Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Fantasiewoorden

Gestart door Iwan, 12 januari 2010, 23:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Je hoort en leest ze vaak en meestal realiseer je je niet eens dat het woord niet bestaat.
Iedereen kent of gebruikt ze wel; Fantasiewoorden.
Welk fantasiewoord heb jij gehoord, vind je mooi, gebruik je wel eens of heb je zelf bedacht??
Graag met uitleg of een betekenis.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik hoorde vandaag op tv bij Pauw en Witteman het woord; Sherrycan.
De mevrouw die het woord gebruikte bedoelde natuurlijk Jerrycan, maar ik kreeg er toch rare gedachten bij
en verdacht de gebruikerster van dit prachtige woord toch eventjes van een drankverslaving.

Citaat van: Wikipedia, de vrije encyclopedie
Jerrycan

Een jerrycan of jerrican is een stevige reservetank voor brandstof bestaande uit plaatstaal.

De jerrycan is een Duitse uitvinding uit de Tweede Wereldoorlog, door de Duitsers werd het
een Wehrmachtskanister genoemd. In voorbereiding op de oorlog hadden de Duitsers in 1939
duizenden jerrycans op voorraad.

In het begin van de Tweede Wereldoorlog was het Engelse leger uitgerust met tinnen blikken
van slechte kwaliteit. Deze slechte kwaliteit voorraadtanks hebben het Britse leger in de oorlog
vooral in de onherbergzame gebieden in campagne in Noord-Afrika veel onheil opgeleverd.
De tanks waren snel lek en veroorzaakten daardoor ook vaak brand.

De Britten ontdekten de Duitse voorraadtanks bij de invasie van Noorwegen in 1940.
De Duitse tanks waren steviger en groter dan de Britse. De Britten zijn tanks gaan gebruiken
die op de Duitsers waren buitgemaakt. Later zijn de geallieerden vergelijkbare tanks gaan produceren.
De naam is afgeleid van het Britse scheldwoord voor Duitser: Gerry of Jerry.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."