Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Thee

Gestart door Iwan, 13 januari 2011, 04:23:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan


Thee is één van de meest populaire dranken ter wereld. Na water, is het de meest gedronken drank ter wereld.
Al 6000 jaar geniet de mensheid ondertussen van thee. Thee werd ontdekt in China en later door de Nederlanders
ingevoerd in Europa. De meest gedronken thee is zwarte, al is groene thee aan een opmars bezig in Europa.
De bekendste landen waar thee wordt geproduceerd zijn China, Japan en India.

Dagelijks drinken er dan ook miljarden mensen thee. Thee wordt gemaakt van de bladeren en knoppen van de Camellia sinensis.
Thee verkrijgt men door de blaadjes gedurende enkele minuten in warm water te drenken.

Er zijn 4 soorten thee, namelijk groene thee, witte thee, zwarte thee en oolong thee.
Zwarte thee
Zwarte thee, de meest populaire soort thee in Europa, biedt een stevige smaak en heeft een diep rode kleur
die het gevolg is van een uitgebreid fermentatieproces. Bij het maken van zwarte thee worden de theeblaadjes
lang blootgesteld aan de lucht tot ze volledig droog zijn.


Groene thee
Groene thee is een mild brouwsel met een zachte smaak. Er is geen oxidatie bij de verwerking ervan. Integendeel,
de bladeren zijn gewoon verwelkt en worden meteen daarna gebrand of gedroogd. Groene thee wordt vooral
in China en Japan gedronken. De laatste jaren is groene thee aan een forse opmars bezig binnen Europa.


Witte thee
Witte thee, de zeldzaamste soort thee, wordt verkregen uit blaadjes en knoppen die nog niet volledig geopend zijn.
De thee heeft een delicate, zachte smaak en lichte kleuren. Witte thee wordt nauwelijks bewerkt, enkel even gestoomd
en gedroogd. Hierdoor behouden ze veel van hun vitaminen en positieve eigenschappen.


Oolong thee
Oolong thee is een kruising tussen een zwarte en groene thee. Oolong heeft en wat fruitigere smaak.
De bladeren worden even geoxideerd warna ze gisten en uiteindelijk worden gedroogd.



De 5 belangrijkste redenen waarom u thee zou moeten drinken.

Thee voorkomt kanker
Thee bevat een grote bron aan anti-oxiderende polyfenolen, die, volgens talrijke studies, kanker kunnen voorkomen.
Het drinken van twee of meer kopjes thee per dag kan het risico op kanker tot 46% verlagen.

Thee kan kankerpatiënten ook helpen. Een recente studie toont aan dat thee zelfs kankergroei kan doen stoppen
in sommige gevallen. De studie toonde aan dat wanneer colorectale kankercellen blootgesteld werden aan een extract
welke men in zwarte thee kan terugvinden de kankercellen afsterven.

Drink thee voor een gezonde bloeddruk.
Een gezonde bloeddruk (onder 120/80) is één ding. Een gezonde bloeddruk houden is een andere zaak. Mensen die minstens
één kop thee per dag drinken hebben bijna 50% minder kans op hypertensie en hoge bloeddruk dan niet-thee drinkers.

Reden hiervan is de hoge dosis polyfenolen die aanwezig is in thee. Ze helpen de bloedvaten soepel te houden waardoor
de bloeddruk dezelfde blijft.

Vermageren met groene thee.
Studies bij verschillende universiteiten tonen aan dat groene thee het metabolisme van een persoon verhoogt met 4%.
Doordat het metabolisme verhoogt verbruikt het lichaam meer calorieën en helpt dus bij het afvallen. Wist je trouwens
dat een kopje thee 0 calorieën bevat?

Van thee drinken kan je dus niet verdikken. Naast water is thee de beste drank voor het vermageren.

Een gezonde en stralende huid dankzij thee.
Thee hydrateert en reinigt de huid, waardoor deze er gezonder zal uitzien. Thee kan ook als zonnecreme dienst doen
wanneer je deze direct op de huid aanbrengt.

Dit is ook de reden waarom er meer en meer zonnebrandcremes verkocht worden op basis van thee extracten.
Thee helpt ook tegen acne en puistjes, vooral groene thee zou goed zijn om acne te bestrijden.

Een Amerikaans onderzoek van de Academie voor Dermatologie wees uit dat thee even goed werkt tegen acné
an benzolperoxyde, één van de belangrijkste chemische acné bestrijdende producten.

Thee beschermt de beenderen.
Een studie die in 2002 werd gepubliceerd toonde aan dat de mensen die regelmatig thee drinken een merkbaar hogere
beendichtheid hebben dan mensen die geen thee drinken.

Een verklaarbare reden is dat thee oestrogeen nabootst, een hormoon dat bekend staat om beensterkte te bevorderen.
Een andere studie toonde aan dat de vrouwen die thee dronken 60% minder kans hebben op artritis.

Smaken:
Ceylon Tea Blend, English Tea Blend, Earl Grey Tea Blend, Mild English Tea Blend, Dutch Blend,
Oranje Pecco leaf tea, English Leaf tea, Groene Thee Sinaasappel Mint, Groene Thee Original,
Groene Thee Ginseng, Groene Thee Cranberry, Groene Thee Variatie, White Tea, Rooibos Original,
Rooibos Honing, Rooibos Citrusvruchten, Rooibos Mango Perzik, Kamille-Honing, Zoethout, Sterrenmunt,
Aloe Vera & Limoen, Citroengras & Cranberry, Oranjebloesem & Sinaasappel, Pepermunt, Citroen,
Kers, Sinaasappel, Mango, Bosvruchten, Kaneel, Tropische Vruchten, Rode Grapefruit & Sinaasappel,
Aardbei, Meloen, Acai Bes & Blauwe Bes, Granaatappel & Framboos, Bloedsinaasappel & Kiwi,
Chinese Blossom, Brazilian Fruit Passion, Minty Morocco, Indian Spices, Turkish Apple, South African Honeybush,
Lente kriebels, Herfst storm en Wintergloed





Drink je wel eens thee, zoja vind je het ook lekker en wat is je favoriete thee(smaak)?
Drink jij altijd een 'vast' merk thee of kan je het niet zoveel schelen?
Bv; Lipton, Pickwick, Twinings, Whittington thee, Original First Tea, Tea Forte,
Simon Levelt, Barry's tea, Zonnatura, Jacob Hooy, Piramide, Celestial Seasonings,
Dilmah, Revolution Tea, Betjeman and Barton of Tea Bar


Heb jij ook een bepaald ritueel om een heerlijk kopje thee te zetten?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lynn

Heb om de zoveel tijd een nieuwe favoriete smaak. Momenteel: witte peer thee, citroen en turkse appel.
Ben een echte theeleut!

Kim

ALTIJD mango van Pickwick!  :tU:
Ben meer een koffiedrinker, maar thee gaat er ook wel in!

Metalholic

Bij voorkeur groene thee met een smaakje.
Maar nog liever gewoon KOFFIE.

Iwan

Ik ben ook een echte theeleut, ik drink minimaal 2 potten thee per dag.
Bij voorkeur citroen thee van Pickwick.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Margje

Verschillende soorten maar geen thee zoals meloen, mango, aardbei, citroen en ook niet echt kruidenthee behalve kamille :)

Favoriet zijn toch wel : Gewoon Earl Grey :), Vanille, Vanille en Caramel (Twinings), Bosvruchten, Kaneel...

Mijn zoon is tegenwoordig ook gek van thee..drinkt bijna niets anders meer..hij gaat vaak gewoon voor het leuke gekleurde doosje ;)

Lejah

Ik drink niet graag thee. Maar als ik thee drink dan liever earl grey, mango of groene thee met citroen.
Maar ik denk dat mijn laatste kopje thee alweer zo'n 3 maanden geleden is, geef mij maar koffie.
Bij mijn kinderen is earl grey favoriet en bij de jongste ook kauwgomballenthee (een zoete kruidenthee).

Iwan

tegenwoordig drink ik veel rooibos thee, Linda vindt mijn favoriet, Citroen, niet lekker,
dus drinken wel samen thee die we allebei wel lekker vinden en dat is rooibos geworden.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

StarLight

Zoals Iwan zegt: Rooibos thee met honing! Lekkerrr

Aardbei thee is ook altijd prima.
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

carola

ik lust geen thee ook geen smaakjes thee

mary-kate

Bosbessen
Bosvruchten
Mango
Tropische vruchten
Deze vind ik allemaa het lekkerste
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Kattenhuis

Gewone tjee drink ik vrijwel niet.
Thuis heb ik alleen maar smaakjes-thee zoals:

- Appelthee
- Pepermuntthee
- Mangothee
- Turkse appel

Soms een stuk of  a 10 verschillende soorten in de kast en dan pak ik waar ik zin in heb.

Goitske

Ik was altijd een echte theeleut, drink nu al dankzij de zwangerschap al maanden bijna geen thee meer en alleen english blend, sinds een paar weken lust ik ook weer bosvruchten thee. Als ik thee koop is het meestal pickwick tenminste als het zakjes zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar losse thee.

Bij losse thee vind ik meestal rooibosthee het lekkerste maar wel rooibos met een "smaakje"
Favorieten
- Rooibos baked apple van Dille en Kamille
- Rooibos vrolijke noot van het openlucht museum
- Orange Lemon Lime Simon Levelt
- Appel kaneel van het openlucht museum
- Openhaard romance kocht ik bij Apeldoorns Rozet maja die winkel is sinds een paar maanden dicht.... en de thee is op
De losse thee moet wel in een goed theefilter gemaakt worden en dus geen thee-ei ik heb een hekel aan stukjes thee in mn thee

Ohja mijn pickwick theedoos en dat is naast het kleinere theedoosje wat op het aanrecht staat met de english blend, groene thee en voor Marcel de kaneel thee :)

Kattenhuis

Ik baal er van dat er geen pepermuntthee meer verkrijgbaar is !  :-[ :(

Goitske

Ook niet in het zonnaturaschap?

Goitske

Of de reformwinkel daar hebben ze vaak dat soort dingen

Sugamilk

Ik drink voornamelijk Groene thee, zonder suiker

Kattenhuis

Vooral "smaakjes"thee.  Natuurlijk zonder suiker.