Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Laatste grote operatie om nazi's te vinden in Zuid-Amerika

Gestart door Iwan, 27 november 2007, 15:36:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Het Simon Wiesenthal Centrum, een mensenrechtengroep die jaagt op nazi-prominenten van
het Duitse Derde Rijk, start met zijn mogelijk laatste campagne op Zuid-Amerika. Dit heeft het
joodse centrum maandag in Buenos Aires laten weten. Het Derde Rijk is verantwoordelijk voor
het uitmoorden van een aanzienlijk deel van de joodse Europeanen.

Het centrum noemt het de Operatie Laatste Kans. De naam verwijst naar de leeftijd van de
voortvluchtigen en de eventuele tijd die nog resteert om na de opsporing tot een proces te komen.
In het Derde Rijk (1933-1945) was de gemiddelde leeftijd van carrièremakers in politiek en strijdkrachten
relatief laag. Maar een functionaris of officier die destijds op jonge leeftijd carrière maakte, zou nu,
indien nog in leven, erg bejaard zijn.

De opsporingscampagne van het centrum is gestart met onderzoek in de Baltische staten in 2002.
Het Simon Wiesenthal Centrum stelt dat tussen de 150 en 300 prominente nazi's naar Zuid-Amerikaanse
landen zijn uitgeweken, vooral Argentinië en Brazilië. Wereldwijd zoekt het centrum nog 480 verdachten
in twintig landen. In 99 gevallen zijn hiervoor de plaatselijke openbaar aanklagers in actie gekomen.





Ã,©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik begrijp niet waarom ze die moeite nog doen, de oorlog is 60 jaar geleden,
de meeste daders zijn dood of staan met 1 been in het graf. Mooi laten rusten vindt ik,
al vindt ik niet dat ze dan bekend moeten maken dat ze stoppen met jaagt op (oud) naziââ,¬â,,¢s,
want ik gun ze ook niet de rust dat ze weten dat ze weten dat ze niet meer worden opgejaagd
op het einde van hun leven. Ze kunnen beter manieren onderzoeken om de nieuwe lichting naziââ,¬â,,¢s aan te pakken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Stokoude mannen vangen! Wow dat is nog eens een sport. Ik denk dat ze niet meer jacht moeten maken  op mensen die kans hebben eerder dood te gaan voordat ze terecht staan dan bijvoorbeeld nog 3 jaar in het geheim leven.  Het is vreselijk wat er allemaal gebeurt is en ze zouden gestraft moeten worden. Maar 30 jaar terug bijvoorbeeld en niet achteraf. Dat heeft gewoon geen nut meer. Want deze mensen zijn nu zo oud dat berechten vaak niet meer helpt of dat ze misschien zo dement zijn dat ze echt niet meer weten.