Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Lichten doven op 1 Februari

Gestart door Iwan, 1 februari 2007, 17:19:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Het is een goede actie om op 1 februari de lichten 5min.  te doven

Eens, omdat ......
0 (0%)
Oneens, omdat .....
2 (100%)
Geen Mening.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 2

Iwan

L'Alliance pour la Planète (groepering van milieuverenigingen) doet een oproep tot al de burgers:
"gun de planeet 5 minuten rust". Iedereen wordt vriendelijk verzocht alle lichten te doven
op 1 februari 2007, van 19u55 tot 20.00u.

Het gaat er niet om enkel die dag gedurende 5 minuten energie te besparen,
maar wel om de aandacht van de burgers, de media en tevens de politieke besluitvormers
te vestigen op de energieverspilling en op de noodzaak om dringend iets te ondernemen!
Gedurende 5 minuutjes zal de planeet kunnen uitrusten : dat duurt echt niet lang en het kost niets.
En het zal de politici en kandidaten voor de parlementaire verkiezingen van juni 2007 duidelijk maken
dat de klimaatverandering een onderwerp uitmaakt dat weegt in het politieke debat.

En waarom op 1 februari 2007? Omdat die dag in Parijs het nieuwe rapport van de klimatologische
experten van de Verenigde Naties uitkomt. En dat gebeurt bij onze buren; wij kunnen dus onmogelijk
deze kans laten voorbijgaan en moeten bijgevolg de schijnwerpers richten op de dringende aard van
's werelds klimatologische situatie. Als we allen deelnemen zal deze actie werkelijk een mediatieke
én politieke invloed hebben, en dit enkele maanden voor de verkiezingen !

Laat dit bericht zoveel mogelijk circuleren, stuur het zoveel mogelijk door, ook naar lokale politici,
vermeld het in newsletters, op je blogs, fora, of schreeuw het gewoon uit!
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Zo'n actie lijkt mij buitengewoon slecht voor de energiebesparing en het milieu,
vooral als de actie maar 5 minuten duurt.
Als de lichten worden gedoofd zal dat een vrije val betekenen voor de energielevering,
maar als iedereen na 5 minuten tegelijk het licht weer inschakelt zal dat een enorme piek opleveren,
wat energie zal vreten, het inschakelen van een lamp kost de meeste energie verhoudingsgewijs.

Ik vind het veel beter om elektrische apparaten die je niet gebruik uit te schakelen en dus niet op stand-by en in vertrekken waar je je niet bevind de lampen te doven.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

ik was niet thuis op dat tijdstip dus mijn lichten waren uit  *G
maar of het echt zin heeft nee ik denk het niet
Life can be so beautyfull
so follow your heart

steven

denk dat ook hoor dat er dat niet veel gedaan hebben

Iwan



Citaat van: Telegraaf
Licht gaat uit in veel meer landen

SYDNEY - Een recordaantal landen doet zaterdag mee aan Earth Hour,
de jaarlijkse actie van het Wereld Natuur Fonds tegen klimaatverandering.
Om 20.30 uur lokale tijd doen miljoenen burgers en overheden
in zeker 125 landen een uur lang het licht uit, aldus het WNF.

Sydney, de Australische miljoenenstad die in 2007 de primeur had met Earth Hour,
doet ook dit jaar weer mee. Een groot aantal andere wereldsteden heeft het WNF
eveneens laten weten dat het licht zaterdagavond een uur lang wordt uitgezet.
Vorig jaar gaven 88 landen aan dat ze meededen aan de actie. In 2008 waren dat er 35.

Het licht gaat onder meer uit bij de piramides bij de Egyptische hoofdstad Caïro,
de Victoria-watervallen op de grens tussen Zambia en Zimbabwe, de Tafelberg in Zuid-Afrika,
Buckingham Palace in Londen, de Golden Gatebridge bij San Francisco en de Eiffeltoren in Parijs.
Ook het hoogste gebouw ter wereld in Dubai verdwijnt zaterdagavond in het donker.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Ruim 29.000 deelnemers Earth Hour

AMSTERDAM - Earth Hour leeft steeds meer in Nederland. Om half negen zaterdagavond gingen in het hele land
voor een uur de lichten uit in huizen, bij monumenten, bedrijven en op straat. In totaal meldden zich ruim 29.000 deelnemers
aan bij het Wereld Natuur Fonds (WNF), zei een woordvoerster. ,,Dat zijn er heel veel."

Earth Hour vraagt aandacht voor een leefbare aarde. Het WNF roept mensen op om te kiezen voor duurzaamheid.
Over de hele wereld doofden om half negen, plaatselijke tijd, mensen de lichten. Het WNF organiseerde
het bewustwordingsevenement voor de vijfde keer en de belangstelling was groter dan ooit.

Op het Rembrandtplein in Amsterdam gingen bijna alle lichten uit. Zo ging het grote scherm boven Club Escape op zwart
en de straatverlichting doofde. Op het plein hadden zich tussen de 1500 en 2000 mensen verzameld, aldus de woordvoerster
van het WNF. Zij verlichtten het plein met ledlampjes.

Tijdens Earth Hour op het Rembrantplein werd ook een minuut stilte gehouden voor de slachtoffers van de zeer zware aardbeving
in Japan en de daarop volgende tsunami. ,,Het was verbijsterend stil", aldus de woordvoerster.

In Den Haag zou het Vredespaleis een uur in het donker staan. Dat is echter niet gebeurd, waarom weet zij niet.
In Rotterdam was het wel, net als vorig jaar, donker op de Erasmusburg.

Netbeheerder TenneT had geen moeite met de opvang van de schommelingen in het elektriciteitsverbruik door de verminderde
afname om half negen en de toename na half tien, aldus de woordvoerster van het WNF. Het verschil was niet erg groot.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

King_Fred_II

Citaat van: Iwan op  1 februari 2007, 17:24:38... het inschakelen van een lamp kost de meeste energie verhoudingsgewijs...
Dat is niet waar. Het inschakelen van een TL-buis of spaarlamp neemt een beetje extra energie, maar dat is zo weinig dat de meter het niet eens registreert. Wat wel waar is, is dat het inschakelen extra slijtage oplevert. En dat geldt niet alleen voor lampen.
Lees mijn schrijfsels: http://superurl.nl/?Fred+de+Koning
of beluister mijn muziek: http://superurl.nl/?King+Fred+II

Iwan



Citaat van: King_Fred_II op 27 maart 2011, 17:44:35
Citaat van: Iwan op  1 februari 2007, 17:24:38... het inschakelen van een lamp kost de meeste energie verhoudingsgewijs...
Dat is niet waar. Het inschakelen van een TL-buis of spaarlamp neemt een beetje extra energie,
maar dat is zo weinig dat de meter het niet eens registreert. Wat wel waar is, is dat het inschakelen extra slijtage oplevert.
En dat geldt niet alleen voor lampen.
Een beetje keer een miljoen, of miljard als je op wereldschaal rekend, is toch nog best veel.  *G
Maar ik snap wat je bedoeld en het is inderdaad verwaarloosbaar wat het aan extra energie kost om een lamp aan te schakelen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik heb er niet meegedaan, doe er nooit aan mee, en heb er gisteren tot 5 minuten voor het einde van Earth Hour er ook niet aangedacht.

Het idee is natuurlijk heel lief en schattig, maar meer om jezelf en elkaar het idee te geven dat je lekker goed bezig bent.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."