drie jaar terug stage gelopen op een school waar te weinig stoeltjes waren. Een kleutergroep
waarvan 12 kinderen op de verwarming moesten zitten omdat er gewoon geen geld was voor nieuw
meubilair. Rekenboekjes waar nog sommetjes in staan met guldentekens of biologieboekjes waar ik zelf
nog les uit heb gehad....en dan praat ik over 16 jaar geleden.

Hmmm, maar dat wist je zelf ook al....


TimT

Kim, ik ben mijn bewust dat er scholen zijn die onbehaaglijk zijn. Het is gewoon vreselijk als je soms hoort het onvermogen van scholen om fatsoenlijke boeken aan te schaffen of kinderen degelijk meubilair aan te schaffen. Ik weet nog wel op mijn dorp, daar heb je dus drie scholen. Rooms-katholiek, Christelijk / Gereformeerd en Openbaar. De RK school is neergezet medio 1968 en alle voorzieningen binnen de school, toen ik daar naar toe gingen waren nog uit die tijd. De verwarming was een ramp, bakeliet door hele gebouw, schoolbankjes in een stadium van ontbinding om het zo te noemen. Maar toen ik later naar de Christelijk / Gereformeerd school ging die was in 1970 neergezet, die had alle moderne voorzieningen. Van centrale verwarmingen tot verstelbare bankjes, stoelen, aangepaste stoelen voor mensen met een beperking! Dus inderdaad er zit inderdaad dag en nacht verschil tussen scholen, al zitten ze soms meters van elkaar vandaan.

Maar ik vind ook niet dat de docenten daar de schuld van zijn noch de leerlingen. Vaak is het gebrekkig samenwerken tussen de directie met bepaalde organen. Soms is gewoon tunnelvisie. Maar in Amerika is dit gewoon nog een schaal groter.

De feiten die ik heb gevonden en ik moet toegeven aan je Kim, het is een mager waarmee ik aankom. Maar het Ministerie van Onderwijs is opgericht op 17 oktober 1979 door President Carter, aangesteld als eerste Minister was Shirley Hufstedler. Amerikaanse Ministerie van Onderwijs heeft maar net 5000 ambtenaren, Al werd onder President George W. Bush met de No Child Left Behind Act de begroting van het departement verhoogt met 69,6% tussen 2002 en 2004. Maar dat loopt uit op $ 68.6 miljard dollar. Maar niet te vergeten dat Amerika 50 staten heeft.

Het Nederlandse Ministerie van Onderwijs zelfs in economisch tegenslag was medio 2004 (een totaal bedrag van € 26,6 miljard euro). Maar wij hebben maar 12 provincies, we hebben een studiefinanciering, we hebben OV studentenkaart enzovoorts.

Ik hoop dat je mijn argument ook snapt. Ik wil gewoon zeggen dat de generale aanpak van Amerika zo vreemd is. Een departement met 5000 ambtenaren, een kleine begroting voor een land van die grote. Ik denk door gebrek aan middelen, rugsteun van Washington is matig tot niet soms scholen tot wanhoop brengen. Maar ik ben ook gewoon maar iemand die met de feiten probeert een visie probeert te vormen. Daarom ben ik ook blij dat je argument aangaat Kim!