Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Rokerspas

Gestart door Iwan, 20 april 2007, 16:45:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Rokerspas op scholen is een goed idee

Eens, ......
2 (50%)
Oneens, .....
2 (50%)
Geen Menin.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 4

Iwan

School Betuwe voert rookpas in

ELST - Leerlingen van het Over Betuwe College in Bemmel, Elst en Huissen
mogen alleen een sigaret opsteken op het schoolplein als ze een pasje hebben.

"Het rookpasje krijgen ze alleen als ze zestien jaar of ouder zijn en toestemming
van hun ouders hebben om te roken
", bevestigt directeur Arno van Staalduine
van de scholengemeenschap. De school heeft eerder geprobeerd met een algeheel verbod
jongeren van het roken af te houden. Van Staalduine: "Maar in de praktijk blijkt dat niet te werken.
We hebben natuurlijk het liefst dat geen enkele leerling rookt, maar ze rookten toch wel stiekem
of in aangrenzende woonwijken. De omwonenden klaagden over overlast van rokende jongeren
en de milieupolitie moest ingrijpen. Toen dachten we: we kunnen het niet maken dat de overlast
zich van het schoolplein verplaatst naar de buurt. Dus hebben we het systeem van de pasjes bedacht.
Wie toch rookt zonder pas, krijgt een taakstraf.
"

Leerlingen die zestien zijn en willen roken, moeten een aanvraagformulier invullen.
De directeur: "Inclusief handtekening van de ouders en dan bellen we natuurlijk nog even na.
Over drie weken gaat het systeem in bedrijf. We hebben ongeveer zeshonderd leerlingen
van zestien jaar en ouder, maar we verwachten dat slechts een klein percentage een pasje aanvraagt.
"

Het Lindeholt College in Nijmegen heeft eerder met succes een rookbankje op het schoolplein ingesteld.
Alleen daar mag gerookt worden. Stivoro, de stichting die roken wil ontmoedigen, is niet blij met het
pasjessysteem. Zij ziet liever dat scholen een algeheel rookverbod opleggen, in plaats van de
verantwoordelijkheid bij de ouders te leggen.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Een algeheel rookverbod zoals Stivero, dat is toch die organisatie die heel knap met cijfers over het aantal gestopte rokers kan goochelen waardoor niemand het meer snapt, wil lijkt mij niet haalbaar en ik vind ook niet dat je mensen kunt verbieden om te roken (op plaatsen waar het is toegestaan).

Ik denk niet dat het pasjes-systeem enige invloed zal hebben, jongeren die willen roken doen het toch,
met of zonder pasje. Als ze op het schoolplein een 'taakstraf' kunnen krijgen als ze betrapt worden
trekken ze nog sneller de aan het schoolplein grenzende wijken in.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik denk juist wel dat het een goed idee is..
Ouders moeten toestemming geven en zullen dat niet doen, als ze niet weten dat hun kind rookt..

Daarbij is het toch belachelijk dat een kind van 14 al rookt?? Daar mag best op toegezien worden..

Citaat van: Iwan op 20 april 2007, 22:21:40
ik vind ook niet dat je mensen kunt verbieden om te roken (op plaatsen waar het is toegestaan).


Iwan, ik vind een schoolplein niet echt een plek, waar het toegestaan is te roken..
Zeker op middelbare en basisscholen vind ik de leerlingen veel te jong om aan die troep te beginnen!!

Iwan

Citaat van: Dee-E op 21 april 2007, 19:24:41
Citaat van: Iwan op 20 april 2007, 22:21:40
ik vind ook niet dat je mensen kunt verbieden om te roken (op plaatsen waar het is toegestaan).
Iwan, ik vind een schoolplein niet echt een plek, waar het toegestaan is te roken..
Zeker op middelbare en basisscholen vind ik de leerlingen veel te jong om aan die troep te beginnen!!
Nee daar heb je gelijk in, een schoolplein is geen plek waar roken toegestaan zou moeten zijn,
bedoelde meer dat de jongeren dan van het schoolplein afgaan om ergens stiekem te gaan roken.

Opzich vind ik het ook wel een goed idee, maar ik denk dat het niet werkt of je moet hekken om het schoolplein heen zetten waardoor de kids niet van het plein kunnen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Citaat van: Iwan op 23 april 2007, 16:32:02

Opzich vind ik het ook wel een goed idee, maar ik denk dat het niet werkt of je moet hekken om het schoolplein heen zetten waardoor de kids niet van het plein kunnen.

Bij mij op de Mavo mochten de leerlingen van klas 1,2 en 3 niet van het schoolterrein af, als ze niet uit waren. Daar werd opgelet door de concierges..
Deze regel was, omdat de school midden in de stad was..
Dus ik denk dat het moeilijk wordt, maar evt wel haalbaar zal zijn!

Kim

Zo voorkom je misschien dat ze op school roken, maar
zodra de school uit is staan ze toch buiten de hekken
een sigaretje op te steken, dus echt veel zin heeft het
nou ook weer niet!

Nevyn

Dat is ook wel zo, maar ik ben van mening dat je beter iets kunt proberen, dan er niks aan doen.

Als je niks doet, gebeurd er sowieso niets :(

gjk

Ik ben ook bang dat het weinig zin heeft maar goed als je het niet probeerd weet je het ook niet natuurlijk of het wel of niet werkt.

Iwan



Citaat van: telegraaf.nl

Rookverbod in dorp voor scholieren

GRIJPSKERK - In het Groningse Grijpskerk geldt voor brugklassers van het Lauwers College in het hele dorp
een rookverbod. De brugpiepers mochten al niet op school roken, maar nu nergens meer, zo meldde vrijdag
directeur Wim van Brummen.

De school hoopt met de nieuwe regel te voorkomen dat jonge leerlingen beginnen met roken. Tijdens de schoolpauzes
worden twee surveillanten ingezet die de populaire hangplekken van de scholieren in het dorp afstruinen op zoek naar rokers.
De eerste- en tweedeklassers die betrapt worden, moeten een uur nablijven en een opstel schrijven over de schadelijke
gevolgen van roken.

De ouderraad van de school heeft ingestemd met de maatregel en alle ouders zijn per brief op de hoogte gesteld.
Ouders die vinden dat hun kind mag roken, moeten daarvoor officieel toestemming geven aan de school.
Maar volgens directeur van Brummen is dat tot nu toe niet gebeurd.

Volgens de directeur is de maatregel overigens vrij makkelijk te handhaven. ,,Grijpskerk is tenslotte geen Rotterdam",
zegt hij, verwijzend naar de grootte van het dorp. Bovendien telt zijn school maar 265 leerlingen.
Dus de surveillanten weten precies wie brugklasser is en wie niet, aldus de directeur.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Toch wel erg dat de school de rol van de ouders moet overnemen.