Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Reïncarnatie

Gestart door Iwan, 25 november 2006, 18:02:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: Wikipedia.nlReïncarnatie (Latijn: carne = "vlees"; re=opnieuw Grieks metempsychôsis, "opnieuw bezield", vandaar "zielsverhuizing")
is het geloof dat het niet-lichamelijke deel van een levend wezen (in de westerse wijsbegeerte doorgaans ziel genoemd) na de dood
niet verdwijnt maar opnieuw in een ander levend wezen geboren wordt. Het idee van reïncarnatie bestaat al sinds vele duizenden jaren
voor Christus en komt voor in diverse religies en culturen over de gehele wereld. Ook in de newagebeweging en sommige indiaanse religies
van Noord- en Zuid-Amerika komt geloof in reïncarnatie voor. Het geloof in reïncarnatie wordt ook aangetroffen bij sommige kleine volken
in gebieden die als islamitisch bekendstaan. In het jodendom wordt reïncarnatie 'Gilgal' genoemd. Het huidige christendom wijst het idee af,
maar het vroege christendom kende ook gelovers in reïncarnatie. De leer over reïncarnatie en incarnatie in de verschillende religies verschillen
dikwijls van elkaar, en soms wordt aan andere termen de voorkeur gegeven.

Geloven jullie in reïncarnatie (dat jullie eerder hebben geleefd) of denk je dat het onzin is.
En hoe geloof je in reïncarnatie? dat je alleen als mens of ook als dier kunt reïncarneren.
Als je terug zou komen hoe zou je dan terug willen komen, als wat of als wie?
Zouden jullie Regressietherapie doen, om erachter te komen wie/wat je in je vorige leven geweest bent?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik geloof niet in reïncarnatie.
Mocht ik wel worden gerecycled dan hoop ik wel dat ik weer als mens terugkeer.

Regressietherapie lijkt mij wel grappig, maar daar ik niet in reïncarnatie geloof zou ik het ook vrij zinloos vinden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

op zich geloof ik er wel in maar of het echt zo is denk het niet
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Kim

Ik geloof in reïncarnatie, maar ik zie het niet zo zwart wit.
Ik zelf denk dat je te maken hebt met jonge zielen en oude zielen.
Als je je bezig houdt met het spirituele heb je datgene bereikt en
zul je als ziel de aarde verlaten. Heb je nog veel te leren? Dan word
je terug geplaatst op aarde.

Waarom ik denk dat er een kern van waarheid in zit zijn al die verhalen
over mensen die onder hypnose vertelden wie ze waren en waar ze
woonden. Dit bleken hele andere mensen te zijn dan wie ze eigenlijk
waren. Na onderzoek bleek dat deze mensen waarschijnlijk aan het
praten waren over hun vorige leven. Best interessant vind ik dat!

Iwan



Citaat van: Kim op 17 mei 2007, 15:22:16
Ik geloof in reïncarnatie, maar ik zie het niet zo zwart wit.
Ik zelf denk dat je te maken hebt met jonge zielen en oude zielen.
Als je je bezig houdt met het spirituele heb je datgene bereikt en
zul je als ziel de aarde verlaten. Heb je nog veel te leren? Dan word
je terug geplaatst op aarde.

Waarom ik denk dat er een kern van waarheid in zit zijn al die verhalen
over mensen die onder hypnose vertelden wie ze waren en waar ze
woonden. Dit bleken hele andere mensen te zijn dan wie ze eigenlijk
waren. Na onderzoek bleek dat deze mensen waarschijnlijk aan het
praten waren over hun vorige leven. Best interessant vind ik dat! 
Ik heb ook 'herinneringen' aan dingen van vroeger.
Zo kan ik me heel goed herinneren dat mijn vader zijn voet gebroken heeft met voetbal,
dat is echter gebeurd voor ik geboren ben. Ik neem aan dat mij vroeger verteld is
hoe mijn vader zijn voet brak met voetballen en dat ik heb dat verhaal opgeslagen
in mijn geheugen. Je hersenen werken echter zo dat dingen gefragmenteerd raken
en je er dingen bij verzint en je niet meer weet wat je verteld is en wat je echt zelf
hebt meegemaakt, waardoor je het als herinnering gaat zien. Ik denk dat zoiets ook kan
gebeuren met bv films, zo kan ik me herinneren dat ik voor een openhaard sta, in een soort kasteel,
en dat ik weeën krijg. Ik neem aan dat ik ooit een film gezien heb waarin die scene voorkwam
en dat heb opgeslagen als herinneren. Je hersenen kunnen vreemde spelletjes met je spelen.  ;)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Wat ik ook zo apart vind is dat de mensen die menen dat ze gereïncarneerd zijn, dat ze meestal menen dat ze
in het verleden een belangrijk personen waren, maar zelden denkt zo'n persoon dat hij/zij een boer uit de 14de
eeuw uit Simpelveld was die zijn kinderen verwaarloosde en zijn vrouw sloeg...

Maar aan de andere kant... de atomen waar elk mens uit bestaat zijn al miljoenen jaren oud.. en wellicht
bevat mijn lichaam ook een atoom die ooit deel uitmaakt van het lichaam van Caesar en/of atomen welke
ooit deel uitmaakten Christus en/of Hitler... En met elke ademteug inhaleer ik zo'n beetje de gehele
wereldgeschiedenis aan moleculen.  (oké dat laatste is misschien beetje overdreven, maar het scheelt niet veel)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

Citaat van: Iwan op 24 december 2012, 03:38:30
Wat ik ook zo apart vind is dat de mensen die menen dat ze gereïncarneerd zijn, dat ze meestal menen dat ze
in het verleden een belangrijk personen waren, maar zelden denkt zo'n persoon dat hij/zij een boer uit de 14de
eeuw uit Simpelveld was die zijn kinderen verwaarloosde en zijn vrouw sloeg...

Maar aan de andere kant... de atomen waar elk mens uit bestaat zijn al miljoenen jaren oud.. en wellicht
bevat mijn lichaam ook een atoom die ooit deel uitmaakt van het lichaam van Caesar en/of atomen welke
ooit deel uitmaakten Christus en/of Hitler... En met elke ademteug inhaleer ik zo'n beetje de gehele
wereldgeschiedenis aan moleculen.  (oké dat laatste is misschien beetje overdreven, maar het scheelt niet veel)

Klinkt wel aannemelijk opzich maar ik weet nog steeds niet wat ik moet geloven, ik geloof wel dat als ik kom te overlijden dat de ziel voort blijft leven.

Lejah

Citaat van: Iwan op 24 december 2012, 03:38:30
Wat ik ook zo apart vind is dat de mensen die menen dat ze gereïncarneerd zijn, dat ze meestal menen dat ze
in het verleden een belangrijk personen waren, maar zelden denkt zo'n persoon dat hij/zij een boer uit de 14de
eeuw uit Simpelveld was die zijn kinderen verwaarloosde en zijn vrouw sloeg...


Integendeel!
Er zijn juist documentaires en onderzoeken, nu alweer een paar jaartjes oud hoor, en daar deden ze onderzoek en juist niemand bleek een belangrijk persoon! Het varieerde vnl van boerenvrouw, bediende, soldaat enz. Mensen uit Engeland zochten ook niet terug in Egypte ofzo, maar gewoon in Engeland zelf en Ierland en Frankrijk.
En kijk naar Bram Vermeulen, die claimde zijn vorige leven te kennen en was overtuigd dat hij als soldaat stierf in de loopgraven van WOI als gewoon soldaat, als kanonnenvoer.
In India, waar men er wel in gelooft, doet men dit soort onderzoeken soms met kinderen. Zo is er een bekend verhaal over een meisje van rond de 10. Zij bleek een vrouw van te zijn, toen zij de man uit het vorige leven zag kon zij details geven die niet bekend waren.
Het geeft je te denken.

Sommige mensen zeggen zelfs in de bijbel nog verwijzingen naar reincarnatie terug te kunnen vinden. dat er bij de grote zuiveringen van de bijbel wat stukjes over het hoofd gezien zijn. Iets over Elie en Johannes, Zou even moeten graven om te herinneren hoe dat nu ook alweer precies zat.