Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Euthanasie

Gestart door Iwan, 25 november 2006, 18:25:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Euthanasie moet mogelijk zijn

Eens, ....
11 (84.6%)
Oneens, ....
2 (15.4%)

Totaal aantal stemmen: 6

Iwan

Citeereu·tha·na·sie (de ~ (v.))
Het op hun eigen verzoek bewust doen eindigen van het leven van patiënten
die ondraaglijk en uitzichtloos lijden => levensbeëindiging

Wat is jullie mening over euthanasie?
Moet het mogelijk zijn?
Bijvoorbeeld als je ernstig ziek bent of gehandicapt bent.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik vind dat Euthanasie mogelijk moet zijn
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

jaantje



Margje

Ik ben het eens met de stelling maar ook oneens (die keuze was er niet)..

Op het moment dat iemand besluit om voor euthanasie te gaan vind ik wel dat diegene verstandelijk gezien zijn keuze moet kunnen maken...Dus op het moment dat dat niet kan ben ik oneens..Ook vind ik dat iemand zich niet moet over laten halen door bijvoorbeeld een partner om het te doen..Iemand kan behoorlijk down raken door een bepaalde ziekte en daardoor kan diegene zich makkelijk laten overhalen tot iets te doen of snel die keuze te maken...dat vind ik niet kloppen..Ik vind dat er terdege gekeken moet worden naar in welke staat iemand op dat moment in verkeerd.

Toch ben ik het ook eens met de stelling mocht iemand het echt willen en in staat zijn om een goede keuze te maken (psychisch gezien) dan vind ik dat het moet kunnen..............

bigfoot

vindt wel dat mensen euthanasie moeten kunnne krijgen als iemand maar als een kasplantje moet leven is ook niks en als iemand ongenezelijk ziek is en niks meer kan vindt ik dat het moet kunnen.

Dity

Als het zo is dat iemand ongeneselijk ziek is en heel veel pijn heeft vind ik dat die persoon de mogelijkheid moet hebben om euthanasie te krijgen.

Maar daar zitten ook weer veel haken en ogen aan vast.
Zo kan je huisart wel vinden dat het genoeg is geweest, maar een tweede arts die er altijd bij moet zijn, vinden dat het leed nog niet erg genoeg is en dan gaat het niet door.

Tevens moet je er voor zorgen dat het vastligt bij een notaris, voor het geval dat je zeg maar een ongeluk krijgt en je in een diepe coma zou rakenen je dan zelf dat niet meer aan kunt geven.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Mijn oom is ge-euthanaseerd, daar was een arts bij (uiteraard) en een 2de arts is er ook bij geweest en die heeft zijn handtekening gezet dat hij er mee eens was.

Mijn moeder heeft papieren laten opstellen waarin staat dat als haar wat overkomt
en ze komt bv niet meer uit een coma of als kasplantje dan wordt haar leven beindigd.
Mijn zus, ik en de huisarts hebben die papieren en moeten er voor tekenen als het zover is.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Mijn opa heeft gebruik gemaakt van euthanasie. Hij had longkanker en kreeg
morfine tabletten tegen de pijn. Deze hield hij echter onder zijn tong totdat
de dokter weg was en dan spuugde hij dit uit. Hij wilde tot aan zijn einde ook
helemaal helder van geest zijn en daarom weigerde hij om tabletten tegen de
pijn te slikken. Op een woensdag in augustus zat de hele familie bij elkaar in
de huiskamer. Hij zou die dag sterven. Hij kreeg van de huisarts vanillepudding
met een pilletje erin verwerkt. Dit zou ervoor zorgen dat hij in slaap viel.
Hij zou tijdens zijn slaap sterven en er niks van meekrijgen. Echter ademde hij
na 5 uur nog steeds en toen besloot de dokter hem een injectie te geven.
Van dichtbij heb ik gezien hoe hij zijn laatste adem uitblies.

Heel emotioneel, maar ook heel mooi, want deze man werd niet alleen verlost
van al zijn pijn, maar stierf ook nog eens omringt door alle mensen waar hij
om gaf. Daarom ben ik het ermee eens dat euthanasie mogelijk moet zijn!

StarLight

Ik vind dat Euthanasie mogelijk moet worden.
Waarom? Ik neem mijn oma even als voorbeeld.
Mijn oma heeft ook Euthanasie laten doen omdat ze ziek was. Ze kon niks anders dan nog op een stoel zitten. Ze kon niks meer. Dan zeg ik op mijn beurt, Als haar wens is om dit te doen, als zij er zich prettig bij voelt ben ik het met haar eens.

Ik vind niet dat Euthanasie mogelijk gemaakt moet worden bij iemand die het gewoon even niet meer ziet zitten. Maar als iemand ECHT niet verder kan.. Dan ben ik een voorstander er van!
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

StarLight

Als je niks meer hebt, geen familie en/of vrienden en alleen maar in je kamertje zit vind ik dat je ook al ben je niet ziek, toch voor euthanasie kan kiezen.
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

Dity

Ik vind niet dat een ander voor mij hoeft te bepalen/beslissen wanneer ik op een beplaalde leeftijd ben en dan het besluit wil nemen te stoppen met mijn leven op een voor mij en mijn dierbaren waardige manier.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Citaat van: StarLight op  9 februari 2010, 21:50:15
Als je niks meer hebt, geen familie en/of vrienden en alleen maar in je kamertje zit
vind ik dat je ook al ben je niet ziek, toch voor euthanasie kan kiezen.
Citaat van: Dity op  9 februari 2010, 21:50:52
Ik vind niet dat een ander voor mij hoeft te bepalen/beslissen wanneer ik op een beplaalde leeftijd ben
en dan het besluit wil nemen te stoppen met mijn leven op een voor mij en mijn dierbaren waardige manier.
Ik vindt ouderdom niet meteen een goede reden om euthanasie te plegen,
ik vind dat er voor euthanasie wel spraken moet zijn van (ondragelijk) lijden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Citaat van: Iwan op  4 april 2010, 21:43:14
Citaat van: StarLight op  9 februari 2010, 21:50:15
Als je niks meer hebt, geen familie en/of vrienden en alleen maar in je kamertje zit
vind ik dat je ook al ben je niet ziek, toch voor euthanasie kan kiezen.
Citaat van: Dity op  9 februari 2010, 21:50:52
Ik vind niet dat een ander voor mij hoeft te bepalen/beslissen wanneer ik op een beplaalde leeftijd ben
en dan het besluit wil nemen te stoppen met mijn leven op een voor mij en mijn dierbaren waardige manier.
Ik vindt ouderdom niet meteen een goede reden om euthanasie te plegen,
ik vind dat er voor euthanasie wel spraken moet zijn van (ondragelijk) lijden.

Ben ik persoonlijk niet met je een Iwan.
Op een gegeven moment als je van alles en iedereen afhangklijk bent geworden omdat je een bepaalde leeftijd hebt bereikt en je niks meer zelf kunt doen maar niet ongeneeslijk ziek bent kan het leven ook lijden worden (geestelijk lijden dan welteverstaan)
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan



Citaat van: Dity op  6 april 2010, 01:14:43
Citaat van: Iwan op  4 april 2010, 21:43:14
Citaat van: StarLight op  9 februari 2010, 21:50:15
Als je niks meer hebt, geen familie en/of vrienden en alleen maar in je kamertje zit
vind ik dat je ook al ben je niet ziek, toch voor euthanasie kan kiezen.
Citaat van: Dity op  9 februari 2010, 21:50:52
Ik vind niet dat een ander voor mij hoeft te bepalen/beslissen wanneer ik op een beplaalde leeftijd ben
en dan het besluit wil nemen te stoppen met mijn leven op een voor mij en mijn dierbaren waardige manier.
Ik vindt ouderdom niet meteen een goede reden om euthanasie te plegen,
ik vind dat er voor euthanasie wel spraken moet zijn van (ondragelijk) lijden.

Ben ik persoonlijk niet met je een Iwan.
Op een gegeven moment als je van alles en iedereen afhangklijk bent geworden omdat je een bepaalde leeftijd
hebt bereikt en je niks meer zelf kunt doen maar niet ongeneeslijk ziek bent kan het leven ook lijden worden
(geestelijk lijden dan welteverstaan)
Bedoel je dan afhankelijk om een 'mensonterende' manier, niet meer alleen naar het toilet kunnen
of meer in de trant van dat je afhankelijke bent van machines om je in leven te houden
of dat je niet meer voor jezelf kunt koken en je misschien wat hulp nodig hebt in het huishouden?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Afhankelijk op een 'mensonterende' manier?

Ja dat bedoel ik, zelf niks meer kunnen omdat je lichaam gewoon door ouderdom niet meer kan functioneren.
Als je dan nog wel bij je volle verstand bent dan zou dat voor mij een verschrikkelijke manier zijn om mijn laatste dagen nog op een beetje waardige manier mee te maken, dan mogen ze van mij euthanasie toepassen. Ondanks dat ik dan niet lichamelijk ziek ben.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Ik dacht dat je bedoelde dat je een 'houdbaarheidstermijn' had, zoiets van als ik 82 ben dan is het voor mij wel leuk geweest.
Als ik helemaal afhankelijk van andere zou zijn dan zou ik ik graag de mogelijkheid hebben om zelf te beslissen
om er een einde aan te maken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."