Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

PvdA legt zich neer bij vertrek Vreeman

Gestart door Iwan, 24 oktober 2009, 04:18:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

TILBURG - De Tilburgse PvdA-fractie heeft zich neergelegd bij het naderende vertrek van
burgemeester Ruud Vreeman (PvdA). "De burgemeester heeft veel voor Tilburg betekend.
We moeten ons nu richten op een goede afwikkeling van het proces, zodat hij met opgeheven hoofd
kan vertrekken
", zei fractievoorzitter Auke Blaauwbroek vrijdagavond tegen Omroep Brabant.

Het vertrek van Vreeman moet zaterdag in een overleg met commissaris van de Koningin Wim van de Donk
zo goed mogelijk geregeld worden, aldus Blaauwbroek. Als het aan de PvdA ligt, krijgt Tilburg zo snel mogelijk
een waarnemend burgemeester die dusdanig stevig in zijn schoenen staat dat hij met de huidige problemen van de stad kan omgaan.

Eerder deze week sprak een meerderheid van de raad al uit dat de situatie met burgemeester Vreeman
onwerkbaar was geworden, omdat hij gevoelige informatie over het omstreden Midi Theater niet direct had gedeeld.




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik moet eerlijk zeggen dat wat er in Tilburg van de week is gebeurd vanaf een afstand zag als een groot circus. Smolders VS Vreeman. Dan dat Vreeman eerst niet wilde opstappen en in het weekend toch weer wel. Ik vond dat aan de zijde van mijn partijgenoot Vreeman niet bepaald een stijlvolle manier. Hij had gewoon meteen naar Donk moeten gaan op het provinciehuis, van hier is de motie en ik vertrek op zo kort mogelijke termijn.

TimT

DEN BOSCH - Ivo Opstelten (65) wordt waarnemend burgemeester van Tilburg. Commissaris Wim van de Donk in Noord-Brabant heeft de VVD-voorzitter woensdagochtend gepresenteerd als opvolger voor Ruud Vreeman (PvdA).
Vreeman legt zijn functie neer, omdat voor hem in Tilburg een onwerkbare situatie was ontstaan. Hij gaat met buitengewoon verlof als zijn opvolger begint.
Opstelten was tussen 1972 en 2008 burgemeester, onder meer in Delfzijl, Utrecht en zijn geboortestad Rotterdam.

Motie van afkeuring
Van de Donk legde tijdens de presentatie uit dat hij Opstelten daags nadat de gemeenteraad een motie van afkeuring tegen Vreeman had aangenomen, als enige heeft benaderd.
De VVD'er heeft lang geaarzeld en na lang wikken en wegen besloten dat hij aan zijn burgerplicht wilde voldoen.
Opstelten blijft zeker tot en met de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart in Tilburg en wil drie dagen per week aan zijn nieuwe functie besteden. De procedure voor de benoeming van een permanente burgemeester is tot die tijd opgeschort.

Warme persoonlijkheid
De kersverse commissaris typeerde Opstelten als de sterke en warme persoonlijkheid die Tilburg nodig heeft. ''Het vertrek van Vreeman lost niet alle problemen op'', voegde hij toe.
Opstelten blijft voorzitter van de VVD. ''Tilburg is een grote stad, die een goed en stabiel bestuur verdient. Ik heb besloten te doen wat nodig is, maar mijn ambitie blijft in de komende jaren bovenal het voorzitterschap van de VVD.''

TV-carrière
Het tijdelijke burgemeesterschap is geen belemmering voor de tv-carrière van Opstelten. De VVD'er blijft gewoon aan zijn tv-programma werken, verzekert een woordvoerder van de Tros.
"Het zal agendatechnisch alleen nog iets lastiger worden", lacht de woordvoerder. Vorige maand maakte de Tros bekend dat Opstelten het gezicht wordt van het programma Tros Regelrecht.
De VVD'er bindt samen met een team van vier deskundigen de strijd aan met sociaal-maatschappelijke problemen. "Hij was al een drukbezet man, het zal nu nog iets meer zoeken worden."
Of Opsteltens nieuwe baan in het zuiden van het land veel aanpassingen vraagt, is nog niet bekend. "Dat moet nog duidelijk worden."