Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Ortega: Van Baalen polste leger over staatsgreep

Gestart door Iwan, 16 november 2009, 02:42:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Europarlementariër Hans van Baalen (VVD) heeft volgens president Daniel Ortega hoge militairen
in Nicaragua gepolst over de mogelijkheid een staatsgreep te plegen. Van Baalen zorgde afgelopen
week voor ophef in Midden-Amerikaanse land door tijdens een bezoek opmerkingen te maken
over de binnenlandse politiek van Ortega. Dat zegt het Nicaraguaanse staatshoofd zondag op een
website van de Nicaraguaanse overheid. Daarop noemde Ortega Van Baalen ook "een Hollandse piraat
en een schurk
".

Militaire coup
Volgens Ortega legde Van Baalen contact met hoge Nicaraguaanse militairen
onder het voorwendsel dat hij het leger wilde feliciteren met het dertigjarige bestaan.

"Het doel van de bijeenkomst was echter onze strijdkrachten overtuigen van het plegen
van een militaire coup, net als de militairen in Honduras hebben gedaan
", aldus de website El 19.

Corruptie
De hoge officieren zouden zich echter "vaderlandslievend" hebben gedragen en de mogelijkheid
van een staatsgreep hebben verworpen.

Van Baalen uitte in Nicaragua eerder zware kritiek op Ortega. Die zou te weinig doen tegen corruptie.
Dat leidde tot een woede-uitbarsting van een onderminister van Buitenlandse Zaken.

Belachelijk
Van Baalen noemt de beschuldigingen van Ortega zondag in een reactie 'belachelijk'.
De liberaal stelt weliswaar gesproken te hebben met de bevelhebber van de strijdkrachten,
maar die verklaarde dat het leger geen politieke rol wenst te spelen.

Van Baalen stelt dat die verklaring van groot belang is, omdat het huidige leger in Nicaragua
is samengesteld uit voormalige Sandinistische guerrillastrijders. Ortega behoort ook tot de
links-radicale Sandinisten.

Sandinisten
Het Sandinistisch Nationaal Bevrijdingsfront of 'de Sandinisten' is een extreem-linkse politieke
partij en voormalige revolutionaire beweging uit Nicaragua. Ze waren tussen 1979 en 1990
de baas in Nicaragua en zijn sinds 2006 weer aan de macht.

Volgens Van Baalen zal het leger geen partij kiezen in de presidentsverkiezingen in Nicaragua in 2011.





©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Het lijkt me allemaal onzin wat deze Ortega verteld, alleen bedoeld om zijn eigen macht te verstevigen,
maar van Baalen heeft soms wel vaker vreemde acties, zo staat me iets bij van een flirt van
van Baalen ooit met extreemrechts.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik denk dat Ortega hier een hoop lucht probeer te voorkomen, ik denk dat hij bang is dat het leger een coup pleegt omdat hij misschien niet populair is. Tijdens de verkiezingscampagne van 2006 riep de Amerikaanse regering onder leiding van George Bush de Nicaraguanen nog op niet op Ortega te stemmen. Dat vind ik ook zo pikant detail over de President.
Ik denk dat Ortega als ik een schatting wil maken gewoon Van Baalen heeft gepakt vanwege zijn hoge functie om hem te misbruiken om een boodschap over te brengen. Dat zijn regering kost wat kost blijft zitten. Ik weet het zeker, waarom zou je dit anders doen?
Want Van Baalen heeft niets aan een coup en Van Baalen is een liberaal in de breedste zin van het woord, beschaafd! Het was niet bepaald een revolutionair.