Er waren 4 kandidaten waaruit de kamer kon kiezen:
Martin Bosma (PVV), de beste keuze mijns inziens, goede dossierkennis, goede debatleider, humor, hij is al 6 jaar ondervoorzitter. Nadeel: PVV-er
Madeleine van Toorenburg (CDA), prima keuze, maakte een goede indruk als voorzitter van de parlementaire enquêtecommissie over het mislukken van de Fyra.
Ton Elias (VVD), heeft ervaring in het leiden van debatten, doet dat redelijk. Nadeel: VVD-er, de VVD is een regeringspartij, levert de premier en de voorzitter van de eerste kamer.
Khadija Arib (PvdA), heeft een dubbele nationaliteit, is niet van onbesproken gedrag, hoewel haar familie al 4 generaties in keihard werkt in Nederland spreekt ze geen perfect Nederlands en haar Engels schijnt ook niet erg geweldig te zijn.
Snap niet dat de 2 minst geschikte kandidaten, Elias en Arib, in de 4de ronde de twee overgebleven kandidaten waren. Belachelijk dat vriend en vijand het er over eens zijn de
Bosma de beste keuze zou zijn, maar dat hij het uiteindelijk niet wordt. (waarschijnlijk omdat hij PVV-er is)
Ik had Bosma wel als Kamervoorzitter Wilders tot de orde willen zien roepen. Nu krijgen we een Wilders die ongetwijfeld constant op de dubbele nationaliteit van de voorzitter
van de 2de kamer blijft hameren en van een nep-parlement blijft spreken. (denk dat bij groep Wilders de champagnekurken wel gepopt hebben)
Ik verwacht dat mevrouw Arib het maximaal 6 maanden volhoud, en dan neem ik nog een ruime marge.