Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Nederlandse kinderen Syrië snel terug

Gestart door Iwan, 12 december 2006, 18:14:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

De twee Nederlandse kinderen Sara en Ammar die in de Nederlandse ambassade in Damascus verblijven,
kunnen mogelijk nog dit jaar terug naar Nederland. Die verwachting sprak minister Bernard Bot
van Buitenlandse Zaken dinsdag uit na afloop van zijn gesprekken in Damascus.

Dat heeft zijn woordvoerder in Den Haag dinsdag gemeld. De bewindsman voerde in de Syrische hoofdstad
diverse gesprekken waarin de kwestie aan de orde kwam, onder anderen met president Bashar al-Assad.
Ook de president benadrukte tegenover Bot dat er zo spoedig mogelijk een oplossing moet komen,
aldus de woordvoerder van de Nederlandse bewindsman.

Sara en Ammar hebben een Nederlandse moeder, aan wie de kinderen zijn toegewezen,
en een Syrische vader. Hij nam hen mee naar zijn vaderland en wil dat zij daar blijven.
Het Syrische recht is aan zijn zijde. Zijn dochter en zoon zochten in juni echter hun toevlucht
op de Nederlandse ambassade. Daar worden zij verzorgd en krijgen ze onderwijs.

Bot sprak verder over de politieke situatie in het Midden-Oosten.
Inmiddels is hij op de terugweg naar Nederland.



©nieuwnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

marcel1970


Iwan

Ik hoop het voor de kinderen dat ze snel weer naar hun moeder terug kunnen,
maanden op een ambasade wonen is ook niets.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

vampie

Citaat van: marcel1970 op 12 december 2006, 22:23:08
8) eerst zien dan geloven

dat zei de moeder ook op tv , ik vier pas feest als ik ze in mijn armen heb

Dity

Citaat van: vampie op 14 december 2006, 21:21:41
Citaat van: marcel1970 op 12 december 2006, 22:23:08
8) eerst zien dan geloven

dat zei de moeder ook op tv , ik vier pas feest als ik ze in mijn armen heb

Heeft ze gelijk aan, het is immers al eerder gezegt dat ze terug konden.
Maar voorlopig zitten ze nog wel in die ambassade.

Ze hadden ze toen der tijd met die vluchtingenstroom mee moeten laten gaan
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

DEN HAAG - Sara en Ammar vieren kerst helaas niet thuis in Oude Pekela.
Dat heeft een woordvoerder van Buitenlandse Zaken dinsdag gezegd.

"De officiële reactie van Nederlandse kant wordt vandaag pas door betrokken mensen in Syrië gezien.
Dan is het al bijna weekend in Syrië, want dat begint daar op vrijdag. Daarna is het kerst bij ons,
dus ik verwacht niet dat ze thuis zijn met kerst.
", aldus de woordvoerder.

Vorige week sprak minister Bernard Bot met de Syrische president en de Syrische ministers
van Buitenlandse Zaken en Sociale Zaken. Die deden Bot de toezegging dat de kinderen
zo snel mogelijk naar Nederland kunnen gaan.

Janneke Schoonhoven, de moeder van Sara en Ammar zei dinsdag te hopen op 'een kerstwonder'.
"Er is ons verteld er niet op te rekenen, maar we hopen er nog steeds op.
Kerst is pas volgende week dus er kan nog van alles gebeuren.
Voor de kinderen zou het een grote teleurstelling zijn.
"



©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

bigfoot

AMSTERDAM - De Nederlandse kinderen Sara en Ammar zijn vrijdagochtend per vliegtuig vanuit Syrië naar Nederland vertrokken. Vrijdagmiddag zullen de twee aankomen op luchthaven Schiphol. Dat heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken laten weten.

De doorbraak komt na maanden van intensieve gesprekken tussen de Nederlandse en Syrische autoriteiten. Volgens minister van Buitenlandse Zaken Ben Bot heeft de Syrische regering hierbij een zeer constructieve rol gespeeld. De vader van de kinderen heeft uiteindelijk ook ingestemd met deze terugkeer.


De kinderen hebben sinds juni ondergedoken gezeten op de Nederlandse ambassade in Damascus. Zij vluchtten naar de ambassade nadat zij in 2004 door hun vader waren meegenomen naar Syrië.

Bron: nu.nl

marcel1970


Margje

Vind het helemaal fantastisch..maar alles is nog niet over betreffende de vader....begreep zoiets op het nieuws...

Dity

Geweldig nieuws   :app:

Ik heb begrepen dat minister Bot heeft toegezegt dat de vader zijn kinderen gewoon mag opzoeken in Nederlan, maar dat het Openbaar Ministerie heeft gezegt dat Bot iets heeft toegezegt wat niet klopt.
Als de vader in Nederland zou komen om zijn kinderen te zien zal hij opgewacht worden door het OM voor verhoor in verband met de ontvoering van zijn kinderen.
En wat dan de verdere stappen zullen zijn... ??????
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Als hij Nederland inkomt kan hij worden opgepakt en 2 dagen worden vastgehouden en daarna zal hij weer op vrij voeten worden gesteld en mag hij gewoon het land verlaten heb ik begrepen.
Hij is wel de opsporingslijst van Interpol gehaald hij kan dus wel bv naar Duitsland gaan en daar zijn kinderen zien.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk



RIJSWIJK (ANP) - De Nederlandse ambassade in Syrië heeft Sara en Ammar niet geadviseerd naar de ambassade te komen als zij terug wilden naar Nederland. De 13-jarige Ammar leek dat zondag te zeggen in het jeugdjournaal, maar hij bedoelde eigenlijk dat zijn moeder hem dat advies had gegeven.

Dat liet moeder Janneke Schoonhoven dinsdag weten. Het ministerie van Buitenlandse Zaken ontkende eerder al stellig dat de ambassade zo'n advies zou hebben gegeven. De woordvoerder liet weten dat het ministerie absoluut niet meewerkt aan het bedenken van strategiën die neerkomen op terugontvoering van kinderen.

De kinderen werden twee jaar geleden door hun vader ontvoerd naar Syrië. Ongeveer een half jaar geleden vluchtten de kinderen naar de Nederlandse ambassade in Damascus. Vlak voor kerst kwamen ze, na intensieve onderhandelingen tussen de Nederlandse en Syrische autoriteiten, terug naar Nederland.

Volgens Schoonhoven heeft de ambassade alleen de deur open gedaan toen de kinderen daar hun toevlucht wilden zoeken. ,,De ambassade werd toen met een voldongen feit geconfronteerd, ze hebben er niet toe aangezet. Toen de kinderen er eenmaal waren, vond de ambassade dat ze Sara en Ammar niet meer konden terugsturen naar hun vader'', aldus Schoonhoven.

www.home.nl

Iwan


Janneke Schoonhoven, de moeder van de eerder naar Syrië ontvoerde Sara en Ammar,
krijgt de volledige voogdij over haar kinderen. Dat heeft de rechtbank in Groningen vandaag bepaald.
Ook de omgangsregeling die vader Hisham Hafez met de kinderen heeft, wordt stopgezet.

De rechter kwam tot dit besluit omdat de kinderen volgens hem bang zijn dat ze opnieuw naar Syrië
worden meegenomen. Ook het feit dat de vader zich niet aan de eerder opgestelde omgangsregeling
heeft gehouden deed de rechter besluiten de moeder de volledige voogdij toe te wijzen.

Ontvoering
Sara en Ammar werden drie jaar geleden door hun vader naar zijn thuisland ontvoerd.
In juni 2006 vluchtten de twee kinderen naar de Nederlandse ambassade in Damascus.
Na langdurige onderhandelingen tussen de Nederlandse en Syrische overheid en na bemiddeling
van toenmalig minister Ben Bot van Buitenlandse Zaken konden ze in december vorig jaar terug
naar hun moeder in Oude Pekela.




©nieuwnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."