Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Onrust op de dam tijdens 2 minuten stilte.

Gestart door Iwan, 4 mei 2010, 20:13:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Paniek bij herdenking

AMSTERDAM - De duizenden belangstellenden bij de nationale Dodenherdenking
op de Dam in Amsterdam zijn na twee minuten stilte opgeschrikt door paniek.

Er werden knallen gehoord en in de verwarring ontvluchtten velen van hen de Rokinzijde van de Dam.
Uiteindelijk bleek het te gaan om iemand die onwel was geworden.
De klappen werden veroorzaakt door omvallende hekken.

In de verwarring kwamen enkele bezoekers, vooral kinderen, ten val.
Zij konden ter plaatse worden behandeld.

De koninklijke familie, die tijdens de verwarring snel het paleis op de Dam binnen werd geleid,
kwam na 4 minuten weer naar buiten om de ceremonie te hervatten.
Koningin Beatrix en haar gevolg werd ontvangen met applaus.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Paniek op Dam na incident bij dodenherdenking

AMSTERDAM - De nationale dodenherdenking op de Dam in Amsterdam werd aan het eind van de 2 minuten stilte
verstoord door een incident, waardoor er bij een groot deel van het publiek paniek ontstond.
Koningin Beatrix werd uit voorzorg in allerijl in veiligheid gebracht.

In het publiek begon iemand opeens te schreeuwen. Daardoor ontstond er paniek  viel er een hek om,
waardoor mensen in de consternatie probeerden te vluchten. Daarbij vielen enkele tientallen lichtgewonden,
waarvan de meesten ter plekke werden behandeld.

Na ongeveer 5 minuten werd de herdenking hervat met het spelen van het volkslied. De koninklijke familie
keerde onder applaus van het publiek terug bij het Nationaal Monument om de de ceremonie te vervolgen.

Paniekzaaier aangehouden
De politie in Amsterdam heeft een man aangehouden in verband met de korte chaos die ontstond
tijdens de twee minuten stilte. Dat zei de Amsterdamse korpschef Bernard Welten dinsdagavond.
Volgens hem ging het om de man die de paniek veroorzaakte, waarschijnlijk doordat hij hard begon te schreeuwen.

Door de chaos raakte volgens de politie tientallen mensen gewond. Het gaat vooral om botbreuken en schaafwonden.
Volgens Welten raakte iemand daarvan zo van streek dat deze het op een lopen zette waarna het publiek daar omheen
ook in beweging kwam en paniek ontstond. Over de identiteit van de man of zijn beweegredenen is niets bekend.

'Mensen vielen om als dominostenen'
,,Ik hoorde iemand schreeuwen en toen vielen alle mensen om als dominostenen.
Ik sta te trillen op mijn benen, ik dacht er weer zoiets gebeurde als op Koninginnedag
''.

Dat zei de 11-jarige Faissel, die samen met twintig tot 25 andere leerlingen
van de Amsterdamse Weekendschool vooraan stond bij de herdenking op de Dam in de hoofdstad.

De kinderen werden tegen de hekken gedrukt. Een jongetje werd door de Amsterdamse korpschef Welten weggedragen,
andere kinderen werden door EHBO' ers naar ambulances gebracht.

Volgens een agent ter plekke zouden er twintig lichtgewonden zijn gevallen.
Een persoon zou zware verwondingen hebben opgelopen.

Noodverordening
In Amsterdam was tijdens de nationale herdenking een noodverordening van kracht. Ook had de gemeente de omgeving
van de Dam tot veiligheidsgebied benoemd, waardoor onder meer de politie meer bevoegdheden krijgt om de openbare orde
te bewaken. De maatregelen gelden ook voor het 5 meiconcert op de Amstel.

Voorafgaand aan de twee minuten stilte legden de koningin en de prins een krans bij het Nationaal Monument.
Duizenden belangstellenden woonden de dodenherdenking in de hoofdstad bij.

Beatrix bezoekt gewonden incident
Koningin Beatrix heeft kort na het incident op de Dam de mensen bezocht die gewond zijn geraakt.
Dat gebeurde op de plek waar ze werden opgevangen voor ze naar het ziekenhuis werden gebracht.

Volgens de Amsterdamse burgemeester Asscher wilde de koningin per se dat de herdenking na het incident doorging.
Hij noemt het "vreselijk triest" dat de herdenking in de war is geschopt.

Ook premier Balkenende noemt het een triest incident, vooral omdat het tijdens de twee minuten stilte gebeurde.
Volgens hem kan het haast niet anders dan dat de man die de paniek veroorzaakte, dat bewust deed.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: NOS.nl
Twee arrestaties na verstoring Nationale Herdenking

Een man heeft de Nationale Herdenking op de Dam verstoord. In de buurt van Madame Tussauds begon hij
tijdens de twee minuten stilte te schreeuwen. Daarna brak er paniek uit. Op tv was te zien hoe de menigte uiteen vloog.

De politie meldt dat de man tijdens de twee minuten stilte zijn armen uiteenspreidde en een onverstaanbare tekst uitsprak.
De man werd aangehouden waarna in het publiek een schrikreactie ontstond.

Een tweede man, die een koffertje liet vallen, werd daarop ook aangehouden.
Of de beide mannen bij elkaar horen, is niet bekend.

Volgens de politie brak er door de schreeuwende man en de arrestatie paniek uit onder het publiek.
In de paniek raakten mensen gewond door valpartijen. De meesten hebben schaafwonden en gebroken ledematen.

De koningin en haar gevolg werden direct na het incident richting de Grote Industrieele Club gebracht.
Onder luid applaus keerde ze even later terug, aan de hand van kroonprins Willem-Alexander en prinses Máxima.

Daarna werd de ceremonie hervat met het Wilhelmus. Mensen in het publiek huilden tijdens het volkslied.

Op het Beursplein staan acht ambulances om mensen die gewond raakten tijdens de paniek na het incident, te verzorgen.
Anderen werden opgevangen in een café-restaurant op het Damrak. Ze kregen bezoek van Beatrix.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik schrok er best wel van toen ik op tv al die mensen ineens in paniek zag 'vluchten.'
Toen ik het geschreeuw hoorde tijdens de 2 minuten stilte, dacht ik dat het onruststokers waren,
en toen ik daarna de knallen hoorde dacht ik aan vuurwerk.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Vreselijk ik schrok me rot.Ik kreeg meteen de angst van,hoe moet het nu verder.Waar gaat dat heen? Kun je nog wel ergens heen gaan waar veel mensen komen. Zelfs tijdens de olympische spelen had ik een gedachte als er maar niks gebeurt omdat dan veel mensen samen zijn. Je moet eigenlijk niet zo denken maar ik heb schrik om naar sommige dingen te gaan waar veel mensen zijn of in een trein te stappen om maar wat te noemen. Ze moeten er gauw wat aan gaan doen en maatregelen nemen want anders loopt het een keer flink uit de hand en dan kunnen we niet meer terug omdat een ander soort mensen ons land overneemt want dat gebeurt nu al langzamerhand
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Nevyn

Er was weinig aan de hand, hoor MK. Het is nu eenmaal dat wanneer er 1 begint te rennen er altijd een hele hoop volgen. Niet eerst afwachten tot ze iets zeker weten, maar meteen de kudde achterna gaan.

Voorbeeldje: Ik ging met wat vriendinnen naar de huishoudbeurs in Amsterdam. Wij parkeerden wat achteraf en zouden met een pendelbus naar de RAI gebracht worden. Wij, en een heleboel andere mensen, stonden op de bus te wachten. Op een gegeven moment zei een groepje dat de bus ergens anders kwam en ging er een hele groep met hen mee. Wij bleven staan en waar stopte de bus? Voor onze neus. Mensen zijn kuddedieren die enorm snel in paniek raken. Dit is daar, in mijn ogen, weer een voorbeeld van.

DonWoozy


Kim

Nederlanders zijn tegenwoordig dus erg op hun hoede, dat blijkt wel uit het filmpje.
Niet gek met al die terreurdreigingen en koninginnedag van vorig jaar....

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Hof heft voorarrest schreeuwer Dam op

AMSTERDAM -  Het gerechtshof in Amsterdam heeft donderdag de voorlopige hechtenis opgeheven van de man
die schreeuwde tijdens de dodenherdenking op de Dam in de hoofdstad. De 39-jarige Amsterdammer schreeuwde
tijdens de twee minuten stilte. Daarna ontstond paniek, waardoor ruim zestig gewonden vielen.

De rechtbank bepaalde 18 mei dat de man negentig dagen langer moest blijven vastzitten. Dit omdat hij wordt verdacht
van feitelijke aanranding van de koningin en haar opvolger en zijn echtgenote. Zijn advocate, Mariëlle van Essen,
ging daartegen in beroep. Met succes dus, want het hof laat hem nu vrij. Het oordeelt dat er onvoldoende aanwijzingen zijn
voor die verdenking.

Van Essen zei in een reactie ,,heel blij" te zijn met de beslissing. Volgens haar zijn de beschuldigingen van het OM overdreven
en is het nog maar de vraag of de koningin echt gevaar heeft gelopen. ,,Ik dacht echt dat we gek zijn geworden met zijn allen.
Ik ben heel blij dat het hof daar korte metten mee heeft gemaakt
."

De raadsvrouw stelde eerder dat de paniek waarschijnlijk niet alleen door de schreeuw van haar cliënt ontstond.
Ook het geluid van omvallende hekken en een persoon die het woord bom schreeuwde, zouden mogelijk een rol
hebben gespeeld. Zij deed een oproep aan getuigen die deze versie van gebeurtenissen konden bevestigen om zich
bij haar te melden. Dat leidde tot een groot aantal reacties.

De 'Damschreeuwer' zal zich later nog voor de rechtbank moeten verantwoorden voor zijn daad. Justitie verdenkt hem
behalve van feitelijke aanranding van leden van het Koninklijk Huis ook van verstoring van de openbare orde en van zwaar
lichamelijk letsel door schuld.

De verdachte heeft geen vaste woon- of verblijfplaats en droeg tijdens het incident traditionele Joodse kledij.
Zijn advocate liet eerder weten dat hij beschonken was en schreeuwde uit frustratie over zijn eigen leven.
Hij zou geen paniek hebben willen veroorzaken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."