Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Speelschema - Kwartfinales

Gestart door Iwan, 29 juni 2014, 01:58:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



WK voetbal 2014 - Kwartfinale

Land: Wedstrijden Gespeeld: Winst: Gelijk: Verlies: + - DS: Punten:
Argentinië Argentinië 5 5 0 0 8 3 5 15
Nederland Nederland 5 4 1 0 12 4 8 13
Duitsland Duitsland 5 4 1 0 10 3 7 13
Colombia Colombia 5 4 0 1 12 4 8 12
België België 5 4 0 1 6 3 3 12
Brazilië Brazilië 5 3 2 0 10 4 6 11
Frankrijk Frankrijk 5 3 1 1 10 3 7 10
Costa Rica Costa Rica 5 2 3 0 5 2 3 9




Speelschema - Kwartfinales

Datum: Tijd: Land: Uitslag: Land: Stadion:
4 Juli 2014 18:00 Frankrijk Frankrijk
0 - 1
Duitsland Duitsland Maracanã, Rio de Janeiro
4 Juli 2014 22:00 Brazilië Brazilië
2 - 1
Colombia Colombia Castelão, Fortaleza
5 Juli 2014 18:00 Argentinië Argentinië
1 - 0
België België Estádio Nacional de Brasília, Brasilia
5 Juli 2014 22:00 Nederland Nederland
0 (4) - 0 (3)
Costa Rica Costa Rica Bahia Arena, Salvador
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik kijk het meeste uit naar de wedstrijd tussen Frankrijk en Duitsland.... zou er niets over kunnen zeggen wie dat gaat winnen.
België lijkt mij vrij kansloos tegen Argentinië, de belgen kregen tegen de VS minstens 20 kansen waar ze er geen één van konden
afmaken..... België valt me echt tegen tijdens dit WK. (was trouwens wel een hele mooie wedstrijd, voornamelijk vanwege de
incompetentie van de belgen om te scoren.) Tot nu heeft België zeer zwak gespeeld tegen zwakke tegenstanders....
Ik vermoed dat Nederland het wel winnen kan van Costa Rica, en er dan uitvliegt tegen Argentinië. Brazilië zal nog een zware kluif
hebben aan Colombia, maar ik zie de Brazilianen wel winnen.... Finale gaat Brazilië tegen Argentinië worden.....
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Oranje wint na Gouden Greep

Het werd voor het Nederlands elftal in de Fonte Nova Arena een ware slijtageslag. Het stugge Costa Rica
hield in de kwartfinale lange tijd stand en dwong zelfs na een spannende verlenging een strafschoppenserie af.
Bondscoach Louis van Gaal had echter wéér een gouden greep in petto. In de laatste seconden bracht hij
reservekeeper Tim Krul binnen de lijnen. De sluitpost ontpopte zich met twee gekeerde strafschoppen
tot held van Oranje. Dankzij de succesvolle penaltyreeks blijft Van Gaal & co in de race om de wereldtitel.

Tegen Costa Rica koos Van Gaal eindelijk voor een aanvallendere speelwijze. Het veel bekritiseerde defensieve
1-5-3-2-systeem werd (deels) losgelaten. Memphis Depay moest de linkerflank gaan bestrijken en Dirk Kuyt
werd als offensieve back aan de rechterkant geposteerd. Daley Blind schoof door naar het middenveld
en verving daarmee de geblesseerde Nigel de Jong. De nieuwe opstelling viel het best te omschrijven als 1-3-5-2.

Omschakeling
Net als in de voorgaande wedstrijden was Oranje gevaarlijk via de omschakeling. Daarbij vervulde Arjen Robben
weer een belangrijke rol. Robin van Persie, Wesley Sneijder en Depay sprongen in de eerste helft echter onzorgvuldig om
met de geboden kansen. Het Costa Rica van aanvoerder Bryan Ruiz had weinig in te brengen.
Dat Nederland de bovenliggende ploeg was, werd ook overduidelijk uitgedrukt in het percentage balbezit; 64% om 36%.

Costa Rica probeerde in het vervolg op allerlei manieren af te rekenen met Robben. Hij was aan Nederlandse zijde
dan ook de man die de meeste tackles moest weerstaan. Dat werd door de Oezbeekse arbiter Ravsjan Irmatov niet altijd
met een gele kaart bestraft, tot ergernis van Van Gaal. Toch bleef de vliegensvlugge aanvaller telkens zijn man opzoeken
en bleef zo voor de meeste dreiging in en rondom het vijandelijke doelgebied zorgen.

Waar Sneijder een prima indrukte maakte en als vanouds met scherpe passjes strooide, speelde Van Persie
een ongelukkige wedstrijd. Opvallend was dat de 30-jarige aanvoerder vooral vaak buitenspel stond en zeker niet
scherp in de afronding was. Nadat na 75 minuten in de Arena Fonte Nova nog altijd de 0-0 op het scorebord stond,
nam Van Gaal zijn eerste maatregel. De tegenvallende Depay werd vervangen door Jeremain Lens.

Verlenging
Sneijder was in de slotfase, nadat Robben weer eens was neergehaald, het dichtst bij de openingstreffer.
Zijn vrije trap spatte op de paal uiteen. In blessuretijd leek Van Persie 'zijn' Oranje de overwinning te bezorgen.
Zijn inzet van dichtbij werd wonder boven wonder gered door een Costaricaanse voet én de lat.
Keeper Navas ontpopte zich bij Costa Rica tot de redder in nood. Zo werd met hangen en wurgen een verlenging afgedwongen.

De tweede maatregel van Van Gaal volgde in de tweede helft van die extra speeltijd. Klaas-Jan Huntelaar, als invaller
al de held tegen Mexico (2-1 zege), kwam binnen de lijnen. Verdediger Bruno Martins Indi mocht in de dugout plaatsnemen.
In de slotminuten van verlenging raakte Sneijder opnieuw de lat.

Invaller Krul
Waar eerder al bleek dat Van Gaal een gouden hand van wisselen heeft, bracht hij vlak voor de penaltyserie tot ieders verrassing
doelman Krul in het veld. Vaste doelman Jasper Cillessen is geen penaltykiller en Krul heeft een langere 'reach', zo zei Van Gaal later.
Cillessen was 'not amused' met de actie en trapte bij het verlaten van het veld een waterzak omver.

De Oranjefans verkeerden op dat moment in een immense spanning. Bij de tweede strafschop was het direct 'raak' voor Krul.
Hij keerde de inzet van aanvoerder Ruiz. Nadat Van Persie, Robben, Sneijder en Kuyt scoorden, maakte Krul met een tweede
gestopte penalty (Michael Umana) een einde aan de droom van Costa Rica.

Messi & co
In de halve finale wacht woensdagavond in São Paulo het Argentinië van Lionel Messi. De Zuid-Amerikanen versperden België
de weg naar de laatste vier. De doelstelling van Van Gaal is daarmee in elk geval behaald. Bij het tekenen van zijn contract
werd door de KNVB een halve finale-plek op het WK voetbal 'geëist'. En zo geschiedde. De 62-jarige bondscoach kijkt echter verder.
"Het gaat om de wereldtitel." Een hoofdprijs die Nederland in drie eerdere finales (1974, 1978 en 2010) telkens misliep.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."