Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

gemeenteraadsverkiezingen

Gestart door Iwan, 3 maart 2010, 22:54:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

verkiezingsuitslag op TV, tot nu toe is de PvdA de grote verliezer en de VVD de grote winnaar landelijk,
maar nog maar 1,1% van de stemmen is geteld, dus het zegt nog niets.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

iets meer dan 10% van de stemmen geteld.
Grootste verliezer: de PvdA; een verlies van 104 zetels, ze staan nu 232 zetels. (landelijk)
Grootste winnaar: D66; een winst van 51 zetels, ze staan nu op 70 zetels. (landelijk)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Met 47,7% van de stemmen geteld heeft de VVD de PvdA ingehaald in aantal zetels.   :jch:

Geheel terecht in mijn ogen, een partij die alleen een maand voor de verkiezingen de kiezer serieus wil nemen
en die het partijbelang boven het landsbelang stelt, verdiend niet beter.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Groningen:
PvdA verliest 3 zetels en komt nu op 9 zetels
SP verliest 3 zetels en komt nu op 4 zetels
CDA blijft gelijk, 3 zetels
De stadspartij wint 3 zetels en komt op 5 zetels
VVD wint 1 zetels en komt op 6 zetels
D66 wint 1 zetels en komt op 3 zetels.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: telegraaf
Bos: de PvdA is weer terug

AMSTERDAM -  ,,De PvdA is weer terug!'' Dat zei PvdA-leider Wouter Bos
woensdag op de uitslagenavond van zijn partij in Den Haag.

,,Voor iedereen die het nog niet wist of niet wilde geloven: de PvdA is weer terug.
We waren al doodverklaard en begraven maar zijn met strijd, zelfvertrouwen, nederigheid
en idealisme teruggekomen
'', aldus Bos. Hij gaf toe dat zijn partij er nog lang niet is,
in de aanloop naar de landelijke verkiezingen op 9 juni.
,,Maar de PvdA is nu wel weer de leidende progressieve partij. Dat geeft hoop en vertrouwen.''

Bos moest erkennen dat de PvdA vergeleken bij de gemeenteraadsverkiezingen van vier jaar geleden
flink moet inleveren. Maar die ,,unieke historische uitslag'' was volgens hem niet te evenaren.
,,Veel raadsleden die niet herkozen zijn, zijn teleurgesteld. Maar daar staan prachtige resultaten tegenover'',
aldus Bos. Hij wees op de uitslagen in onder meer Den Haag, Amsterdam, Tilburg en Kerkrade.

Opgelucht
Ook andere PvdA-prominenten waren woensdag opgelucht over het resultaat dat zich voor hun partij
leek af te tekenen. ,,We hadden verwacht 12 procent te zullen scoren bij de gemeenteraadsverkiezingen.
Het ziet er naar uit dat we daar boven zijn gebleven
'', aldus Tweede Kamerlid Martijn van Dam.

Volgens fractieleider Mariëtte Hamer is de val van het kabinet niet de enige verklaring voor de meevallende uitslag
van de PvdA. ,,We merkten het eerder al aan de peilingen, en we zagen ook de sfeer in de partij veranderen.''
Al is de PvdA door uit het kabinet te stappen wel van haar 'draaikontenimago' verlost, aldus Hamer.
,,Dat was ons door anderen opgeplakt, maar hadden er wel last van.''

Nationale politiek
Volgens Sharon Dijksma hebben ook regionale factoren meegespeeld in de uitslag van woensdag.
,,Je ziet dat we in traditionele rode bolwerken als Enschede goed scoren. Al is het natuurlijk duidelijk
dat deze verkiezingen door de nationale politiek zijn gedomineerd.
''

Hoewel volgens Bos de kiezer niet zit te wachten op spelletjes over wie er na de verkiezingen met wie
gaat regeren, werd woensdagavond al druk over die vraag gespeculeerd. De variant 'paars-groen'
(met VVD, D66 en GroenLinks) gooide hoge ogen. ,,Met Mark Rutte van de VVD zijn we er zo uit'',
meent een vooraanstaande PvdA'er.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Iwan op  4 maart 2010, 02:23:45

AMSTERDAM -  ,,De PvdA is weer terug!'' Dat zei PvdA-leider Wouter Bos
woensdag op de uitslagenavond van zijn partij in Den Haag.

,,Voor iedereen die het nog niet wist of niet wilde geloven: de PvdA is weer terug.
We waren al doodverklaard en begraven maar zijn met strijd, zelfvertrouwen, nederigheid
en idealisme teruggekomen
'', aldus Bos. Hij gaf toe dat zijn partij er nog lang niet is,
in de aanloop naar de landelijke verkiezingen op 9 juni.
,,Maar de PvdA is nu wel weer de leidende progressieve partij. Dat geeft hoop en vertrouwen.''
De PvdA is terug?? ... terug naar waar?
De Partij van de Arbeid heeft meer dan 33% van haar zetels verloren,
de PvdA is niet alleen doodverklaard en begraven, maar in vergaande staat van ontbinding.
Opmerkelijk ook hoe Bos arrogantie met zelfvertrouwen verwart,
hielenlikken om bij de kiezer in het gevlij te komen met nederigheid en opportunisme met idealisme verwart.

Progressief is de PvdA al minstens 20 jaar niet meer, of je moet gescheiden zwemmen voor vrouwen,
gescheiden gemeente-loketten voor vrouwen, gescheiden zitplaatsen in schouwburgen en theaters voor vrouwen
en vrouwen onder een tent willen stoppen omdat mannen zich anders niet kunnen beheersen
en die vrouwen gaan verkrachten, wat dan natuurlijk de schuld van de vrouw is, als een grote vooruitgang zien.
Ik dacht de PvdA als een van de weinige linkse partijen nog enige grip op de realiteit had,
maar helaas staat zelfs de arbeiders partij van weleer, ook volkomen buiten de realiteit.

Als een partij in Nederland vrouwen gaat wegzetten als 2de rangs burgers,
wat voor nut heeft de emancipatie dan gehad? Ik dacht altijd dat de PvdA feministes die strijden en streden
voor gelijke rechten voor man en vrouw, een warm hart toe droeg, maar zoals wel vaker telt bij de PvdA
de 'heilige zetel' zwaarder dan de bevochten vrijheden en de gelijkheid tussen man en vrouw.
Als de PvdA zich nu ook nog tegen het homohuwelijk uitspreekt en homo's openlijk bekritiseerd en veroordeeld,
dan kan deze partij beter samengaan met de SGP.

Ik mis het seculiere geluid bij de PvdA, ja als het om het Christelijke geloof gaat, dan mag er tegen heilige huisjes
geschopt worden. Tegen christenen is het goed ageren bij de van oudsher, maar nu toch niet meer zo, progressieve PvdA.
Christen mogen beledigd worden, daar moeten ze tegen kunnen, maar over de Islam maak je geen grapjes,
al was het maar omdat je anders zo een mes in je buik kan vinden. Waarom maakt de PvdA zo'n onderscheid
tussen geloof en geloof? Ik kan moeilijk geloven dat het angst is, angst voor de Islam of de angst voor de zetels,
maar ik kan ook niet bedenken wat het wel is. Wat maakt het dat voor de PvdA de Islam verheven is boven het Christendom?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Landelijk Beeld - Totaal aantal behaalde zetels
99,3% van de stemmen geteld

Partij2006     2010     Winst/Verlies
PvdA19201246    674
CDA17251533    192
VVD11951405    210
GroenLinks  386  422      36
ChristenUnie      339  330       9
SP  306  250     56
SGP  180  196     16
D66  144  534   390
PVV      0    17     17
PvdD      0      6       6
TON      0    60      60
Overige24442670   226
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Spitsnieuws
Hertelling van alle stemmen in Rotterdam

ROTTERDAM - In Rotterdam worden alle stemmen
die bij de gemeenteraadsverkiezingen zijn uitgebracht,
opnieuw geteld.

Dat maakte burgemeester Ahmed Aboutaleb dinsdagmiddag bekend.
Bij een aantal stembureaus zou sprake zijn geweest van 'onregelmatigheden'.

  • Door een fout bij de drukkerij zouden zo'n 2500 Rotterdammers twee of drie stempassen hebben ontvangen.
  • Bij één stembureau werden ernstige fouten gemaakt bij het tellen; een hertelling bij dat bureau leverde Leefbaar Rotterdam 100 stemmen meer op.
  • In sommige gevallen zou er zonder legitimatie gestemd zijn of met niet volledig ingevulde volmachten.
  • Ook zouden soms twee mensen in een stemhokje hebben gestaan, wat volgens de Kieswet niet is toegestaan.
Aboutaleb heeft de commissie Onderzoek Geloofsbrieven geadviseerd ,,om over te gaan tot een integrale hertelling
van alle uitgebrachte stemmen voor de gemeenteraad
". De burgemeester wil dat alle twijfels rondom de uitslagen
worden weggenomen.

Voorzitter Remco Oosterhoff verwacht dat zijn commissie het advies overneemt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Wil je als gemeente nog een beetje geloofwaardig overkomen richting de burgers is dat een goede beslissing
Helemaal nadat er steeds meer ongeregeldheden naar buiten kwamen
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************