Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Naar welke coalitie gaat jouw voorkeur uit?

Gestart door Iwan, 9 mei 2010, 15:49:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Naar welke coalitie gaat jouw voorkeur uit?

VVD/PvdA/D66  (79 zetels)
2 (40%)
VVD/CDA/PVV  (77 zetels)
2 (40%)
PvdA/CDA/D66/GL  (76 zetels)
0 (0%)
PvdA/CDA/GL/SP/PvdD  (76 zetels)
1 (20%)
Een minderheidskabinet van VVD/CDA/D66  (69 zetels)
0 (0%)
anders, namelijk.....
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 5

Iwan

Met een kabinet van VVD & CDA die gedoogsteun krijgt van de PVV heeft de 2de kamer meer macht dan ooit.
Normaliter heeft een kabinet de (ruime) meerderheid en kunnen ze vaak probleemloos elk wetsvoorstel door de 2de kamer
loodsen, nu met een minderheidskabinet zal het kabinet voor elk wetsvoorstel moeten vechten omdat de kamer elk voorstel
kan afschieten als ze het er niet mee eens zijn. Opzich is dit minderheidskabinet wel zo democratisch.

Ik ben benieuwd hoe de achterban van Job, de hakkelaar, Cohen zal reageren dat hij (alweer) zo'n kapitale inschattingsfout
heeft gemaakt en daarmee het CDA, VVD en PVV bijna heeft gedwongen tot deze oplossing. Wie zou ooit hebben verwacht
dat we een rechts kabinet zouden krijgen onder dwang van de PvdA. Wat zal Job een spijt hebben dat hij geen burgermeester
meer is omdat hij dacht dat hij wel even met 2 vingers in zijn neus de nieuwe minister-president van Nederland zou worden.
Als burgermeester had hij nog enige aanzien in Nederland, maar als lijsttrekker van een grote partij laat hij blijken dat hij
het politieke spel nog totaal niet onder de knie heeft en overspeeld hij doorlopend zijn hand. Wat mij betreft is Job Cohen
als lijsttrekker aanstellen de grootste fout die de PvdA had kunnen maken. Ze dachten dat hij het wel zou redden enkel op
zijn bekendheid, maar hielden er geen rekening mee dat hij volkomen is ongeschikt om spontaan ergens op te reageren,
om leiding te geven en dat hij totaal geen idee heeft wat er leeft in het land. Job moet maar snel weer een nieuwe ivoren toren
zoeken waar hij weer in kan klimmen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: DePers.nl
Lubbers waarschuwde Cohen en Halsema

Informateur Ruud Lubbers heeft de fractieleiders van PvdA en GroenLinks erop gewezen dat met hun opstelling
er ,,wellicht een gedoogvariant'' zou kunnen ontstaan in een combinatie van VVD, PVV en CDA. Dat is te lezen
in het eindverslag van Lubbers aan koningin Beatrix.

Na het mislukken van de onderhandelingen over een paars-pluskabinet van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks adviseerden
PvdA-leider Job Cohen en zijn GroenLinks-collega Femke Halsema dat eerst een rechts kabinet (VVD, PVV en CDA) moest
worden onderzocht. In een toelichting zei Lubbers dat zij ,,wellicht niet dachten dat het weleens zou kunnen slagen''.

Ondertussen hield de PvdA-leider de boot af voor onderhandelingen tussen zijn partij, VVD en CDA.
Halsema hoopte volgens Lubbers ,,,,op een nieuwe kans voor paars-plus'' na een eventuele mislukking over rechts.

Cohen
In de Volkskrant zegt Job Cohen dat niet de PvdA, maar de VVD alle andere mogelijke kabinetten blokkeert.
"Ik heb nooit gezegd dat de PvdA een middenkabinet (met VVD, PvdA en CDA) op voorhand zou blokkeren.
Ik zei wel dat ik er niets in zag en ik vind het nog steeds een slechte oplossing. Maar de informateur heeft mij
er nooit naar gevraagd. Ik zou wel aan tafel zijn gegaan.
"

De middenvariant van VVD, PvdA en CDA had altijd de voorkeur van CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen
en is verschillende keren aan de orde geweest, maar Cohen hield altijd de boot af. Ook toen de onderhandelingen
over paars-plus waren mislukt, wilde Cohen niet verder met een midden-kabinet. "Ik ben niet bereid daarover
te onderhandelen,
" zei hij op 22 juni.

Cohen vond een middenkabinet met twee verliezende partijen (PvdA en CDA) geen goede uitleg van de verkiezingsuitslag.
VVD-leider Mark Rutte had eerder al voorgesteld om D66 daar bij te betrekken, om de PvdA "comfort'' te bieden, maar ook
dat deed Cohen niet van mening veranderen. Die stelde wel een vijfpartijencoalitie van VVD, PvdA, CDA, D66 en GroenLinks
voor, maar daarvoor was bij niemand enig enthousiasme.

PvdA achter koers Cohen
De PvdA-fractie staat achter de opstelling en koers van haar voorzitter Job Cohen tijdens de kabinetsformatie.
Dat bleek dinsdag tijdens een urenlange vergadering van de van het zomerreces teruggeroepen PvdA-Kamerleden.

Daarin konden de PvdA'ers hun hart luchten over de gang van zaken. Cohen sprak over een goede vergadering,
waarin hij alle steun kreeg. Enkele PvdA'ers toonden oprechte boosheid dat het nu de kant opgaat van een rechtse
minderheidsvariant van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV, aldus een ingewijde. Deze optie wilde de fractie zeker niet.

De lijn was dat de partij niet met het CDA in een middenkabinet wilde zitten, zoals Cohen ook bij informateur Ruud Lubbers
heeft aangegeven. De fractie kwam voor het laatst bijeen na het stuklopen van de onderhandelingen voor paars-plus,
maar werd wel steeds over de ontwikkelingen bijgepraat.

Na afloop van het beraad bleef Cohen achter zijn advies van weleer staan om eerst een samenwerking over rechts
te onderzoeken, voor er naar andere varianten kon worden gekeken. ,,Het feit dat dat niet was onderzocht, blokkeerde
de rest
'', bracht de PvdA-fractievoorzitter dinsdag in herinnering. Het ging hem daarbij om een meerderheidskabinet,
zoals in het eindverslag van Lubbers over dit gesprek is te lezen.

Wat is waar?
De formatie lijkt voor de Partij van de Arbeid verkeerd af te lopen en nu krijgt Job Cohen ook nog de schuld
in de schoenen geschoven. VVD-leider Rutte en CDA-fractievoorzitter Verhagen zeggen dat ze wel met Geert Wilders
om tafel moesten gaan zitten  omdat de PvdA-voorman een zogenoemd middenkabinet (van VVD, PvdA en CDA) zou blokkeren.

Nou valt er op die redenering wel wat af te dingen, want er waren ook best andere opties mogelijk.
Maar klopt het dat Cohen een middenkabinet blokkeerde? Nee, zei de PvdA-leider in de Volkskrant.
'Ik heb nooit gezegd dat de PvdA een middenkabinet met VVD, PvdA en CDA op voorhand zou blokkeren.
Ik zei wel dat ik er niets in zag en ik vind het nog steeds een slechte oplossing. Maar de informateur
heeft mij er nooit naar gevraagd. Ik zou wel aan tafel zijn gegaan.
'

Wat heeft Cohen tot nu toe over zo'n middenkabinet gezegd?
Op 22 juni: 'Daarvan heb ik steeds gezegd dat ik dat niet zie zitten. En dat vind ik nog steeds.'
Geen keiharde blokkade, maar dan komt het antwoord op de volgende vraag:
U bent niet bereid om te onderhandelen over een middenkabinet? 'Dat klopt, ik ben daar niet toe bereid.'

Een kleine maand later sneuvelen de onderhandelingen over Paars plus. Ziet Cohen een middenkabinet nu wel zitten?
'Ik heb altijd gezegd, en dat denk ik nog steeds, dat een middenkabinet, bestaande uit VVD, Partij van de Arbeid en CDA,
dat dat niet mogelijk is.
' De enige reden daarvoor moet zijn dat Cohen weigert, want Rutte en Verhagen wilden
er na het mislukken van Paars plus juist wel over praten.

Zijn afkeer van een middenkabinet uit hij ook afgelopen vrijdagavond, als Rutte, Wilders en Verhagen inmiddels
hebben verklaard verder te willen onderhandelen. Ook na die stap gooit Cohen de deur niet open. Sterker nog,
in een gesprek met Met het oog op morgen krijgt hij geen positief woord over de lippen over een coalitie van VVD,
PvdA en CDA. Volgens Cohen zou zo'n kabinet leiden tot 'grotere polarisatie en radicalisering'.
En: 'Ik heb van dat middenkabinet gezegd dat ik daar geen voorstander van ben. Dat ben ik nog steeds niet,
ik geloof dat het slecht is voor Nederland
.'

Conclusie:
De uitspraak van Cohen in de Volkskrant van maandag dat hij een middenkabinet niet heeft geblokkeerd, is onjuist.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Cohen onder vuur

DEN HAAG - PvdA-leider Cohen krijgt forse kritiek uit zijn eigen partij.
Door het ontbreken van een strategie heeft hij de kansen op kabinetsdeelname
van de sociaal-democraten verkleind, concluderen PvdA-prominenten.

PvdA-coyfeeën in het land zijn kritisch. ,,Cohen heeft gegokt dat het niet zou lukken
en dat is verkeerd uitgepakt
", vindt oud-minister Jan Pronk. ,,De PvdA heeft nu niet
een echte strategie gevoerd. VVD en CDA en ook de PVV hebben dat veel beter gedaan.
"

,,Cohen heeft de kans op een bondgenootschap van rechts onderschat",
oordeelt ook PvdA-wethouder en oud-Kamerlid Adri Duivesteijn.
En oud-PvdA-minister Willem Vermeend: ,,Als je in de oppositie terechtkomt,
moet je je afvragen of je het wel goed gedaan hebt. Is het je eigen schuld?
Dat vergt intern beraad.
"

Pronk en Duivesteijn vinden dat de PvdA nu een ruk naar links moet maken
en langdurige samenwerking met SP en Groenlinks moet aangaan.
,,Als ze met het CDA compromissen kunnen sluiten, moet het ook met de SP kunnen.
Maar tot op heden willen de leiders van de PvdA toegankelijk zijn voor de macht
en dus voor de middenpartijen
", zegt Duivesteijn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Elsevier.nl
Lubbers: Critici hadden eerder aan bel moeten trekken

De frustratie is groot bij de linkse partijen in het parlement. Dat bleek woensdag tijdens het Kamerdebat
met oud-informateur Ruud Lubbers over de gang van zaken tijdens de formatie. Alle fractieleiders trokken
fel van leer tegen VVD, CDA en PVV, de partijen die voornemens zijn samen te werken in een coalitie.

Met name de gedoogsteun van de PVV valt slecht bij de partijen die nu aan de zijlijn staan. Zo noemde Femke Halsema
(GroenLinks) het 'de slechts denkbare variant'. Ook vroeg ze zich af of VVD-leider Mark Rutte in een kabinet wil zitten
met 'een vuilspuiende PVV naast u en polarisatie in het parlement'.

Godsdiensten
Ze doelde daarmee onder andere op het aangekondigde vervolg op de islam-kritische film Fitna van Geert Wilders.
'Hoe kunt u Fitna 2 verdedigen?' wierp ze demissionair minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen (CDA)
voor de voeten. Maar Verhagen en Rutte lachten deze opmerking weg.

Alexander Pechtold (D66) wond zich vooral op over de visie van de PVV op de islam. Volgens Pechtold zou de nieuwe regering
discriminatie legitimeren en niet alle godsdiensten gelijk achten. Ook PvdA-leider Job Cohen en ChristenUnie-fractievoorzitter
Arie Slob haalden uit naar VVD en CDA omdat zij samenwerken met de partij van Wilders.

Gedoogsteun
De SGP is de enige oppositiepartij die positief is.
De christelijke partij overweegt zelfs gedoogsteun aan de rechtse regering.

Informateur Ruud Lubbers oogde geagiteerd tijdens het debat. De kritiek die hij de afgelopen dagen kreeg
van linkse partijen, wuifde hij weg. Volgens hem hadden zij eerder aan de bel moeten trekken, als ze niet
wilden dat een minderheidscoalitie van VVD, CDA en PVV onderzocht zou worden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Vanmiddag met veel interesse het debat in de kamer gevolgd.
Vooral de ondemocratische houding van de linkse partijen viel mij op, metname van D66 en GL viel me dat erg tegen,
die partijen had ik toch als meer democratisch ingeschat. Ik was op voorhand geen voorstander
van een minderheidskabinet met steun van de PVV, maar nu de linkse partijen zich zulke slechte verliezers
en zo ondemocratisch hebben getoond hoop ik van harte dat VVD, CDA met steun van de PVV snel en lang
een regering gaan vormen. Emilie Roemer van de SP was de enige linkse politicus die zich waardig, en zonder leugens,
gedroeg. Bij Cohen had ik het idee dat er van elke 5 woorden die hij sprak er minstens 3 gelogen waren. Een beschamende
vertoning vandaag in de 2de kamer, een democratie onwaardig. Ik hoop dat met name Pechtold en Halsema
nog eens goed durven kijken waar ze eigenlijk mee bezig zijn en zich dan diep zullen schamen over hun gedraag.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
CDA'er Van Agt ziet niets in samenwerking PVV

AMSTERDAM - Oud-premier Dries van Agt (CDA) ziet niets in een kabinet van de VVD en zijn partij
met gedoogsteun van de PVV. Van Agt schrijft maandag in een opiniestuk in de Volkskrant dat het CDA
moet ''bewerkstelligen dat de Kamerfractie terugkeert op haar schreden.''

Van Agt tekent bezwaar aan tegen tal van programmapunten van de PVV.
Over onder meer de eis van een immigratiestop voor mensen uit islamitische landen
en de eis dat immigranten pas na tien jaar werken in Nederland in aanmerking komen voor een uitkering,
stelt de voormalig premier: ''Elk van deze eisen is onaanvaardbaar, geen ervan mag ook maar gedeeltelijk worden ingewilligd.''

Aantjes
Ook oud-fractievoorzitter van het CDA Willem Aantjes heeft al diverse keren duidelijk gemaakt dat hij een sterke afkeer heeft
van de PVV. Volgens hem is bij de partij van Wilders ,,de rechtsstaat niet in veilige handen'', omdat de partij onderscheid maakt
tussen burgers en uitgaat van ,,godsdienstvrijheid met uitzondering van moslims''.

Bovendien hekelde de CDA-prominent het democratisch gehalte binnen de PVV. ,,Je kunt alles zeggen over de PVV,
maar het is geen democratische partij.
'' Volgens hem ¡s de partij Wilders en hij wees erop dat de partij geen leden heeft,
waardoor aan niemand verantwoording afgelegd hoeft te worden. ,,Wilders is alleenheerser.''

Vertrouwen
PVV-leider Geert Wilders krijgt meer vertrouwen van CDA-kiezers. Zijn populariteit steeg onder deze groep fors
van 3,1 in juni naar 5,2. Bij de VVD steeg zijn score van 4,6 naar 5,6. Toch geniet Wilders van de fractieleiders
van de grotere partijen met een gemiddelde van 3,8 het minst vertrouwen doordat hij laag scoort bij linkse kiezers.

Het meeste vertrouwen krijgt VVD-leider Mark Rutte (5,3). PvdA-leider Job Cohen is op dit punt het sterkst teruggezakt.
Vanaf maart daalde hij van 5,8 naar 5,5 in juni en nu staat hij op 4,5. Dat is wel net iets meer dan CDA-fractievoorzitter
Maxime Verhagen (4,3), die overigens slecht scoort onder PVV-kiezers (score 2,7).
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik krijg altijd spontane buikloop van van Agt en de arrogante manier waarop hij, en ook al die andere politieke fossielen,
zich altijd weer in de aandacht willen werken. Ik kan me er iets bij voorstellen dat ze de aandacht missen en het gevoel
dat ze belangrijk zijn, maar om zichzelf steeds zo in het voetlicht te willen plaatsen vind ik nogal misplaatst. Aan de mening
van Aantjes over de PVV hecht ik meer waarde aangezien hij, als oud lid van de Germaansche SS en trots drager van een NSB-Speldje,
ervaringsdeskundige is. Van Agt wordt gelukkig door bijna niemand in de CDA-Top nog echt serieus genomen.
De paternalistische oude dwaas die vooral zichzelf graag hoort praten, niet zo dol schijnt te zijn op de democratie
en neerkijkt op het 'domme'volk, zal wel even vertellen hoe het moet. Op zijn leeftijd en in zijn geestestoestand zou hij
tegen zichzelf, en zijn nog altijd immense ego, in bescherming genomen moeten worden aangezien hij dat zelf
niet meer schijnt te kunnen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
PVV trekt de stekker eruit

DEN HAAG - De PVV heeft een einde gemaakt aan de formatieonderhandelingen.
Bij de partij van Geert Wilders was er 'geen vertrouwen meer in de stabiliteit van het CDA'.
Mark Rutte van de VVD had dat nog wel, zo liet hij weten tijdens een persconferentie.

Volgens Rutte had "rechts Nederland zijn vingers af kunnen likken bij het regeerakkoord dat klaar lag".
Hij is dan ook erg teleurgesteld dat de onderhandelingen zijn gestapt.
De VVD'er zag niet aankomen dat Wilders het bijltje er bij neer ging gooien.

Tevens liet de VVD-leider weten dat het voor de hand ligt dat hij nu een proeve van regeerakkoord gaat schrijven.
Hij sluit daarbij geen enkele partij uit.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik kan me voorstellen dat de PVV zich teruggetrokken uit de onderhandelingen na al de LPF-toestanden bij het CDA.
80% van de achterban van het CDA wilde eerst het regeerakkoord afwachten en dan kijken of ze met de PVV in zee wilden,
de normale gang van zaken. Helaas waren er wat partijfossielen die zichzelf belangrijker vinden dan de achterban
en die het nodig vonden om zich niets aan te trekken van hun achterban en de democratische manier van het vormen
van een kabinet. Het CDA gaat steeds meer op de PvdA lijken. Waar de PvdA tegen de kiezer en achterban zegt dat ze
niet zo moeten zeiken, zegt het CDA, of een smaldeel van het CDA, tegen de kiezer en achterban dat hun mening er niet toe doet.

Ik had van te voren niet verwacht dat het juist de PVV zou zijn die zich niet zou laten verblinden door de macht
en zich als meest volwassen partij zou gedragen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
PVV, VVD en ook CDA willen onderhandelingen hervatten

ROTTERDAM - De PVV, VVD en het CDA willen verder gaan met de onderhandelingen met het CDA
over een rechts minderheidskabinet.

VVD-leider Mark Rutte stemde rond het middaguur  onmiddellijk in met een oproep van PVV-leider Geert Wilders om weer
te gaan praten. Een uur later liet ook het CDA na fractie-overleg weten verder te willen gaan met de onderhandelingen.

Nu alledrie de partijen weer terug aan tafel willen zou  ook oud-informateur Ivo Opstelten kunnen terugkeren
om zijn vorige week afgebroken werk te hervatten.

De PVV-fractie besloot dinsdag unaniem dat het de onderhandelingen wil hervatten, zo meldde Wilders aan het ANP.
De PVV wil weer praten, omdat ,,de belangrijkste criticaster'' binnen de CDA-fractie ,,die het vertrouwen had beschaamd'',
Ab Klink, ,,om eigen moverende reden'' is opgestapt, aldus Wilders. ,,Daarmee is de belangrijkste
hobbel weggenomen
.'' Hij heeft VVD-leider Mark Rutte en CDA-collega Maxime Verhagen informeel laten weten
dat de PVV de onderhandelingen wil hervatten.

Daarmee staat de deur voor een rechts minderheidskabinet van VVD en CDA, dat gedoogd zou worden door de PVV,
weer open, nadat die vrijdag door Wilders hard was dichtgeslagen. Wilders stopte toen de gesprekken, omdat hij
er niet meer op vertrouwde dat alle 21 CDA-Kamerleden een regeerakkoord zouden steunen.
Maar met het vertrek van Klink heeft Wilders er kennelijk weer vertrouwen in.
 
De mededeling van Wilders komt op het moment dat koningin Beatrix nog bezig is met haar gesprekken met fractievoorzitters.
Maandagavond sprak ze de voorzitters van de vier grootste fracties, waarvan VVD, PVV en CDA haar adviseerden
Rutte te vragen een proeve van een regeerakkoord te gaan schrijven.

Na het nieuws van Wilders waarschuwde GroenLinks-leider Femke Halsema het CDA meteen om ,,niet opnieuw in dezelfde
fuik  te zwemmen
''. ,,Als het CDA zo wankelt onder samenwerking met de PVV, vraag ik me af of het wel verstandig is'',
stelde de GroenLinks-fractievoorzitter na haar gesprek met koningin Beatrix. Wel maakte ze duidelijk dat zij zich bij
een rechts kabinet zal moeten neerleggen, als een meerderheid van de Tweede Kamer dat wil.

Halsema wil nog steeds het liefst een paarsplus-coalitie van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks.
Dat overleg liep na twaalf dagen stuk op de eisen van de VVD om 18 miljard euro te bezuinigen.
Maar volgens haar moet de VVD bereid zijn compromissen te sluiten. ,,De VVD heeft de verkiezingen niet met overmacht
gewonnen maar met één zetel verschil met de PvdA. Ik vind dat de VVD en de PvdA tot elkaar veroordeeld zijn
'', aldus Halsema.

Halsema heeft de koningin geadviseerd vicepresident van de Raad van State, Herman Tjeenk Willink,
opnieuw te benoemen tot informateur.

ook ChristenUnie-leider André Rouvoet vindt het ,,een buitengewoon slechte gedachte'' als CDA, VVD en PVV
weer gaan praten over een kabinet. ,,Dat is precies het type wispelturigheid waar ik beducht voor was.''

Dat stelde Rouvoet na zijn bezoek aan de koningin. PVV-leider Geert Wilders zei vrijdag niet meer te willen praten
over een minderheidskabinet van CDA en VVD, dat zijn partij dan gaat gedogen. Dinsdag gaf Wilders te kennen
toch weer verder te willen praten nu CDA-dissident Ab Klink uit de Tweede Kamer is gestapt.

Als Rouvoet in de schoenen van het CDA stond, zou hij niet ingaan op de uitnodiging van Wilders.
Volgens de ChristenUnie-voorman is dat een kwestie van zelfrespect.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl

'Akkoord bereikt voor Rutte-1'

DEN HAAG - De onderhandelaars van VVD, CDA en PVV hebben een akkoord bereikt.
Het regeer- en gedoogakkoord wordt woensdag aan de fracties voorgelegd en donderdag openbaar gemaakt.
De afspraken van het eerste kabinet Rutte staan op papier. Na de openbaarmaking zou het CDA zich zaterdag
in een partijcongres kunnen uitspreken, zo meldt RTL Nieuws. Rutte zou bij een akkoord van de CDA-achterban
volgende week al op zoek kunnen naar ministers.

Prognose is dat het nieuwe kabinet er dan rond 11 oktober zal zijn.
Daarmee heeft de vorming van het kabinet, sinds de verkiezingen van 9 juni, ongeveer 125 dagen geduurd.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Volkskrant.nl
CDA-congres achter regeerakkoord

ARNHEM - Het CDA-congres heeft zich zaterdagmiddag achter de deelname van de partij aan het kabinet-Rutte,
met gedoogsteun van de PVV, geschaard. Een meerderheid steunde daarmee het door Maxime Verhagen bereikte
onderhandelingsresultaat. 68 procent van de stemgerechtigden was voor, 32 procent tegen.

Partijvoorzitter Henk Bleker spreekt van 'een gewichtig deel' dat zich uitgesproken heeft tegen het regeer- en gedoogakkoord
met VVD en PVV. 32 procent van de 4033 uitgebrachte stemmen waren tegen.

Aan het einde van het partijcongres in Arnhem sprak Bleker de hoop uit dat de twee groepen in de partij
weer bij elkaar zullen komen. 'De mensen van de fractie zijn ook de vertolkers van de mensen die nee hebben gezegd.'

Het is nu komende week aan de CDA-Tweede Kamerfractie om definitief te beslissen of het minderheidskabinet met de VVD,
gedoogd door de PVV, er kan komen. In de fractie zitten twee Kamerleden die tegen de samenwerking met de PVV zijn.
Een van hen, Ad Koppejan, heeft aangekondigd zich te zullen voegen naar de uitspraak van een grote meerderheid van
het congres. De positie van de andere, Kathleen Ferrier, is nog onduidelijk.

Op het congres uitte veel leden hun zorgen over de politieke samenwerking met de partij van Geert Wilders.
Maar bij de stemming bleek dat het merendeel van de CDA'ers zich achter fractievoorzitter Maxime Verhagen schaarden.
Die noemde het congres 'een feest van de democratie'.

Feest
'Het was een feest dat iedereen heeft kunnen zeggen wat hij of zij op haar hart had. Ik ben blij dat ik het vertrouwen
dat u mij gegeven hebt toen u instemde met de kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen niet beschaamd heb.
Ik hoop dat ik in uw geest en naam opgetreden heb in de onderhandelingen sinds de verkiezingen.
Ik ben blij dat ik dat verrtouwen niet geschaad heb
.'

Verhagen zei te hopen dat alle aanwezige leden aan het einde van de dag samen weer naar buiten kunnen gaan,
'schouder aan schouder'.

Het is nu aan de de twee 'dissidenten' Kathleen Ferrier en Ad Koppejan om te bepalen of zij de lijn van het congres
zullen volgen. Daar nemen zij vandaag nog geen beslissing over, lieten zij eerder weten. Ferrier sprak zich in een toespraak
tot het congres heel duidelijk uit tegen de politieke samenwerking met de PVV. Een kabinet met gedoogsteun van de PVV
is niet goed voor het land en voor het CDA, meent zij.

Emoties
Verhagen had eerder op de middag in een emotionele toespraak om de steun van het congres gevraagd.
'Wij zijn er voor christenen én moslims. Niet je afkomst maar je toekomst telt. Niet de kleur van je huid,
maar de kracht van je wil.
'

Een aantal prominenten riep juist op tegen het regeerakkoord te stemmen. Minister Hirsch Ballin zei in een
met veel applaus omgeven speech: 'doe dit mensen in ons land niet aan, doe dit de partij niet aan, doe dit ons land niet aan.'
Ab Klink was kort en krachtig: 'Don't do it.'
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik was in den beginne geen voorstander van een VVD-CDA kabinet met gedoogsteun van de PVV,
maar nu moeten ze er ook voor gaan, nu bijna 70% van de CDA-achterban voor deze combinatie is.
Het kabinet zal de 4 jaar wel niet uitzitten, maar ik denk dat het kabinet stabieler zal zijn dan het nu lijkt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citeer
Kabinet op bordes

Donderdag nam het voltallige kabinet Rutte plaats naast Hare Majesteit op het bordes van Paleis Huis ten Bosch.
Koningin Beatrix werd geflankeerd door premier Rutte en vicepremier Maxime Verhagen.
In twee rijen stonden de twaalf ministers opgesteld.

Beëdiging
Kort daarvoor legden de ministers een voor een in het paleis de eed of belofte af. Met de eed of belofte beloven ze trouw
aan de grondwet en beloven ze hun ambt op een goede manier te zullen vervullen. Bewindslieden uit het oude kabinet
hoeven niet opnieuw beëdigd te worden. In de loop van de middag worden ook de acht staatssecretarissen beëdigd.

Voor de beëdiging, die in Huis ten Bosch in aanwezigheid van de Koningin plaatsvond, bood formateur Mark Rutte
zijn eindverslag aan Beatrix aan.

De nieuwe ministers gaan nu naar hun nieuwe ministeries voor de portefeuilleoverdracht.
Premier Rutte krijgt vanmiddag in het Torentje de sleutels overhandigd van oud-premier Balkenende.

Demonstranten
Tijdens de bordesscène stonden buiten de hekken van het paleis ongeveer twintig demonstranten, met spandoeken
en tekstborden. Een aantal van hen protesteerde tegen de gedoogsteun van de PVV voor het minderheidskabinet
van VVD en CDA. Anderen vroegen aandacht voor het geringe aantal vrouwen in het kabinet.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Oppositie: verkiezingen nu het beste voor het land

'In zware economische tijden heeft Nederland een regering nodig die het vertrouwen bij de burgers kan herstellen
en maatregelen neemt om mensen aan het werk te helpen en om de overheidsfinanciën op orde te brengen.
'

Dat zei PvdA-leider Diederik Samsom vanmiddag in een debat met premier Mark Rutte over het vertrek van Hero Brinkman
uit de PVV-fractie. De chaos is daarmee binnen de 'houtje-touwtje-gedoogconstructie' volgens hem compleet.
'Het wordt tijd dat er een einde komt aan de weglachpremier', wierp Samsom Rutte voor de voeten.
'Het is einde oefening', zei Samsom.

Volgens hem is de huidige economische tijd niet ideaal voor verkiezingen, maar zijn die uiteindelijk voor het land wel beter.
Samsom riep Rutte verder op nu wel te reageren op het meldpunt van de PVV voor overlast door Midden- en Oost-Europeanen.

Gedooggestuntel
Ook SP-leider Emile Roemer wil nieuwe verkiezingen, omdat met het 'gedooggestuntel' het vertrouwen van de burgers niet terugkomt.
Volgens Roemer is de tijd van het koorddansen voorbij, nu het koord is geknapt. 'We kunnen ons niet veroorloven nog een paar weken
naar het Catshuis te kijken terwijl we niet eens weten of ze kunnen rekenen op een meerderheid in de Kamer.
'

Ook GroenLinksleider Jolande Sap wil nieuwe verkiezingen. Rutte heeft volgens haar van Nederland de risee van Europa gemaakt
en ook nog eens veel kritiek gekregen van het Centraal Planbureau. Bovendien moet hij rekening houden met
de 'nukken en gevoeligheden van twee van de meest fundamentalistische partijen in het parlement', verwijzend naar PVV en SGP.

Ze vraagt Rutte of hij 'twee kinderstoeltjes' voor Hero Brinkman en SGP-leider Kees van der Staaij aanschuift in het Catshuis.
'Het is tijd dat de burger weer de touwtjes in handen krijgt.'

Wilders: het wordt moeilijker
Met het vertrek van Hero Brinkman uit de PVV-fractie wordt het 'moeilijker' binnen de gedoogcoalitie van VVD, CDA en PVV.
Dat stelde PVV-leider Geert Wilders in het debat met premier Mark Rutte.

Maar, zo benadrukte hij, de onderhandelingen met VVD en CDA in het Catshuis gaan verder.
Hij zei ervan uit te gaan dat niemand van de gedoogcoalitie uit het Catshuis zal komen met voorstellen
die het op belangrijke onderdelen straks niet zullen halen in de Tweede Kamer.

'We zullen zien of we eruit komen of niet', aldus Wilders, die inmiddels 2,5 week onderhandelt met VVD en CDA
over extra miljardenbezuinigingen. VVD, CDA en PVV kunnen na het vertrek niet meer vanzelfsprekend rekenen
op de steun van een meerderheid in de Kamer.

Wilders herhaalde het besluit van Brinkman te betreuren. 'Het is een pijnlijke dag voor de PVV. Iemand van onze eerste lichting
is ons ontvallen.
' Wilders verwees naar zijn eigen vertrek uit de VVD en de keuze als eenmansfractie verder te gaan.
'Ik weet hoe het voelt. Het is niet makkelijk.'

Brinkman steunt kabinet voluit
Hero Brinkman zegt het minderheidskabinet van VVD en CDA voluit te steunen. 'Dit kabinet is het beste wat Nederland heeft voortgebracht
en wat ons mooie land kan overkomen. Ik zal deze coalitie blijven steunen. Premier Rutte en zijn team verrichten a hell of a job
',
zei Brinkman vandaag over het Kamerdebat over zijn vertrek uit de PVV.

Een Catshuisakkoord tussen CDA, VVD en PVV over nieuwe miljardenbezuinigingen ziet Brinkman 'met spanning tegemoet.
Ik kan me niet voorstellen dat er een akkoord uitkomt dat ik niet kan steunen
'.

Hij is niet van plan om een verlanglijstje bij Rutte in te dienen of met 'een koevoet' naar het Catshuis te gaan.
'Ik heb een hekel aan chantage. Ik ken mijn rol als eenling en dat betekent dat ik me heb te schikken naar die rol.'

Even later gaf hij toe dat hij wel een grote wensenlijst heeft, maar dat heeft iedereen volgens hem. 'Het zou raar zijn als een politicus
dat niet heeft. Het is heel eenvoudig: naar mijn wensenlijstje wordt niet gevraagd. Ik ga niet mijn positie politiek uitbuiten.
'
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Om nu verkiezingen te houden, met oog op de crisis, is niet wenselijk.
Als de oppositie de voorstellen van het minderheidskabinet op inhoud beoordelen en vanuit partijpolitiek-oogpunt,
dan is het mijns inziens ook niet nodig om nieuwe verkiezingen te houden. De PvdA, D66 en Groenlinks hebben dit termijn
de regering ook aan stemmen geholpen op punten die niet ondersteund werden door de PVV. Persoonlijk vind ik de situatie
zoals die nu ontstaan is, dat de gedoogregering niet de meerderheid heeft in de kamer, ook niet eens zo onwenselijk.
Het komt de democratie ten goede dat ook andere partijen hun goedkeuring moeten geven aan de plannen van de regering.

Dat de 'groep Brinkman' deze regering steunt siert hem, maar dat hij de huidige regering het beste noemt wat Nederland heeft
voortgebracht en het beste wat Nederland is overkomen, lijkt mij een beetje overdreven, maar het had wel erger gekund denk ik.

Kijk erg uit ook naar de komende peilingen en welke invloed de verkiezingen van Samsom als leider van de PvdA
en het vertrek van Brinkman bij de PVV hebben gehad op het politieke landschap.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."