Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Regeringsvorm

Gestart door Iwan, 27 december 2006, 00:58:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Naar welke regeringsvorm voor Nederland gaat je voorkeur uit?

Republiek
2 (18.2%)
Monarchie
9 (81.8%)

Totaal aantal stemmen: 10

Iwan

Citeer21 procent Nederlanders wil republiek
Prins Willem-Alexander is net zo geschikt voor het koningschap als zijn moeder.
Ze krijgen allebei van ruim 40 procent van de Nederlanders de voorkeur.
De monarchie kan nog steeds op 79 procent van de Nederlanders rekenen,
slechts 21 procent ziet liever een republiek.
Dat blijkt uit een onderzoek van Maurice de Hond, in opdracht van de NOS.
De invloed van de koningin is volgens 56 procent precies goed.

Een op de drie Nederlanders vindt dat de koningin helemaal niks meer te vertellen mag hebben.
Desondanks vindt weer 54 procent van de bevolking het best
als de koningin zich niets aantrekt van de politiek.
Prinses Máxima blijft de populairste Oranje,
haar echtgenoot staat nummer twee en haar schoonmoeder op nummer drie.
Een grote meerderheid van 80 procent vindt dat Willem-Alexander en Máxima
het in de omgang met de pers 'precies goed' aanpakken.
Maar liefst 81 procent vindt het terecht dat er juridische stappen worden genomen
tegen de publicatie van foto's waarvoor geen toestemming was verleend.

Een van de eerste moderne republieken was de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden,
die in 1588 werd uitgeroepen, nadat al in 1581 de Spaanse koning Filips II was afgezworen
door de Staten-Generaal.

Sinds 1815 is Nederland een monarchie.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Margje


Dity

**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

steven


DonWoozy


Iwan

De Monarchie (uiteraard)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

attje

In theorie is de theorie gelijk aan de praktijk, maar in de praktijk is dat niet zo

Iwan

Citaat van: AD.nl

'Koningshuis staat als een huis'

AMSTERDAM - Met koningin Beatrix dertig jaar op de troon is de monarchie nog altijd stevig verankerd
in de Nederlandse maatschappij. Gedoe over een vakantiewoning in Mozambique of reuring over belastingconstructies,
vliegkosten of de staatstoelage: het schaadt de monarchie niet.
Dat zegt Paul Schnabel, directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
Vijf vragen aan deze prominente socioloog.

Vijf jaar geleden, toen Beatrix haar zilveren regeringsjubileum vierde,
zei u dat de positie van de monarchie de afgelopen eeuw eerder is versterkt dan verzwakt.
Hoe kijkt u er nu tegen aan?

,,De monarchie blijft populair. Er is weinig veranderd de afgelopen vijf jaar. Af en toe zijn er wat krassen op het blazoen,
maar dat is niet belangrijk genoeg om de legitimiteit van de monarchie in twijfel te trekken. Het koningshuis staat als een huis.
''

Hoe belangrijk is de monarchie voor de Nederlander?
,,De koningin, maar ook de kinderen en kleinkinderen hebben een belangrijke rol. Mensen zien de lotgevallen
van de familie in hun eigen leven weerspiegeld, zoals bij huwelijken en sterfgevallen. Mensen identificeren zich hiermee.
''

Wat is de functie van de monarchie?
,,De koninklijke familie zorgt voor historische continuïteit. De familie is de afgelopen eeuwen verbonden met de Nederlandse
Staat en zorgt voor een gemeenschappelijk gevoel. Ze zijn een symbool voor nationale eenheid en nationale trots.
''

Wat vindt u van koningin Beatrix als staatshoofd?
,,Koningin Beatrix weet haar rol op een professionele manier in te vullen. Ze is een echte persoonlijkheid,
niet een voorbijgaand iemand. Ze is een van de weinigen in de wereld die zo'n rol vervullen.
''

In de Tweede Kamer gaan soms stemmen op om de rol van het staatshoofd in te perken, tot een soort lintjesknipper.
Hoe ziet u dat?

,,Men is blij dat in een moeilijke politieke situatie de koningin een bepaalde rol in het bestel vervult.
Het politieke debat wordt even uitgesteld. Als de Tweede Kamer dat zou willen, zou de rol anders kunnen worden ingevuld,
maar daar blijkt tot nu toe geen meerderheid voor te zijn.
''


'Beatrix is niet op achterhoofd gevallen'

Het dertigjarig regeringsjubileum van koningin Beatrix wekt bij de meesten bewondering.
Mensen prijzen de vorstin als staatshoofd en als mens, al is niet iedereen het eens met de monarchie.
Vier betrokkenen blikken in drie antwoorden terug op het koningschap van Beatrix.

Als u terugkijkt op de afgelopen dertig jaar, hoe vindt u dat koningin Beatrix het gedaan heeft?
Michiel Zonnevylle, voorzitter Bond van Oranjeverenigingen: ,,Ze heeft het koningschap zeer nauwgezet en zorgvuldig
ingevuld. Ze is een symbool voor Nederland, in binnen- en buitenland. Ze heeft met haar optreden respect afgedwongen.
''
Hans van Manen, balletdanser en choreograaf en bevriend met Beatrix: ,,Ze heeft het uitstekend gedaan.
Er waren wat problemen, zoals rond het huwelijk van prins Willem-Alexander en Máxima, maar die heeft ze allemaal fantastisch opgelost.
''
Ans Markus, kunstenares, heeft Beatrix geportretteerd: ,,Ze is een stuk menselijker en zachter geworden.
Toen ik haar ontmoette, had ik niet te maken met een koningin, maar met een vriendelijke vrouw die interesse heeft in de ander.
''
Hugo Beunder, voorzitter Nieuw Republikeins Genootschap: ,,Beatrix heeft het redelijk slim gedaan,
ze heeft zich vrij rustig gehouden. Ze heeft geen fouten gemaakt zoals Bernhard en geen gekke dingen gedaan zoals Juliana.
Zoals zij zich heeft gepresenteerd, is er niet veel op aan te merken.
''

Wat is het belangrijkste dat koningin Beatrix de afgelopen dertig jaar heeft bewerkstelligd voor Nederland?
Zonnevylle: ,,Ze heeft het koningschap zorgvuldig gemoderniseerd.
De hele organisatie van haar functioneren is zeer professioneel, met een open oog voor de maatschappij
.''
Van Manen: ,,Ze is voor de danskunst buitengewoon belangrijk geweest. Het is zeer on-Hollands
om zo geïnteresseerd te zijn in dans en cultuur. In het buitenland gebeurt dat wel, maar in Nederland niet.
''
Markus: ,,Ze is bij wijze van spreken de versiering op de grote taart. Ze is het extraatje dat aan Nederland wordt toegevoegd.''
Beunder: ,,Ze heeft niets belangrijks of positiefs bijdragen aan Nederland. Er is niets dat ik kan bedenken.''

Hoe lang mag koningin Beatrix wat u betreft nog op de troon blijven?
Zonnevylle: ,,Er is geen limiet wat mij betreft. Ze functioneert nog zeer goed.''
Van Manen: ,,Dat mag ze zelf bepalen. Ik ben zelf 78 en heb nog een contract tot mijn 81e,
dus ik zou niet weten waarom je na je zeventigste niet zou mogen doorwerken. Ik zie haar nog regelmatig
bij dansvoorstellingen en ze is niet op haar achterhoofd gevallen.
''
Markus: ,,Ze is heel capabel als koningin, maar ik hoop ook dat ze een beetje kan genieten van de kleinkinderen.
Ik heb het gevoel dat haar kleinkinderen en schoondochters haar enorm rijk hebben gemaakt.
''
Beunder: ,,Hoe korter het duurt, hoe beter het is. En wij als republikeinen willen natuurlijk niet dat ze wordt opgevolgd.''
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Aan iedereen die voor een monarchie is: wat voor een vorm van monarchie dan?
Aboslute monarchie?
Constitionele monarchie?
Constitionele parlementaire monarchie?
Protocollaire monarchie? (zoals het Zweeds model)
Of nog een andere vorm?

En als er dan een onderzoek wordt gehouden en een respectabel aantal mensen zijn voor een monarchie, dan lees je nergens in hoeverre dat onderzoek goed gedaan is, nl weten de ondervraagde wat een monarchie inhoudt, weten ze welke vorm van monarchie wij nu in NL hebben?

Iwan

Citaat van: Lejah op 30 april 2010, 09:19:11
Aan iedereen die voor een monarchie is: wat voor een vorm van monarchie dan?
Aboslute monarchie?
Constitionele monarchie?
Constitionele parlementaire monarchie?
Protocollaire monarchie? (zoals het Zweeds model)
Of nog een andere vorm?
Ik ben voorstander van de vorm van monarchie die we nu hebben, de constitutionele monarchie.

Citaat van: Lejah op 30 april 2010, 09:19:11
En als er dan een onderzoek wordt gehouden en een respectabel aantal mensen zijn voor een monarchie,
dan lees je nergens in hoeverre dat onderzoek goed gedaan is, nl weten de ondervraagde wat een monarchie inhoudt,
weten ze welke vorm van monarchie wij nu in NL hebben?
Geen idee of andere mensen weten wat welke vorm van monarchie we Nederland hebben, maar ik mag toch aannemen
dat het overgrote merendeel van de Nederlanders wel weet dat de koningin niet de alleen heerser van Nederland is,
aangezien er van ons wordt verwacht dat we eens in de 4 jaar gaan stemmen. Maar ik denk dat als je het zou vragen
op straat dat de meeste mensen denken dat wij in Nederland een protocollaire monarchie hebben.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Steeds meer republikeinen door 'oranjehype'

In de licht van de naderende troonswisseling lijken de Oranjes populairder dan ooit.
Toch is het ledenaantal van het Nieuw Republikeins Genootschap (NRG) flink gegroeid
sinds Koningin Beatrix haar aftreden bekend maakte.

Ruim 800 nieuwe leden hebben zich de afgelopen tijd aangemeld, meldt het NRG. Sinds januari
groeide de vereniging van 1200 naar 2000 leden. Als belangrijke oorzaak wordt de 'oranjehype'
aangewezen rond de troonswisseling op 30 april. Zolang de hype aanhoudt, verwacht de NRG een sterke groei.

Het merendeel van de nieuwe leden geeft aan zich te 'enorm te storen' aan de persoonsverheerlijking
van Beatrix, prins Willem-Alexander en Máxima. Die verheerlijking 'wordt door de RVD over Nederland
uitgestort en wordt door een belangrijk deel van de Nederlandse pers klakkeloos overgenomen.'

Het genootschap, dat zo'n 15 jaar bestaat, wil een staatshoofd dat op een democratische manier is verkozen.
Kort geleden reageerde het NRG blij op de beschikbare demonstratielocaties op Koninginnedag.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."