Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Column-Battle; Oktober 2007

Gestart door Iwan, 1 oktober 2007, 02:15:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Hier kun je je Column voor de maand Oktober posten.
Voor verdere info over de Column-Battle kun je hier terecht.


Gaarne geen reacties of andere dingen behalve Columns hier posten,
daar komt een ander topic voor of kun je zelf een topic voor aanmaken.


Je hebt toch Woensdag 31 Okt. de tijd om je Column te posten.
Het onderwerp voor de maand Oktober is;

Het Milieu
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Na The Exorcist en The Omen kwam de Voormalig vice-president van Amerika Al Gore met de meest huiveringwekkende horrorfilm aller tijden ââ,¬Å"An Inconvenient Truthââ,¬Â en de hemel scheurde open als het ware, het licht brak door en men zag het ââ,¬Å"Lichtââ,¬Â!

Genoeg sprookjes en mooie fabels, het milieu is terug op de agenda. Ook in ons eigen land. Ons nieuwe kabinet lijkt net als Al Gore zich te willen doen profileren als het duurzaamste, groenste, milieuvriendelijker en milieubewuster te zijn die we ooit hebben gehad in onze geschiedenis. Maar het is mosterd na de maaltijd in mijn ogen. Oud-minister Nijpels kwam al in de ââ,¬Ëœjaren 80ââ,¬â,,¢ met het 1ste Nationaal Milieubeleidsplan, daarin gaf hij aan dat er serieus aandacht gegeven moest worden aan de milieu. Maar het mocht niet baten, want Nederland onder het laatste kabinet Lubbers en de daaropvolgende kabinetten werd drastisch geasfalteerd. En je hoorde bijna niemand over de effecten op de luchtkwaliteit toen en wie zeurde of de het groene hart, die mensen waren maar vervelende bommenknuffelaars.
Resultaat het groene hart is verkracht, Nederland staat nog steeds in de file en het aantal plannen om nog meer vierkante meter te asfalteren die dreigt weer flink te groeien op het bureau van Minister Eurlings. Maar toch het moet anders, onze milieuminister die denkt alles te kunnen herstellen door het licht uit te doen in de nacht, ons te vragen onze verwarming niet te hoog te zetten aankomende winter en Minister Bos geeft je nog eens bovenop je al torenhoge energierekening nog eens een belastingaanslag in de nabije toekomst. En dit allemaal om in één of ander achterhoek van dit land 10 boompjes te planten en het stukje te benoemen tot Nationaal landschap! Wel met het gevaar dat over 25 jaar het stukje groen moet verdwijnen voor één of andere NAVO basis of vliegveld, want ja.. oorlogvoeren gaat voor!

Sinds Al Gore kwam met zijn film werd wereldwijd milieu hot! Zo hot zelfs dat hij nu beloond is samen met een paar onbekende met een Nobelprijs. De bedenker van Jumpstyle heeft ook bijgedragen aan de samenleving, maar niemand geeft hem een Nobelprijs er voor! Maar de milieuridder met zijn film, die wel! Belachelijk, je moet mensen belonen die serieus wat doen voor het milieu, want wat doet Al Gore nu serieus om wereldwijd concreet wat voor elkaar te krijgen? Bedoel bouwt hij die dijken om het water tegen te houden als de zeespiegel stijgt? Zorgt hij er voor dat President Bush niet meer zijn reet afveegt met het papier waarop Kyoto akkoord is geschreven en praat hij met de internationale gemeenschap om eens wereldwijd een aanpak te bedenken? NEE!

Wij hebben er baat bij als de wereldgemeenschap nu eens ââ,¬Å"Schone industrieââ,¬Â eens aantrekkelijk te maken wereldwijd. We moeten eens die miljarden pompen in die treinen en in die waterstof bussen in plaats van de zoveelste mislukte poging de files op te lossen door het aanleggen van weer een stukje weg. Het is aan de wereldleiders om de spaarlamp betaalbaar te maken voor de armste bijstandmoeder tot de op zichzelf gaan wonende student, over heel de wereld! Het is aan onze wereldleiders om de auto die rijdt op waterstof, de scooter die scheurt op slaolie en het vliegtuig dat vliegt op biobrandstof te realiseren. En daarna is het hun taak om die oude vervuilde troep zo onaantrekkelijk te maken dat je wel wilt overschakelen naar de nieuwe generatie van transportmiddelen.
Maar dit bereik je niet met een DVD meneer Al Gore, dat bereik je niet door te vragen of gemeentes het licht willen uitdoen Minister Cramer! Nee, alle leiders van de wereldgemeenschap moeten eens ballen kweken!

Het mogen duidelijk zijn, we hebben nog een lange weg te gaan. We zullen in de toekomst onszelf pijn moeten doen om de schade die we aanrichten zoveel mogelijk te beperken en onszelf nog veel meer zeer doen als we een proces van herstel op gang willen brengen. Maar tot die tijd dat, dit allemaal op touw hebben gezet kunnen we allemaal nog een keertje ons eigen de shit uit het lijf laten schrikken door Al Gore zijn film..  An Inconvenient Truth

Kim

En zo werkt het ook

Ik woon in de schoonste stad wat betreft huisvuil. In Maastricht koop je je eigen vuilniszak. Het zijn een soort aubergine achtig gekleurde zakken die je á €2,20 per stuk koopt. Je vult deze zak met vrijwel alleen plastic want papier, karton, glas, drankkarton, blik, etensresten, tuinafval en plastic flessen kun je kwijt in speciale containers die vrijwel in elke wijk op verschillende plekken te vinden zijn. Zo nu en dan loopt er iemand van de gemeente mee met de vuilnismannen en controleert de vuilniszakken. Zitten hier dingen in die in de andere container horen of is de zak zwaarder dan 5 kg dan krijg je een boete van 40 Euro. Op deze manier word je eigenlijk wel verplicht om het huisvuil te scheiden en dat is een goede zaak! Nu weet ik niet de exacte cijfers maar vorig jaar stond een groot artikel in de krant dat Maastricht de schoonste stad is qua huisvuil en stiekem ben ik daar natuurlijk wel trots op!

Door deze manier van afval scheiden en zuinig inkopen doen qua verpakkingen ben ik ook heel anders gaan denken. Een aantal jaren geleden had ik een serieuze relatie met een Hagenees. Elk weekend waren we bij elkaar en het heen en weer reizen wisselden we af. Dat betekende dus dat ik om de week in Den Haag te vinden was. Ik keek al verbaasd toen ik 2 grote containers bij de voordeur zag staan. Een grijze en een groene. Die groene herkende ik nog wel want dat was de groente- fruit- en tuinafvalcontainer maar wat hoorde er toch in die grijze container? Nieuwsgierigheid zit in mijn aard dus ik kon het ook niet laten om de deksel voorzichtig op te tillen. Ik keek in de container enââ,¬Â¦..kon mijn ogen niet geloven! Behalve een kapotte toiletborstel zag ik ook nog eens een videorecorder in de container liggen. Ik keek mijn vriend aan en vroeg of dit wel klopte. Hij keek me verbaasd aan en vroeg wat ik bedoelde. ââ,¬Å"Schat, er ligt een videorecorder in de container!ââ,¬Â Hij keek me weer met een blik aan alsof ik een vraag stelde in een compleet andere taal en zei:ââ,¬ÂEcht jullie Limburgers worden met de dag vreemder moet ik die videorecorder dan op straat gooien?ââ,¬Â Ik kon mijn oren niet geloven en vroeg of ze in Den Haag geen milieuparken hadden waar ze grof vuil konden achterlaten. ââ,¬Å"Natuurlijk hebben we die maar dit is veel gemakkelijker en er wordt toch niet gecontroleerd!ââ,¬Â Ik liet de deksel dichtvallen en liep naar binnen terwijl ik me af vroeg waarom niet heel Nederland aubergine gekleurde vuilniszakken had. Het zou toch veel schoner zijn als er wat strenger gecontroleerd zou worden? De vervuiler betaalt zo luidt het motto van mijn stad maar waarom zien andere steden niet hoe goed het werkt op deze manier?

Grappig was het ook om te zien hoe dezelfde Haagse jongen een blikje Heineken in onze prullenbak wilde gooien. Mijn moeder verzocht hem vriendelijk om het blikje te deponeren in de daarvoor bestemde bak. Hij moest er hard om lachen en dacht dat mijn moeder echt een grapje maakte maar toen hij in de schuur 6 bakken op een rij zag staan met woorden als: blik, glas, hout, papier etcââ,¬Â¦wist hij dat we het hier in Maastricht toch echt meenden. Het afvalverhaal werd op Haagse familie- en vriendenfeesten nog regelmatig verteld in een dronken bui want wat waren Limbomensen toch vreemde wezens. ââ,¬Å"Echt jongens muh schoonmoedah je gelooft het nie maar die hep 6 doosuh in der schuur om het afval te scheiduh dat is toch nie normaal!!!?ââ,¬Â



Margje

Het milieu, een ruim begrip, zoveel besproken en volgens velen te weinig besproken en uiteraard over gesproken...

Begin allereerst maar eens bij Greenpeace, bij iedereen welbekend om de vele acties en regelmatig in het nieuws, een internationale milieuorganisatie die werkt aan een duurzaam evenwicht tussen mens en milieu (zo melden ze zelf).

Kijk, nu moet ik eerlijk zijn ik heb Greenpeace een tijdje gesteund met een royaal geldbedrag (in mijn ogen dan) maar dat zit er nu niet meer in. Mijn auto is niet de jongste en stoot waarschijnlijk ontzettend veel uit waardoor ik dagelijks mee werk aan de luchtvervuiling. Spaarlampen zijn ook op 1 hand te tellen in mijn huis dus energie misbruik volop. Laat er nu ook hier en daar hout in mijn huis staan waarbij ik me echt afvraag uit welk bos dat komt en zo kan ik nog wel even doorgaan...
Maar ik praat rustig mee in discussies over het milieu en dat ik nu echt toch wel eens vind dat er wat mee gedaan moet worden, hoe krom is dat nu eigenlijk wel niet?...Buiten dat stem ik ook nog eens op GroenLinks vanwege hun visie op het milieu..tja..dan doe ik toch ook wel iets goed!

Iedereen houdt zich toch bezig met het milieu, is het niet met de vervuiling, afbraak ervan dan wel met het er ineens heel erg druk mee zijn door de klimaatverandering die de laatste jaren zeer merkbaar en zichtbaar is..Dan is er nog een meisje van een jaar of 10 die zich enorm druk maakt over het milieu en in de finale beland van het eurovisie songfestival met diepgaande teksten over het milieu:..

"Zeg me wereld
Hoe kan dit nou
Denk je dat het goed komen zal
Zeg me wereld
Of zal het allemaal vergaan
Moet je zien wat wij hebben gedaan"

En zo zijn er nog velen op te noemen die bij wijze van spreken van een hobby hun werk hebben gemaakt; Het verkondigen van hoe slecht wij alles wel niet doen.

Uiteindelijk kun je er heel lang of kort over praten c.q. discussiëren, in dit geval schrijven maar er zal toch eens iets moeten gebeuren anders wordt het echt tijd om over een paar jaar te emigreren naar planeet Pluto. Nou ja dan zit je in ieder geval zeer hoog en droog! Maar aangezien het mij toch echt niets lijkt zal ik toch op zeer korte termijn heel veel geld moeten winnen voor een nieuwe auto met roetfilter, 25 km fietsen naar mijn werk en ook weer 25km terug, mijn huis omtoveren tot een spaarlampfestijn, liedjes gaan zingen over het milieu en het hout in huis terugplanten in een (oer)bos...
En dat is dus precies wat ik ga doen......






Iwan

Iedereen is het er inmiddels wel over eens;
Het klimaat veranderd en daar is maar 1 schuldige voor te vinden: De Mens!
Al Gore heeft het in zijn, meervoudig bekroonde, documentaire haarfijn aangetoond met
indringende beelden, grafieken en getallen. En getallen liegen nu eenmaal niet. In het door
Al Gore geschetste scenario wordt onder andere aangetoond dat ongeveer de helft van Nederland,
als een modern Atlantis, zal worden verzwolgen door de stijgende zeespiegel.
De zeespiegel zal volgens Al Gore ongeveer 6 meter stijgen, en op korte termijn zal in sommige gebieden
de gemiddelde temperatuur met 10Ã,°C stijgen. Dit zijn allemaal zeer verontrustende berichten,
maar kloppen deze als feiten aangedragen uitspraken wel?


Volgens medewerkers van het KNMI & het MNP en vele wetenschappers in elk geval niet.
Zij stellen dat uit reconstructies van het stijgen van het zeeniveau, gezien over vele duizenden jaren,
is gebleken dat het zeeniveau in het verleden met maximaal 100 tot 150 cm per eeuw is gestegen.
Volgens de laatste scenarioââ,¬â,,¢s van het KNMI is er een kans van 80 procent dat de zeespiegelstijging
deze eeuw uitkomt op 35 tot 85 cm, in de vorige eeuw bedroeg de stijging van de zeespiegel 20cm.
Een grotere stijging dan 150 centimeter lijkt echter uitgesloten.

Het smelten van de ijskap rond de Noordpool, die voor een groot deel verantwoordelijk zou zijn
voor het stijgen van de zeespiegel, wordt ook door sommige wetenschappers betwist,
zij zijn van mening dat de afgelopen jaren de ijskappen niet zijn gesmolten maar juist zijn aangegroeid.
De voornaamste reden die wordt aangevoerd voor het smelten van de ijskappen zou de uitstoot van het
broeikasgas kooldioxide (CO2) zijn, dat in de atmosfeer wordt gebracht door de mens met zijn
overdadige energiegebruik in het verkeer en de industrie. Wat echter niet wordt vermeld is dat mens
slechts verantwoordelijk is voor 2% van de wereldwijde CO2, de overige 98% komt uit flora,
fauna, oceanen en vulkanische activiteit. Het totale CO2-gehalte in de atmosfeer (0,033 %)
is zo laag, dat het nauwelijks effect kan hebben op het broeikaseffect.
Bovendien is CO2 een onmisbaar en nuttig gas dat noodzakelijk is voor het leven op aarde.
Zonder CO2 zouden er geen planten en bomen kunnen leven en zou ons voedsel niet groeien.
En CO2 heeft tevens de nuttige eigenschap, dat het samen met andere chemische stoffen
een soort schild om de aarde vorm die zonnestralen terugkaatst wat de aarde afkoelt in plaatst van verhit.
In de jaren 60 werd er door verschillende ââ,¬Ëœmilieudeskundigenââ,¬â,,¢ nog gewaarschuwd voor een nieuwe
ijstijd. De daling die toen plaatsvond in de wereldwijde gemiddelde jaartemperatuur, die zij als bewijs
voor die aanstaande nieuwe ijstijd zagen, was een gevolg van de verhoging van het CO2-gehalte
zo dacht men. Nu is er echter sprake van een wereldwijde stijging van de gemiddelde jaartemperatuur
en wordt dat door diezelfde ââ,¬Ëœdeskundigenââ,¬â,,¢ wederom toegewezen aan de verhoging van het CO2-gehalte
met deze keer als gevolg het broeikaseffect. De hoofdverantwoordelijken voor temperatuurschommelingen
op de Aarde zijn een afname van vulkaanactiviteit (vulkanen hebben een koelend effect) en een toename
van de zonneactiviteit. Ook de waargenomen opwarming van de aarde in de eerste helft van de 20e eeuw
kan volgens onder andere het KNMI worden verklaard door zonneactiviteit (zonnevlekken) en de afname
van vulkaanactiviteit. NASA- satellieten en weerballonnen hebben de laatste 21 jaar bovendien
geen enkele onnatuurlijke/onverklaarbare opwarming op Aarde gemeten

Van de 15e tot de 19e eeuw bevond Europa zich in een zogenoemde kleine ijstijd.
In die periode lagen de gemiddelde temperaturen lager dan in de voorgaande periode.
Die kleine ijstijd werd vooraf gegaan door een periode in de middeleeuwen waarin de gemiddelde
temperatuur ongeveer even hoog, en zelfs hoger, lag dan de hedendaagse temperaturen.
In Engeland groeiden druiven en in Vlaanderen kon men perziken vinden, iets wat tijdens de kleine ijstijd
niet meer mogelijk was. En tegen het einde van de kleine ijstijd (1850) bereiken vele gletsjers
hun grootste uitbreiding ooit en was de Theems (in Engeland) iedere winter dichtgevroren en werd
daar zelfs elk jaar een kermis op gehouden, wat na de 19e eeuw ook niet meer mogelijk was.
Als je naar de ââ,¬Ëœfeitenââ,¬â,,¢ kijkt zoals die verzameld en getoond worden door mensen als Al Gore kun je
je enkel naar hun conclusie schikken, echter veel van die feiten zijn gebaseerd op gegevens uit
de laatste jaren, wil je echter een goede representatieve cijfers hebben dan zul je niet enkel naar
de laatste decennia moeten kijken, maar naar de laatste eeuwen of zelfs naar de laatste millennia.
Je gaat het gemiddelde aantal bezoekers wat een winkel bezoekt in een jaar ook niet berekenen door
van 14:00 tot 15:00 op een maandagmiddag bezoekers te tellen en daar een berekening op los te laten
om het aantal jaarlijkse bezoekers te berekenen.


Groen voor de poen.
Gelukkig is ook het bedrijfsleven wakker geschud en is er amper nog een bedrijf te vinden dat niet
begaan is met het milieu. Groene Stroom, Biologische Producten, Groene Hypothekenââ,¬Â¦Ã¢â,¬Â¦Ã¢â,¬Â¦, alles is groen
tegenwoordig en dat alles onder het mom van; Groene Stroom helpt klimaatveranderingen tegengaan
en Met het nemen van Groene Stroom kunt u een bijdrage leveren aan een schonere toekomst.
Het milieu is Sexy, het milieu is Hip en als je groen bezig bent, als bedrijf, is dat bovendien
heerlijke reclame en goede reclame leid tot een hogere omzet en dat maakt het milieu bovenal erg lucratief.
Het bedrijfsleven speelt met haar zelf aangemeten groene imago in op de goede intenties van de consument
en voed haar schuldgevoel om daarna dik te gaan verdienen aan dat aangeprate schuldgevoel.
Bedrijven willen maar 1 ding en dat is geld verdienen.
En niet alleen het bedrijfsleven maar ook de politiek heeft het milieu ontdekt en in het milieu
een nieuwe melkkoe gevonden. Een groen-tax hier, een milieuheffing daar en de staatskas kan weer
worden aangevuld. De benzine wordt steeds duurder om het autorijden te ontmoedigen terwijl indien
er geen schaarste is, wat er niet is momenteel, er niet zoveel belasting zou zitten op benzine,
er geen prijsafspraken (OPEC) zouden zijn en er een vrije markt voor benzine zou zijn, benzine slechts
enkele dubbeltjes per liter zou kosten. Het milieu is big business en iedereen probeer zich eraan
te verrijken, van grote bedrijven tot zelfbenoemde milieugoeroes die met hun  privé-vliegtuigen,
die het milieu zwaar belasten, de hele wereld overvliegen om hun boodschap duidelijk te maken
en hun zakken te vullen.

De opper-milieugoeroe, Al Gore won dit jaar zelfs de Nobelprijs van de vrede met zijn strijd
voor het milieu. Al Gore is geen vredesstichter die weken lange onderhandelingen heeft gevoerd
en moeizame compromissen heeft moeten sluiten om de vrede te bewerkstelligen of iemand die met
gevaar voor lijf en leden is opgestaan tegen onrecht en geweld met de woorden; Genoeg is Genoeg!
Al Gore is iemand die feeling heeft met de maatschappij en weet wat er speelt onder de mensen
en daar handig op heeft ingespeeld. Al Gore wordt geprezen en geroemd om zijn inzet voor het milieu,
wat ook lovenswaardig is, maar diezelfde Al Gore heeft voor zijn huis een elektriciteitsverbruik
wat twintig maal hoger is dan dat van de gemiddelde Amerikaan, en dat maakt Al Gore tot 1 van de
grootse particuliere vervuilers. Ook is Al Gore erg begaan met bedreigde en beschermde diersoorten,
maar op de bruiloft van zijn dochter werd wel Chileense zeebaars geserveerd,
één van de meest bedreigde vissoorten ter wereld, daarmee geeft hij niet echt het goede voorbeeld
of een goed signaal af. Al Gore is een aanhanger is van de zogenaamde ââ,¬ËœGaiacultââ,¬â,,¢.
Aanhangers van die cultus aanbidden de Aarde en beschuldigen de mensheid ervan de aardse bronnen
te misbruiken. Wat terug te vinden is in zijn ââ,¬Å"An Inconvenient Truthââ,¬Â. Die ongemakkelijke waarheid
is een waarheid die maar wat gemakkelijk uitkomt voor mensen als Al Gore, maar voor de gewone sterveling
is het bovenal een onduidelijke waarheid daar je nooit precies weet wat de waarheid is.
Zijn documentaire komt over als wetenschappelijk en alles wat erin wordt beweerd word als feit gesteld,
echter het staat bol van overdrijvingen en onbewezen ââ,¬Ëœfeiten'  en aannames.
Wetenschappers noemen Goreââ,¬â,,¢s verhaal echter zeer onwaarschijnlijk en zijn documentaire
mag dan een bioscoopsucces zijn, maar mag, vanwege het onwetenschappelijke karakter,
niet op Britse scholen worden vertoond.


Betekend dit alles dat er eigenlijk niets aan de hand is en dat de mens rustig door kan gaan
op de ingeslagen weg? Neen, hoewel er geen directe reden is voor massale paniek en hysterie,
zal de mens toch rekening moeten houden met het milieu. Het milieu is in wezen een weegschaal die,
hoewel niet altijd in balans, zichzelf in balans houd en als ze uit balans is zichzelf weer in balans
zal kunnen brengen. De mens moet er acht op slaan dat zij niet die balans helemaal zal doen uitslaan
naar een kant waardoor het milieu haar balans niet meer zal kunnen herstellen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

vampie

DEZE COLUMN KUN JE NIET OP STEMMEN , voor de maand oktober. Ik was een dag te laat maar wilde hem wel graag laten lezen aan jullie  ;)

Het milieu

Enige tijd geleden was er grote ophef over het gat in de ozonlaag.
Nu hoorde ik van de week dat het gat kleiner werd door het owarmen van de aarde .
De tranen sprongen in mijn ogen van geluk, gelijk al mijn vrienden gebeld voor een feestje.
De dag erna iedreen gemaild, je kent het wel zoââ,¬â,,¢n  kettingmail, ââ,¬Å"stuur dit naar iedreen die je kent ââ,¬Å".
Mijn voorstel in de mail was dat iedereen zijn kachel op de hoogste stand moest zetten zodat het hier op aarde nog warmer word en dat het gat in de onzonlaag sluit.
Als de hele wereld mee doet is dat gat zo dicht en heel belangrijk het is tevens geld besparend,
Niemand hoeft meer naar het verre oosten met het vliegtuig om de warmte op te zoeken.
Je hoeft geen dierentuin bezoeken af te leggen aangezien ze hier gewoon in het wild rond lopen, kruipen of vliegen.

Het volgende probleem tussen haakjes danââ,¬Â¦ het smelten van de ijskap en daardoor het steigen van de zeespiegelââ,¬Â¦. Wat nou probleem ?????
De Sahara heeft water te kort ???  oww en niet vergeten wie heeft er niet gehoord van vochtvreters , hup zo alles in een bakjes ( werkelijk ongelovelijk ) en howww vergeet niet Always , Tena lady enz hoppa zo ineens een meer leeg.
Maar ja, wat doen ze nu , dijken verhogen, dammen slaan. Handen vol geld kost het en ja hoor, ons belastingsgeld. Ze weten van gekkigheid niet wat ze met dat geld moeten doen .. nog nooit van de Action gehoord zekerââ,¬Â¦..

Mensen moeten niet zo moeilijk doen over het milieu. Alle oplossingen liggen voor de hand .
Maar ja , de mens moet wat hebben om over te zeuren he ;)

Zeurende mensen mmmmmmmmmm misschien nog eens kettingmail er tegen aan gooien.


Iwan

Citaat van: vampie op  1 november 2007, 23:32:09
DEZE COLUMN KUN JE NIET OP STEMMEN , voor de maand oktober. Ik was een dag te laat maar wilde hem wel graag laten lezen aan jullie  ;)

Het milieu

Enige tijd geleden was er grote ophef over het gat in de ozonlaag.
Nu hoorde ik van de week dat het gat kleiner werd door het owarmen van de aarde .
De tranen sprongen in mijn ogen van geluk, gelijk al mijn vrienden gebeld voor een feestje.
De dag erna iedreen gemaild, je kent het wel zoââ,¬â,,¢n  kettingmail, ââ,¬Å"stuur dit naar iedreen die je kent ââ,¬Å".
Mijn voorstel in de mail was dat iedereen zijn kachel op de hoogste stand moest zetten zodat het hier op aarde nog warmer word en dat het gat in de onzonlaag sluit.
Als de hele wereld mee doet is dat gat zo dicht en heel belangrijk het is tevens geld besparend,
Niemand hoeft meer naar het verre oosten met het vliegtuig om de warmte op te zoeken.
Je hoeft geen dierentuin bezoeken af te leggen aangezien ze hier gewoon in het wild rond lopen, kruipen of vliegen.

Het volgende probleem tussen haakjes danââ,¬Â¦ het smelten van de ijskap en daardoor het steigen van de zeespiegelââ,¬Â¦. Wat nou probleem ?????
De Sahara heeft water te kort ???  oww en niet vergeten wie heeft er niet gehoord van vochtvreters , hup zo alles in een bakjes ( werkelijk ongelovelijk ) en howww vergeet niet Always , Tena lady enz hoppa zo ineens een meer leeg.
Maar ja, wat doen ze nu , dijken verhogen, dammen slaan. Handen vol geld kost het en ja hoor, ons belastingsgeld. Ze weten van gekkigheid niet wat ze met dat geld moeten doen .. nog nooit van de Action gehoord zekerââ,¬Â¦..

Mensen moeten niet zo moeilijk doen over het milieu. Alle oplossingen liggen voor de hand .
Maar ja , de mens moet wat hebben om over te zeuren he ;)

Zeurende mensen mmmmmmmmmm misschien nog eens kettingmail er tegen aan gooien.


Een erg humoristische column Vampie,
jammer dat je net een dagje te laat was met het inleveren,
hoop dat je de volgende maand ook meedoet.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."