Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Medaillespiegel Olympische Spelen Londen 2012

Gestart door Iwan, 7 augustus 2012, 01:28:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan


Medaillespiegel OS Londen 2012

Positie: Land: Goud: Zilver: Brons: Totaal:
01. Verenigde Staten
46
29
29
104
02. China
38
27
23
88
03. Groot-Brittanië
29
17
19
65
04. Rusland
24
26
32
82
05. Zuid-Korea
13
8
7
28
06. Duitsland
11
19
14
44
07. Frankrijk
11
11
12
34
08. Italië
8
9
11
28
09. Hongarije
8
4
5
17
10. Australië
7
16
12
35
11. Japan
7
14
17
38
12. Kazachstan
7
1
5
13
13. Nederland
6
6
8
20
14. Oekraïne
6
5
9
20
15. Nieuw-Zeeland
6
2
5
13
16. Cuba
5
3
6
14
17. Iran
4
5
3
12
18. Jamaica
4
4
4
12
19. Tjechië
4
3
3
10
20. Noord-Korea
4
0
2
6
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan


                  Marianne Vos
Wegwedstrijd wielrennen - Goud

Marianne Vos heeft op imposante wijze de olympische titel in de wegwedstrijd veroverd.
De Nederlandse was na 140 kilometer koers oppermachtig in de sprint met medevluchters
Elizabeth Armitstead uit Groot-Brittannië en de Russische Olga Zabelinskaja.

De 25-jarige Vos maakte de hele race een ongenaakbare indruk.
Samen met haar ploeggenoten Ellen van Dijk, Annemiek van Vleuten en Loes Gunnewijk controleerde ze de wedstrijd.

Na 47 kilometer sloot ze samen met Armitstead en de Amerikaanse Shelley Olds aan bij de even daarvoor
ontsnapte Zabelinskaja. Olds viel af, waarna de drie het verschil met het peloton langzaam uitbouwden tot 45 seconden.
Hoewel Vos veel kopwerk had verricht, was ze superieur in de sprint.



     Nederlandse estafettedames
Estafette zwemmen 4x100 meter vrije slag - Zilver

De Nederlandse estafettedames zijn er niet in geslaagd hun olympische titel op de 4x100 vrij te prolongeren.
Inge Dekker, Marleen Veldhuis, Femke Heemskerk en Ranomi Kromowidjojo moesten genoegen nemen met zilver in 3.33,79.

Het Australische kwartet veroverde in 3.33,15 de titel en het brons ging naar de Verenigde Staten in 3.34,24.

Startzwemster Dekker keerde als eerste, maar was na 100 meter laatste. Veldhuis (vijfde na 200 meter)
en Heemskerk (derde na 300 meter) brachten het podium weer in zicht. Kromowidjojo liet een imponerende inhaalrace zien,
stoomde de Amerikaanse Allison Schmitt voorbij, maar Melanie Schlanger (Aus) bleef buiten bereik.



                   Edith Bosch
              Judo 70kg - Brons

Judoka Edith Bosch heeft in Londen via de herkansing brons gewonnen in de klasse tot zeventig kilogram.
In de strijd om die medaille, die ze ook al in 2008 in Peking won, moest hantei de beslissing brengen.
De juryleden wezen Bosch - en niet de Zuid-Koreaanse Hwang Ye-sul - aan als winnares.

Bosch ging in Londen eigenlijk alleen maar voor goud, de enige nog ontbrekende medaille op haar palmares.
Die droom spatte echter in de kwartfinales uiteen; ze liep tegen de Duitse Kerstin Thiele al snel tegen een schouderworp aan
en verloor. Viervoudig Europees kampioene Bosch, die bij de Spelen ook al eens zilver (2004) won, raapte zichzelf bijeen
en won in de herkansingen dankzij twee straffen van Tachimoto. In het duel om brons leek het toch nog mis te gaan
en weer toonde Bosch veerkracht.

De Zuid-Koreaanse Hwang kwam vlak voor tijd met een yuko voor, maar met nog enkele seconden te gaan, trok Bosch de stand gelijk.
In de verlenging bleven scores uit, waarna de arbiters unaniem voor de Nederlandse kozen.


"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan


                  Dames acht
                Roeien - Brons

De damesacht heeft de Nederlandse ploeg de eerste roeimedaille van deze Spelen bezorgd.

Na een bekeken race pakten Annemiek de Haan, Carline Bouw, Nienke Kingma, Roline Repelaer van Driel, Sytske de Groot,
Chantal Achterberg, Claudia Belderbos, Jacobine Veenhoven en stuurvrouw Anne Schellekens brons. Repelaer van Driel,
De Haan en Kingma waren er in 2008 ook bij toen in Peking zilver werd veroverd.

De VS leidde van start tot finish en is nu al zes jaar ongeslagen. De Oranje-acht lag na 500 meter op de tweede plaats.
De Canadese boot was daarna iets sterker, maar de bronzen medaille bleek veilig en werd niet meer uit handen gegeven.



                  Henk Grol
         Judo 100kg - Brons

Judoka Henk Grol heeft net als vier jaar geleden een bronzen olympische medaille veroverd.
De Groninger was in Londen in de strijd om de derde plaats in de klasse tot honderd kilogram te sterk voor de Koreaan Hwang Hee-tae.



           Ranomi Kromowidjojo
Zwemmen 100meter vrije slag - Goud
Zwemmen 50 meter vrije slag - Goud

Ranomi Kromowidjojo heeft in Londen de olympische titel op de 100 meter vrije slag veroverd.
De 21-jarige Groningse dook in de finale met 53,00 onder het olympisch record, dat ze woensdag in de halve finales
al op 53,05 had gebracht.

Kromowidjo lag bij het keerpunt slechts vierde op 0,54 van Gerasimenja, die als eerste keerde.
Zoals zo vaak leverde een sterke eindsprint haar echter toch de zege op én haar tweede medaille tijdens deze Spelen.

Kromowidjojo is de derde Nederlandse winnares van olympisch goud op de 100 meter vrij. Rie Mastenbroek (1936)
en Inge de Bruijn (2000) gingen haar voor. Voor haar was het de tweede olympische titel; in 2008 won ze met het Oranje- kwartet
goud op de 4x100 meter vrije slag.

Ranomi Kromowidjojo won na de 100 meter vrije slag ook de 50 meter vrije slag in Londen.
De Wit-Russin Aliaksandra Herasimenia werd tweede en Marleen Veldhuis sloot haar loopbaan af met olympisch brons.



             Marleen Veldhuis
Zwemmen 50 meter vrije slag - Brons

Zonder al te veel spanning dook Marleen Veldhuis voor haar laatste race het bad in. 'Ik had er gewoon zin in. Laten we maar beginnen.
Dat waren eigenlijk mijn gedachten.
' Het leverde haar de bronzen medaille bij de 50 meter vrij op bij het olympisch toernooi in Londen.

'Een mooiere afsluiting kan ik me niet wensen. Ik heb na mijn zwangerschap heel hard gewerkt om weer op dit niveau te komen.
Dan is het prachtig hier met een medaille afscheid te nemen. En dat terwijl ik eerst dacht te zien dat ik als vijfde was geëindigd.
Het duurde even tot het tot mij doordrong dat ik derde was.
'
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: NOS.nl

Zilver zeilster Marit Bouwmeester in Laser

Zeilster Marit Bouwmeester heeft in de Laser Radial-klasse zilver veroverd.
In een bloedstollende medalrace kwam ze als tweede over de finish achter Xu Lijia uit China,
die het goud pakte.

Vier zeilsters maakten nog kans op het goud. Bij de eerste boei lag de Ierse Annalise Murphy
nog op goudkoers, daarna nam Xu de leiding over om die niet meer af te staan.
Achter haar ontspon zich een fel gevecht om zilver en brons.

Bouwmeester kwam in de kruisrakken in de verdrukking, maar was voor de wind steeds de snelste.
Op het laatste stuk naar de finish drong de Belgische Evi van Acker nog fel aan,
maar Bouwmeester verwees haar naar het brons.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: NOS.nl

Springruiters veroveren zilver

De Nederlandse springruiters hebben op de Olympische Spelen in Londen een zilveren medaille veroverd.
Ze moesten in een barrage om de olympische titel de Britten voor zich dulden.

Jur Vrieling (Bubalu), Maikel van der Vleuten (Verdi), Marc Houtzager (Tamino) en Gerco Schröder (London)
stonden na de eerste manche van de finale tweede achter Saudi-Arabië. In de tweede manche maakten
Houtzager en Van der Vleuten geen fouten, maar Vrieling kreeg er acht op zijn conto.
Schröder had als slotrijder goud kunnen veiligstellen, maar de noodzakelijke foutloze rit bleef uit: één balk viel eraf.

Saudi-Arabië kende geen enkele foutloze omloop en zakte naar de derde plaats,
maar de Britten (twee keer foutloos, een vier en een vijf) kwamen naast Nederland.

Britten superieur in barrage
In de zinderende barrage waren de Britten duidelijk beter. Nick Skelton, Ben Maher en Peter Charles maakten geen fout
en Scott Brash slechts eentje.

Voor Oranje begon Vrieling uitstekend, maar Van der Vleuten (acht) en Houtzager (vier) lieten wel een paar steken vallen.
Schröder hoefde niet meer in actie te komen omdat de Britten al niet meer te achterhalen waren.

Derde succes Ehrens
Voor Rob Ehrens is de tweede plaats zijn derde grote succes in zijn periode als bondscoach.
In 2006 werd hij met de equipe wereldkampioen, in 2007 veroverde hij de Europese titel.
Bij die kampioenschappen was ook Schröder al van de partij.

Nederland won één keer goud in de landenwedstrijd van de Spelen. Dat presteerden Jos Lansink (Egano),
Piet Raijmakers (Ratina Z), Jan Tops (Top Gun) en Bert Romp (Waldo E) in 1992 in Barcelona.
In Sydney 2000 werd Jeroen Dubbeldam (De Sjiem) olympisch kampioen met Albert Voorn (Lando) als goede tweede.

Drie individuele finalisten
De beste drie Nederlandse ruiters na de reguliere manches - Houtzager, Schröder en Van der Vleuten - schaarden zich
onder de beste 35 ruiters van de dag en gaan door naar de individuele finale van woensdag. Daarin starten de ruiters weer vanaf nul.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan


       Dorian van Rijsselberghe
                Zeilen - Goud

Dorian van Rijsselberghe was al een tijdje zeker van olympisch goud in de RS:X-klasse, maar na de medal race
kreeg hij eindelijk zijn medaille omgehangen. Dorian van Rijsselberghe was na de negende race al zeker van goud
in de RS:X-klasse op de Olympische Spelen 2012.



                Epke Zonderland
                  Turnen - Goud

Epke Zonderland heeft in Londen met een majestueuze oefening goud behaald op het onderdeel rek.
De 26-jarige Fries was in de ongekend hoogstaande finale de allerbeste met een score van 16,533.

Zonderland was pas als zesde aan de beurt en zag de ene na de andere hoge score voorbijkomen.
Olympisch kampioen Zou Kai scoorde een geweldige 16,366 en de Duitser Fabian Hambüchen ging daar
met 16,400 nog eens overheen.

Zonderland bleef echter koel en turnde vervolgens de oefening van zijn leven. Zijn unieke drievoudige sprong
(Cassina-Kovacs-Kolman) ging perfect en bij zijn afsprong stond hij als een huis. Het goud was binnen.

Na twee keer zilver op de WK's van 2009 en 2010 is hij nu eindelijk de beste van de wereld.
Op het allerhoogste podium: de Spelen.



               Team dressuur
         Hippische Sport - Brons

Het Nederlandse dressuurteam heeft bij de Olympische Spelen in Londen de bronzen medaille in de wacht gesleept.
De ploeg van bondscoach Sjef Janssen werd derde achter het ongenaakbare Groot-Brittannië en Duitsland.

Anky van Grunsven (Salinero), Edward Gal (Undercover) en Adelinde Cornelissen (Parzival) stonden na de grand prix
al derde en die positie werd gehandhaafd in de grand prix special.



                 Teun Mulder
         Baan­wielrennen - Brons

Baanrenner Teun Mulder heeft bij de Spelen brons veroverd op de keirin. De Brit Chris Hoy prolongeerde zijn titel
en kon de zesde gouden medaille op zijn indrukwekkende erelijst bijschrijven.

Lang was onduidelijk of Mulder, die in 2005 wereldkampioen was op dit nummer, al dan niet derde was geworden.
Ook na uitvoerige bestudering van de beelden werd er geen licht gezien tussen hem en Simon van Velthooven
uit Nieuw-Zeeland, zodat beiden het brons werd toegekend.

Mulder moest na de finale bijna vijf minuten wachten voordat hij wist of hij brons had gewonnen.
Lange tijd stond er op het scorebord dat een fotofinish uitsluitsel moest geven.

Toen verscheen er even het cijfer vier voor de naam van Mulder en toen toch weer een drie. "Dit is bizar",
sprak de 31-jarige Mulder. "Ik heb dit wel eens meegemaakt, maar nog nooit op de Spelen. Blijkbaar moest het zo zijn."
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."