Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Nederland massaal aan E-book

Gestart door Iwan, 30 augustus 2009, 02:34:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

                  http://www.youtube.com/v/23b8-ozAGB0&hl=nl&fs=1&color1=0x006699&color2=0x54abd6

AMSTERDAM - 'Iedereen gaat digitaal boeken lezen.' Vincent Everts (trendwatcher) is al 10 jaar een grootverbruiker.
Volgens Vincent en diverse andere opinieleiders gaan wij allemaal voor de bijl. De e-reader wordt de iPod voor boeken.
Zeker nu Bol.com samen gaat werken met Sony.

Sony en de internetboekwinkel Bol.com hebben twee jaar gewerkt aan de presentatie, woensdag van het digitale leesapparaat
en de digitale boeken die via de website van Bol.com te koop zijn. Om te beginnen 2000 Nederlandstalige titels
en 100.000 Engelstalige titels. ,,Maar voor het eind van het jaar zullen we zeker duizend Nederlandstalige titels meer kunnen verkopen,''
aldus Daniel Ropers, directeur van Bol.com. ,,Dagelijks digitaliseren uitgevers hun papieren boeken en in 2010
zullen de meeste nieuwe boeken op zowel papier als digitaal uitkomen.
''

Digitaal lezen is volgens Ropers net zo revolutionair als het uitvinden van de boekdrukkunst.
Dat het echter in de VS en Engeland nog niet zo erg vlotte met eerdere uitgaven van het digitale boek
komt volgens Ropers door een aantal factoren: ,,Alle eerdere digitale boekreaders waren óf van een verkeerd formaat,
óf te duur, óf het scherm las niet lekker.
'' ,,De twee modellen die Sony nu met ons in Nederland op de markt brengt
hebben al die nadelen niet meer. En ze gebruiken de internationale e-pub-standaard.
De uitgevers hebben dat bestandsformaat omarmd om hun boeken te digitaliseren.
''

Auteur Susan Smit:,,Ik was altijd sceptisch, ik ben een echte digibeet, heb ook geen laptop,
maar toen Bol.com me vroeg dit dingetje te proberen heb ik de voordelen leren waarderen.
Ik hoef voor mijn research nu geen stapels oude boeken meer mee te zeulen, die zitten in mijn e-reader.
Maar het gewone boek zal nooit verdwijnen, het digitale boek komt naast het gewone boek.
''

Auteur Saskia Noort, bang voor de illegale kopieën, werd door Daniel Ropers gerustgesteld:
,,Iedereen die een digitaal boek koopt bij Bol.com mag het vier keer kopiëren, als reservekopie voor op z'n computer
en om cadeau te doen aan drie goede vrienden of om te lezen op de andere e-readers in het gezin.
Maar dan houdt het ook op, we moeten een grens trekken om de illegale markt niet meteen de legale markt te laten overnemen.
''
Bol.com maakt gebruik van een nieuw Adobe softwarepakket dat het kopiëren in de gaten houdt.

De e-boeken worden 20% goedkoper dan de papieren exemplaren. Dat kan door het wegvallen van druk- en transportkosten.
,,Maar gek genoeg heft de overheid wel 19% btw, in plaats van 6% op een papieren boek,
dus het prijsverschil had nog groter kunnen zijn,
'' aldus Daniel Ropers van Bol.com.

Op de vraag waarom we zo'n e-reader moeten kopen en niet gewoon op onze iPhone of netbook een boek kunnen lezen
zegt Rick Londema van Sony: ,,Het gaat om de leeservaring en die is op een klein iPhone-schermpje toch anders,
net als op het flikkerende scherm van een computer. De e-reader gebruikt e-inkt, en dat geeft hetzelfde rustige beeld als wit papier.
''
Op bol.com zijn enkele tientallen titels gratis te downloaden. Daaronder de bijbel, het communistisch manifest van
Karl Marx en Friedrich Engels, de complete werken van Joost van den Vondel, Alleen op de wereld van Hector Malot
en Anna Karenina van Leonid Tolstoy, maar ook werk van Shakespeare.

Van de twee gisteren gepresenteerde modellen heeft de duurste (€299,00) een aanraakscherm,
waarop je met een pennetje aantekeningen kunt maken. Het kleinere model heeft knopjes voor de bediening
en gaat voor €199,- over de toonbank. Ze liggen 2 september bij ANWB-winkels, de Capi-shops op Schiphol
en zijn online te koop bij Bol.com en in de Sonyshop. Niet alleen in zilver, maar ook in zwart, rood, roze en blauw.






©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Echt niet
Ik heb liever een boek vast en een volle boekenkast in de kamer
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Iwan

Het lijkt mij helemaal niets zo'n E-Book, maar misschien moet ik er eerst aan wennen.
Maar nu zeg ik dat ik liever een boek heb van papier.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Geef mij ook maar gewoon een echt boek in handen
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Nevyn

Ik ook. Heb een e-book op mijn pc staan, maar dat werkt niet.
Daarnaast wil ik straks een grote gevulde boekenkast in de kamer hebben staan.

Ik denk ook niet dat het boek ooit zal verdwijnen.

Iwan

Ik ben tegenwoordig weer veel echte boeken aan het kopen, voornamelijk encyclopedieën, ik denk niet dat e-books
ooit het echte boek zal vervangen. Ik koop bij voorkeur hardcover boeken, vooral de 'betere' boeken, want paperbacks
vind ik eigenlijk ook maar niets, laat staan dat ik van een e-reader mijn boeken ga lezen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ik heb sinds afgelopen herfst een ereader, een pocket ereader, ik heb m kado gekregen (dus niet zelf uitgezocht).
Maar wat een aanwinst, wat een uitvinding! Ik ben er helemaal weg van!
Alle bedenkingen die ik had, die ik hier ook lees in het topic, zijn helemaal weggevallen. Ik zie nu bijna alleen maar voordelen in en van de ereader!
Als ik wegmoet, stop ik mijn ereader, ik heb een pocket-ereader, in mijn handtas en heb gewoon 45 boeken mee! Als het boek uit is kan ik ter plekke bedenken welk boek ik daarna wil lezen.
En wat een uitkomst thuis, als ik geen dikke pil hoef vast te houden, maar gewoon mijn lichte ereader!

Sugamilk

Ik heb er geen, maar lees niet zo heel vaak een boek

Iwan



Citaat van: Lejah op  5 februari 2012, 13:14:28
Ik heb sinds afgelopen herfst een ereader, een pocket ereader, ik heb m kado gekregen (dus niet zelf uitgezocht).
Maar wat een aanwinst, wat een uitvinding! Ik ben er helemaal weg van!
Alle bedenkingen die ik had, die ik hier ook lees in het topic, zijn helemaal weggevallen.
Ik zie nu bijna alleen maar voordelen in en van de ereader!
Als ik wegmoet, stop ik mijn ereader, ik heb een pocket-ereader, in mijn handtas en heb gewoon 45 boeken mee!
Als het boek uit is kan ik ter plekke bedenken welk boek ik daarna wil lezen.
En wat een uitkomst thuis, als ik geen dikke pil hoef vast te houden, maar gewoon mijn lichte ereader!
Maar leest het wel prettig, raken je ogen niet vermoeid van het beeldscherm (geflikker)?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Citaat van: Iwan op  1 november 2012, 16:40:43


Citaat van: Lejah op  5 februari 2012, 13:14:28
Ik heb sinds afgelopen herfst een ereader, een pocket ereader, ik heb m kado gekregen (dus niet zelf uitgezocht).
Maar wat een aanwinst, wat een uitvinding! Ik ben er helemaal weg van!
Alle bedenkingen die ik had, die ik hier ook lees in het topic, zijn helemaal weggevallen.
Ik zie nu bijna alleen maar voordelen in en van de ereader!
Als ik wegmoet, stop ik mijn ereader, ik heb een pocket-ereader, in mijn handtas en heb gewoon 45 boeken mee!
Als het boek uit is kan ik ter plekke bedenken welk boek ik daarna wil lezen.
En wat een uitkomst thuis, als ik geen dikke pil hoef vast te houden, maar gewoon mijn lichte ereader!
Maar leest het wel prettig, raken je ogen niet vermoeid van het beeldscherm (geflikker)?

Een ereader flikkert niet. Ze hebben nu bijna allemaal een e-ink-scherm, ook fijn tegen de zon.
Ereaders lezen heel prettig, tenminste die van mij zeer zeker.
Na al mijn bedenkingen was ik zeer verrast dat ik zo snel om was! Al na een paar pagina's op de ereader was ik om!
Ik vind de ereader nog steeds geweldig.
Ik lees nog wel eens een papieren boek, maar alleen als ik dat boek niet beschikbaar heb op mijn ereader.

Nevyn

Ik heb een e-reader, maar ik lees zelden via het apparaat. Ik mis dan het gevoel van het boek, maar vooral de geur. Ik ruik graag aan boeken.