Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Moslimstudenten weigeren vakken

Gestart door Iwan, 7 oktober 2007, 20:48:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Groot-Brittanië heeft te kampen met islamitische studenten geneeskunde die weigeren lessen
bij te wonen over ziekten die met alcohol of soa's te maken hebben. Ook weigeren zij
examenvragen te beantwoorden die hiermee in verband staan. Leren om de ziekten te behandelen
zou in strijd zijn met hun geloof.

De British Medical Association (BMA), waarin driekwart van de Britse artsen verenigd is,
maakt zich zorgen. Een kleine groep moslims weigert zelfs personen van het andere geslacht
te behandelen. De situatie heeft voor een debat gezorgd. De vraag is of dit soort studenten
de mogelijkheid moeten krijgen af te studeren.




©nieuwnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Als je een bepaald vak niet volgt dan kun je toch niet slagen voor je opleiding en krijg je geen diploma,
lijkt mij simpel.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Ik vind dat als ze zich zo opstellen ze dan maar verwijderd moeten worden van de opleiding geneeskunde.

Je volgt deze opleiding om zieke mensen te kunnen helpen en niet alleen het geselcteerde groepje waarvan je vind dat het van je geloof wel mag.

Dan maar een andere studie.

En net wat je zegt Iwan, als je bepaalde vakken niet volgt of vragen tijdens de examens weigert te beantwoorden kun je volgens mij ook niet slagen
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Citaat van: Dity op  7 oktober 2007, 23:10:37
Ik vind dat als ze zich zo opstellen ze dan maar verwijderd moeten worden van de opleiding geneeskunde.

Je volgt deze opleiding om zieke mensen te kunnen helpen en niet alleen het geselcteerde groepje waarvan je vind dat het van je geloof wel mag.

Dan maar een andere studie.

En net wat je zegt Iwan, als je bepaalde vakken niet volgt of vragen tijdens de examens weigert te beantwoorden kun je volgens mij ook niet slagen
Mijn moeder werkt in het ziekenhuis, daar zijn vrouwelijke verpleegsters, met een moslim achtergrond, die weigeren
mannen te wassen. Ik vind dat belachelijk, het wassen van mannen hoort bij hun werk, als ze hun werk niet willen doen
waarom hebben ze dan voor die baan gekozen? Ik snap niet dat zulke personen hun baan houden of dat ze überhaußt
ooit hun opleiding hebben kunnen afmaken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Omdat dit hier in de regel niet meteen naar voren komt dat ze geen mannen willen wassen.

Pas als ze een vaste aanstelling hebben komen ineens de gewetensbezwaren van hun geloof naar boven.

Dat zie je in zoveel beroepen, zie het onderwijs, geen hand willen geven of ... vul maar aan
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan



Citaat van: Dity op 23 maart 2010, 23:14:37
Omdat dit hier in de regel niet meteen naar voren komt dat ze geen mannen willen wassen.
Pas als ze een vaste aanstelling hebben komen ineens de gewetensbezwaren van hun geloof naar boven.

Dat zie je in zoveel beroepen, zie het onderwijs, geen hand willen geven of ... vul maar aan
Maar waarom willen die vrouwen dan in hemelsnaam dat beroep uitoefenen??
Als ik geen vrouwen in badpak wil zien dan ga ik toch ook niet sollicteren als strandwacht?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Moslima's tegen praktijkles

Omdat zij geen vrijstelling kregen voor een praktijkonderdeel van het vak praktische klinische vaardigheden, hebben twee islamitische studentes geneeskunde
nu een zaak tegen Erasmus MC aangespannen bij het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs in Den Haag. Het deel van het vak dat zij niet willen doen,
is een lichamelijk onderzoek dat door medestudenten wordt uitgevoerd.

Alle studenten geneeskunde moeten voor dit vak een onderzoek uitvoeren op studiegenoten. Op een gegeven moment moeten ze dus ook zelf uit de kleren.
Dat stuitte op bezwaren bij de moslima's, die pertinent niet wilden dat een mannelijke student dat bij hen zou doen. Ze wilden aanvankelijk een vrijstelling
voor dit onderdeel, maar dat werd van de hand gewezen.

Eén van de studentes heeft inmiddels het vak afgerond, maar wil dit alsnog voor haar geloofsgenoten aanvechten bij het College van Beroep.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Aan de ene kant snap ik het wel, om je bloot te geven aan mede studenten lijkt mij ook niet prettig,
voor zoiets kun je toch ook modellen/acteurs ofzo inhuren, maar aan de andere kant is het natuurlijk
ook wel handig als je als arts zelf het lichamelijk onderzoek hebt ondergaan voor je het toepast op patienten.

Vraag me af of zij wel behandeld willen worden in een noodtoestand door een mannelijke arts en of zij
er ook bezwaar tegen hebben om mannelijke patienten te behandelen.

Op de labschool moesten wij ook klasgenoten een vingerprik geven en dus een vingerprik laten doen door een klasgenoot.
Ik wilde dat ook nooit en deed het ook liever zelf, wat trouwens niet erg goed werkte.  ;D (niet echt een sterke vergelijking
daar wij bij de vingerprik de kleding aan moesten houden  *G)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."