Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Graftombe Cleopatra ontdekt?

Gestart door Iwan, 27 mei 2008, 01:07:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Terwijl Harrison Ford als Indiana Jones wereldwijd opnieuw miljoenen mensen
naar de bioscoop trekt, heeft de 'echte' Indiana Jones naar eigen zeggen
een historische ontdekking gedaan. Zahi Hawass, die bekend staat
om de Indiana Jones-hoed die hij steeds draagt, beweert dat hij de begraafplaats
van de legendarische Egyptische koningin Cleopatra heeft gevonden.

Cleopatra ligt volgens Hawass begraven in een tempelcomplex op een kleine 50 kilometer
van Alexandria. De archeoloog en zijn team vonden onder de Taposiris Magna-tempel
een 130 meter lange tunnel, waarin beelden van Cleopatra en munten met haar beeltenis
zijn teruggevonden. "Alles wijst erop dat dit de laatste rustplaats van Cleopatra is",
aldus Hawass. De Egyptenaar gaat nu op zoek naar de graftombe van de koningin.

In één adem gaat Hawass ook op zoek naar het graf van Marcus Antonius,
een Romeinse generaal en geliefde van Cleopatra die samen met haar zelfmoord pleegde.
Volgens de overlevering zijn beiden samen begraven.





Ã,©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Cheops

Ik geloof er niks van Iwan,dat die graf is ontdekt >:(
Volgens mij ligt het graf in het verdronken gedeelte in de haven van Alexandrie ;D

  A
C
T
A

Opgravingen

  Cleopatra





uit ââ,¬ËœDe Morgenââ,¬â,,¢
van 04/11/1996 

Paleis van Cleopatra werd mogelijk ontdekt
Archeologen melden dubbelvondst van paleis en vuurtoren in de haven van Alexandrië

Franse en Britse zee-archeologen die met steun van de Egyptische regering onderzoek verrichtten in de haven van de stad Alexandrië, zijn ervan overtuigd dat ze een spectaculaire dubbelvondst hebben gedaan. ze hebben naar eigen zeggen niet alleen overblijfselen gevonden van de wereldberoemde vuurtoren van Alexandrië, maar ook van het in Hellenistische stijl gebouwde paleiscomplex van koningin Cleopatra. Ze koesteren ook hoop dat ze binnenkort zullen te weten komen waar de koningin begraven ligt, én zelfs waar Alexander de Grote zijn laatste rustplaats heeft gevonden.


Iwan

CAIRO - Egyptische archeologen hebben mogelijk het graf van de legendarische
koningin Cleopatra gevonden. Komende week wordt begonnen met opgravingen.
Dit hebben de Egyptische autoriteiten woensdag laten weten.

Onderzoek met radar wijst erop dat Cleopatra mogelijk begraven ligt in de tempel
Tasposiris Magna, die gewijd is aan de oud-Egyptische godheid Isis.
De tempel staat ten westen van de havenstad Alexandria aan de Middellandse Zee.
Er zijn al mummies gevonden van tien edelen, wat erop wijst dat Cleopatra mogelijk
dichtbij ligt, aldus de experts. Zij houden er rekening mee dat Cleopatra begraven ligt
samen met de Romeinse veldheer Marcus Antonius. Antieke bronnen wijzen daarop.

Cleopatra regeerde Egypte zo'n 2000 jaar geleden, toen het land te kampen had
met de Romeinse veroveringsdrift. De legendarische figuur van de koningin heeft
door de eeuwen heen kunstenaars geïnspireerd, zoals de Engelse schrijver Shakespeare.
In de twintigste eeuw werden een film met Elizabeth Taylor in de hoofdrol
en een stripverhaal uit de Asterix-serie aan Cleopatra gewijd.





Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan


CAIRO - Archeologen vermoeden dat ze de ingang hebben gevonden van de deur die ooit toegang gaf
tot het mausoleum van de Egyptische koningin Cleopatra. Een team Griekse archeologen voert al jaren
onderwateropgravingen uit voor de Egyptische stad Alexandrië.

De ingang werd eerder opgegraven, 8 meter diep, maar dat raakte pas deze week bekend.
De ingang zou deel uitmaken van het gezonken paleizencomplex waar Cleopatra vermoedelijk stierf,
kort na haar man, de Romeinse leider Marcus Antonius, in 30 voor Christus.

De archeologen vermoeden dat in de antiquiteit van 15 ton een 7 meter hoge deur paste.
"Zo'n zwaar stuk, met montagestukken voor dubbele scharnieren en deuren, kon onmogelijk
verplaatst worden door golven
", zei Harry Tzalas, leider van het Griekse team.
"Daarom twijfelde ik er niet aan dat het tot het mausoleum behoorde.
Eenmaal gesloten, was het voorgoed, zoals met een Macedonische grafdeur.
"

De Griekse historicus Plutarchus schreef dat Marcus Antonius zelfmoord had gepleegd,
omdat hij had gehoord dat Cleopatra zich om het leven had gebracht, wat overigens niet waar was.
Nadat hij aangaf dat hij bij Cleopatra wilde sterven, werd hij met touwen en kettingen naar de bovenkant
van het gebouw gehesen, waar Cleopatra zich verborg, en via een raam naar binnen gebracht.
"Eenmaal gesloten, kon het deurmechanisme niet weer opengaan", schreef Plutarchus.

De recente ontdekking kan die zin verklaren. "Jaren vroegen archeologen zich af wat Plutarchus,
een betrouwbare geschiedkundige, daarmee bedoelde
", zei Tzalas.
"En nu denk ik dat we een antwoord hebben."



Ã,©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."