Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Hef het VMBO op

Gestart door Iwan, 25 augustus 2007, 18:12:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hef het VMBO op! Terug naar het oude systeem.

Eens, ......
3 (100%)
Oneens, .....
0 (0%)
Geen Mening.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 2

Iwan

In 1999 is het vmbo, het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs,
in de plaats gekomen van het vbo en mavo.
De aansluiting op het mbo (middelbaar beroepsonderwijs) en de havo zou daarmee zijn verbeterd.
Echter dreigt er nu een hele groep jongeren tussen wal en schip te vallen, omdat die jongeren
die vooral met de handen willen werken vast raken in voor hun zinloze vakken op het VMBO.
Vroeger konden ze zich goed ontplooien omdat het oude systeem zich vooral richtte op waar ze goed in zijn,
namelijk de praktijk. Nu zijn er velen die het echter niet redden en zonder diploma de school verlaten.


Daarom: Terug naar het oude systeem!
Eens of Oneens en waarom?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Terug naar het systeem is niet mogelijk. Maar we moeten realistisch wezen dat het VMBO een waardeloos systeem is, vooral voor de kinderen zelf. De plicht om nu tot 18 jaar te moeten blijven leren is zo noodmaatregel om te zorgen dat vooral VMBO studenten toch naar school blijven gaan. Maar ze zouden naar school gaan als het systeem niet totaal gaar was. Vaak zien scholen het VMBO ook liever gaan dan staan. Want het VMBO is gewoon een te snel doorgevoerd product.
Onderwijs moet kwaliteit hebben, het moet iets toevoegen aan de ziel van de leerlingen en niet snel snel iets zijn. Onderwijs moet daadwerkelijk een verschil maken en VMBO leert niet wat ooit de doelstelling zou zijn. En zoveel goedkoper is het zelfs niet eens, volgens mij kost het VMBO meer dan het vorige systeem.

Iwan

Ik vind het VMBO echt een waardeloos Systeem
en zou graag willen zien dat ze in het onderwijs terug gaan naar het vorige systeem.
Het Studiehuis wat wij op school hadden vond ik ook zo'n ramp,
nouja een ramp als je iets wil leren en dat de bedoeling is,
want wij bleven er echt niet lang zitten, was even een paar minuten ouwehoeren
en dan het schoolplein op om een peukje te roken. (er was ook helemaal geen controle)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

dotje

je wordt toch gek van elke keer weer die verschillende systemen.

Er zijn nou eenmaal mensen die het van hun handen moeten hebben, die moet je niet belasten met theoretische kennis.

Vroeger leerde een jongen het vak van de timmerman zelf. Gelukkig komen ze er achter dat dat toch niet zo slecht systeem was.

Nevyn

Ik vind dat het systeem moet blijven.

Zelf heb ik de MAVO gedaan en ben nu bezig met mijn leraarsbevoegdheid. Ik wil op het VMBO les gaan geven. Maar er is voor mij zoveel verwarring! Nog steeds zijn mij de verschillen niet helemaal duidelijk (misschien moet ik mij er eens in verdiepen :P).

Ook voor de leerlingen is het vervelend. Steeds verandering van het onderwijs. Wanneer ik een lesje Nederlands geef, ga ik toch ook geen Duits praten in de klas?

TimT

De VMBO is op zich mooi in elkaar gezegd. Dee-E ik snap dat jij daar les wilt gaan geven. Maar ik denk dat we de VMBO opnieuw moeten opbouwen dan als alternatief. Ik denk serieus dat je gewoon diverse pakketten moet realiseren.
Voor mensen die met de hand werken moet er meer praktijk komen dan voor de bollebozen.

Nevyn

Citaat van: TimT op  6 september 2007, 16:30:05
De VMBO is op zich mooi in elkaar gezegd. Dee-E ik snap dat jij daar les wilt gaan geven. Maar ik denk dat we de VMBO opnieuw moeten opbouwen dan als alternatief. Ik denk serieus dat je gewoon diverse pakketten moet realiseren.
Voor mensen die met de hand werken moet er meer praktijk komen dan voor de bollebozen.


Maar je kiest toch na het VMBO je beroep?
Ik vind het goed, dat heel veel theoretisch is. Zelf ben ik een ramp met mijn handen en kan beter denken.
Ik zou het niet prettig vinden, om steeds praktijk te hebben. Natuurlijk is het andersom ook niet leuk. Maar je hersenen heb je in elk vak nodig.
Ook heeft het VMBO heel veel 'centrale' vakken, die je straks in je beroep helemaal niet nodig hebt. Waarom dan nu weer een verandering?

Het lijkt het Nederlands wel, dat blijft ook steeds maar weer veranderen :(

dotje

Maar stel je dat nu eens voor Dee E, dat de eis is dat je dus wel met je handen alles moet overbrengen en duidelijk maken? Dat jij dus de gene bent met de handicap en het gebrek? Dat men jou belast met allerlei vakken waar je niet goed in bent. Je krijgt slechts een uurtje in de week taal en de rest moet je voldoendes halen met handarbeid, tekenen, muziek, techniek en sport?

Uiteraard heb je je hersens nodig in elk vak maar die hersens worden niet alleen maar gestimuleerd door vakken op theoretisch vlak.

Het echte ambacht is van vroeger toen er geen boekje bij te pas kwam als je schilder wilde worden timmerman, metselaar, stratenmaker of bouwvakker. En echt dat zag er beter uit in die tijd dan tegenwoordig nu we deze mensen denken met therorie een vak te kunnen leren.

Nevyn

Ik zou niet blij zijn als ik praktijk onderwijs zou krijgen, maar zou me er wel 100% voor inzetten. Wanneer je iets wilt bereiken, lukt je dat op alle mogelijke manieren.
Maar stel ik wil typmiep worden en leer op school metselen (extreem voobeeld), dan heb ik daar later niets aan.

En idd, van de praktijk leer je het meest. Daarom vind ik stages zo goed!!

TimT

Ik weet niet of jij de orginele stukken ooit hebt gelezen wat VMBO moest betekenen? Maar het idee was dat je in het midden van je Voorbereid middelbaar beroepsonderwijs al zou gaan voorbereiden voor de door jouw gekozen toekomstig beroep. VMBO is een collectie van antieke onderwijs vormen in één systeem gepropt met een zooitje lesgevende die vaak zelf niet eens meer weten wat VMBO ooit voor stond. VMBO is een product van ââ,¬Å"Paarsââ,¬Â om te snijden in de kosten en met de hoop om enigszins kwaliteit te handhaven. Maar het resultaat is schooluitval, slecht onderwijs, onderwijzers die klagen of gebrek aan kwaliteit van wat ze lesgeven of het feit dat er een halve student voor de klas staat les te geven in plaats van een echte onderwijzer!

Ik vind dat er een balans gemaakt moet worden van wat VMBO nu echt nog kan betekenen. VMBO moet maatwerk worden en niet algemeen voorgeschreven rotzooi vanuit Den Haag. Er moet weer geschiedenis komen en goeie Nederlandse les voor alle leerlingen bijvoorbeeld, maar tegenover moet staan dat de gene die timmerman willen worden ook de kans krijgen hiervoor zich voorbereiden.

Verandering Dee-E is nodig voor kwaliteit. Want al is het voor jullie makkelijk, de kinderen die jullie lesgeven zijn de dupe van een slecht systeem. Dat betekend verandering, het betekend dat jullie moeten omscholen en hopelijk van dit hele proces is het eind resultaat een betere diplomaat, een betere voorbereiding op een toekomstige opleiding of baan! En niet het huidige soepzooitje. Maatwerk met kwaliteit, in plaats van centrale pappen en nathouden!