Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Roken verandert hersenen

Gestart door Iwan, 21 februari 2007, 19:27:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Uit een onderzoek van een Amerikaans instituut is gebleken dat roken tot een permanente verandering
van de hersenen kan leiden. Tijdens het onderzoek werden breinen van zowel rokers als niet-rokers
postuum bestudeerd, waarna enkele opzienbarende verschillen werden ontdekt.

Heroïne
Zo is het nu vrijwel onbetwistbaar dat nicotine eenzelfde verslavende werking als de harddrug heroïne heeft.
Laatsgenoemd opium staat in de neurowetenschap bekend als een middel dat grote veranderingen
kan ontketenen in hersengebieden die verantwoordelijk zijn voor sensatiezoekend gedrag.
Rokers die lange tijd gerookt hadden, maar al enkele jaren waren gestopt, vertoonden tevens verandering
in hun hersenen ten opzichte van niet-rokers.

Hersengebieden
Gebieden in de hersenen die verantwoordelijk zijn voor motivatie, zien er bij rokers heel anders uit
dan bij niet-rokers. Men vermoedt dat langdurige blootstelling aan actieve stoffen als nicotine deze
veranderingen teweegbrengt, en verantwoordelijk is voor het middel-zoekende gedrag van verslaafden
(bekend als "craving"). Hierdoor wordt normaal motivationeel gedrag, dat vaak een vereiste is voor
bepaalde aspecten van normaal functioneren, beperkt.






Ã,©nieuwnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Eric

Ik heb zelf diverse keren gepoogd het roken te laten.
De eerste keer dat ik stopte was om het feit dat een collega een lullige opmerking maakte over het feit dat ik rookte, toen blufte ik dat ik er wel even mee zou gaan stoppen en deed dat ook.
Ik heb het toen 70 dagen volgehouden, en ging me steeds beroerder voelen.
Ik sliep in het begin ontzettend slecht maar bleef wel fanatiek door trainen.
Op een morgen na een avond gesport te hebben werd ik ziek wakker, ik vermoed dat mijn weerstand naar het nulpunt was gezakt.
Ik liep ontstoken bijholte's op, ik kreeg een spierontsteking in mijn arm en had echt halve dagen hoofdpijn.
Op een vrijdag toen mijn weekend begon had ik weer hoofdpijn, toen brak mijn weerstand en haalde ik een pakje sigaretten en staakte mijn eerste poging.
Daarna ben ik nog 2 keer een paar maanden gestopt, wat mij opviel was dat de ontwenningsverschijnselen veel minder heftig waren, ik sliep maar een week of 2 een stuk minder en had verder eigenlijk nergens last van, alleen bij tijd en wijlen een hevige behoefte aan een sigaret.
Ik wil zeker weer een poging ondernemen maar wacht het juiste moment om daar mee te beginnen weer af.

Celine

Blij dat ik niet rook en nooit gerookt heb, wel rook ik mee (op het werk Ãâ€"Ã,µ).

Eric

Ik rook sinds gisteren niet meer.
Ik ben dus weer een niet roker  :)
Ik moet altijd de motivatie bijeen zien te sprokkelen.
Ik doe het voornamelijk omdat die rommel stinkt, je adem gaat er nou bepaald niet fris van ruiken en ikzelf ook niet.
Vaak sta ik in overvolle bussen op schiphol, dan sta je soms heel dicht tegenelkaar aan, het idee dat ze dan ruiken dat ik rook doet me best wel ongemakkelijk voelen.
Verder komt het mijn sportactiviteiten ook ten goede, ik ga morgen lekker een half uur lopen op de loopband.
Stoppen met roken doet wel vreemde dingen met mij, ik weeg normaliter altijd zo rond de 85 kilo.
Maar als ik stop dan houdt mijn lichaam op sommige momenten water vast, zo woog ik tijdens een vorige poging zomaar 94 kilo en leek mijn hoofd wel een waterballon  :o
Maar een week of 2 later was ik alweer op mijn normale gewicht, best extreem he ????
Maar ik ga er weer tegenaan  Ãâ€"ps