Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Besta jij wel?

Gestart door Iwan, 21 november 2006, 00:40:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Iwan

Ik besta, maar hoe bewijs ik dat aan de rest van de wereld??
Ik heb mezelf nog nooit echt gezien, behalve dan in de spiegel en op foto's.

Ben ik een product van mijn eigen verbeelding?
En aan degenen die mij hebben 'gezien' , ben ik ook niet een product van jouw verbeelding?
Verschild het beeld dat anderen van mij hebben van het beeld dat ik van mezelf heb
en welk beeld geeft de "Ware" ik weer.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik denk wel dat ik besta, weet het wel zeker, maar denk wel dat het beeld dat anderen van mij hebben
erg verschillend is met het beeld dat ik van mezelf heb.
Andere mensen hebben toch een eigen en persoonlijke meetlat waarlangs ze mij leggen dan ik zelf
en ze zullen ongetwijfeld dingen van mij anders intrepreteren dan hoe ik ze bedoel.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Layla

Wie weet zijn we wel allemaal batterijen om robots te voeden en leven we in de Matrix *G

bertus

Iwan, hoe vaak heb jij de matrix gezien? (of heb ik weer een compleet verkeerd beeld van de vraag die hier gesteld word?)  Ãâ€"lol

besta ik wel? bestaan anderen wel of ben ik de enigste in het universem? sorry maar ik kan hier niks zinnigs over zeggen, simpel omdat ik het echt niet zou weten en hoe meer ik er over nadenk hoe vager het verhaal wordt.

Anderen zien mij denk ik anders dan ik, ikzelf doe dat al. Ik vind mezelf er altijd zo stom uitzien op dingen waarin ik ben gefilmd.

Iwan

Citaat van: bertus op 26 juli 2007, 02:31:42
Iwan, hoe vaak heb jij de matrix gezien? (of heb ik weer een compleet verkeerd beeld van de vraag die hier gesteld
De vraag besta ik wel is niet ontstaan door de film de Matrix,
Dit topic was eigenlijk gebasseerd op de René Descartes - "Cogito ergo sum" (ik denk, dus ik besta),
maar aangezien ik bang was dat niemand dat zou begrijpen, wilde ik hem wat eenvoudiger maken.  *G
Maar het komt er op neer dat je in principe overal aan moet twijfel ook aan je eigen bestaan.
Wat is werkelijkheid, en wat is illusie? De menselijke waarneming is zo onbetrouwbaar,
dat aan de werkelijkheid, zoals de mens die waarneemt, kan worden getwijfeld.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: bertus op 26 juli 2007, 02:31:42
Iwan, hoe vaak heb jij de matrix gezien?
(of heb ik weer een compleet verkeerd beeld van de vraag die hier gesteld word?)  Ãâ€"lol

besta ik wel? bestaan anderen wel of ben ik de enigste in het universem?
sorry maar ik kan hier niks zinnigs over zeggen, simpel omdat ik het echt niet zou weten
en hoe meer ik er over nadenk hoe vager het verhaal wordt.

Anderen zien mij denk ik anders dan ik, ikzelf doe dat al.
Ik vind mezelf er altijd zo stom uitzien op dingen waarin ik ben gefilmd.
Maar bestaan de anderen wel of zijn die 'geschapen' door jou en bestaan ze alleen in jouw geest,
ben jij misschien wel God? Ik denk dat ik besta omdat mijn acties een reactie uitlokken/veroorzaken,
maar aan de andere kant als mijn geest of brein logisch functioneert, als ik al een brein hebt,
dan zou die in staat moeten zijn om de mogelijke reacties op mijn acties te genereren en zo dus
te anticiperen op mijn acties door een 'gepaste' reactie te bedenken.

Misschien is het bewijs voor mijn bestaan wel mijn vermogen om aan alles te twijfelen,
zelfs aan mijn eigen bestaan. Als ik niet zou bestaan zou het dan mogelijk zijn voor mij
om te twijfelen aan mijn eigen bestaan. Het twijfelen, dus het denken, zou je als enige
bewijs kunnen zien van je bestaan. Ik denk dus ik besta!

Als ik besta, dan moet de buitenwereld en mensen daarin ook bestaan, want denken is het
combineren van gegevens en het leren/ondervinden van gegevens/feiten. Als de buitenwereld
niet zou bestaan, alleen in mijn geest, dan zou ik dus niets meer kunnen leren,
omdat alles enkel in mijn hoofd bestaat en ik dus eigenlijk alles al weet, dat zou mij tot God maken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."