Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Provinciale Statenverkiezing en de Waterschapsverkiezingen

Gestart door Iwan, 17 maart 2015, 13:04:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Ga je morgen stemmen voor de Provinciale Statenverkiezing en de Waterschapsverkiezingen?
Waarom wel/Waarom niet.

Weet je al waar je op gaat stemmen?

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik ga wel stemmen, maar ik weet eerlijk gezegd nog niet waarop ik stemmen ga... ik denk CDA.
Ga wel stemmen omdat ik op mijn werk kan stemmen dus het is voor mij geen enkele moeite om te gaan stemmen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

  • Zetelverdeling Eerste Kamer
     
    16
    13
     
    14
    8
     
    11
    12
     
    10
    9
     
    8
    9
     
    5
    10
     
    5
    4
     
    2
    3
      1
    2
      1
    2
      1
    2
      1
    1
    VVD
    PvdA
    CDA
    PVV
    SP
    D66
    GL
    CU
    SGP
    PvdD
    50+
    Overige


          Huidige aantal Zetels
          Zetelverdeling na PS-verkiezingen

  • Zetelverdeling Eerste Kamer
     

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Leuk om vanmorgen te lezen hoe de verschillende stromingen/partijen de verkiezingsuitslag duiden.
Bij de SP, oa vrienden die SP stemmen, lees ik hoe dit een afstraffing van de kabinet is...
Toch opmerkelijk als je dan ziet dat de grootste criticasters van dit kabinet, CDA en SP, elke maar 1 zetel winnen en de PVV er zelfs een zetel op achteruit gaat.
Als de Nederlanders dit kabinet echt zo beu zouden zijn zou je toch verwachten dat de SP die onvrede had kunnen verzilveren... (de SP is wel de grootste partij op links nu)
Maar juist de gedoger van dit kabinet (D66) gaat er met de grootste winst vandoor...

De VVD houd de schade redelijk beperkt, blijft de grootste partij, met 3 zetels verlies. PvdA verliest 6 zetels en is daarmee de geslagen hond van dit kabinet.
Constructief gedoger van het eerste uur D66 is de grote winnaar van deze verkiezingen en verdubbeld haar zetel aantal van 5 naar 10 zetels.

Welke conclusie kun je uit deze uitslag trekken? De conclusie die mij het meest voor de hand lijkt te liggen is dat de Nederlander niet blij is met de koers
van dit kabinet, en haar een tik op de vingers geeft, maar dat ze vooralsnog het kabinet het voordeel van de twijfel lijkt te geven. En dat de SP er maar niet in slaagt
om de onvrede met dit kabinet, terwijl de SP bij uitstek een onvrede partij is, om te zetten in zetel winst. De PvdA verliest 6 zetels, waar de SP er zich maar 1 van kan toe eigenen.
En de partij van onvrede op rechts, de PVV, verliest zelfs een zetel in verlijking met 4 jaar geleden, ipv dat ze de verloren zetels van de VVD binnen pikt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kattenhuis


DonWoozy