Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Eilandhobbits blijken aparte, nieuwe mensensoort

Gestart door Iwan, 13 mei 2009, 22:41:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

         

De 'hobbits' van het Indonesische eiland Flores blijken geen moderne pygmeeën te zijn,
zoals tot nog toe werd gedacht. Nieuw wetenschappelijk bewijs toont aan dat de 'hobbits'
van Flores tot een nieuwe soort van primaten behoort.

Het volkje van ongeveer één meter groot en dertig kilogram zwaar woonde tot misschien
wel 8.000 jaar geleden op het Indonesische eiland Flores. Het nieuwe anatomische bewijs
verscheen in Nature Magazine en is gebaseerd op het onderzoek van de onderste ledematen,
meer bepaald van een bijna volledige linkse voet en delen van de rechtervoet.
Het toont aan dat de soort rechtop liep, zoals andere bekende hominides, met vijf tenen,
zoals bij andere primaten. Maar de grote teen was wat korter en dikker, meer zoals bij chimpansees.

Discussie
De Homo floresiensis werd ontdekt in 2004 en staat sindsdien ter discussie.
De schedel was ongewoon klein, wat erop zou wijzen dat de hersenen niet groter waren
dan die van een chimpansee. Sommige wetenschappers argumenteerden dat de soort
een versie was van de moderne pygmee, vervormd door genetische en pathologische storingen.

Maar in het licht van de nieuwe ontdekking geloven wetenschappers niet langer dat
de kleine hersenomvang, de primitieve schouders en polsen een simpel gevolg waren
van het fenomeen 'eilanddwerg', zoals vroeger werd gesteld. Uit het onderzoek van
de voet valt af te leiden, volgens het team van de Amerikaanse paleoanthropoloog William Jungers,
dat een aantal primitieve kenmerken niet voorkomen bij de moderne mens, van welke gestalte dan ook.

Primitievere voorvader
De voorganger van de primaatsoort zou dus best weleens niet de Homo erectus kunnen zijn,
zoals algemeen werd aangenomen. De Homo erectus staat bekend als de vroegste hominid
die Afrika verliet, op weg naar Azië. De zogenaamde hobbits zouden weleens van een andere,
primitievere hominide voorvader afstammen.

Daniel Lieberman, van Harvard University, liet in de marge van het bewuste artikel optekenen
dat het aanvankelijke scepticisme over de hominide als een gescheiden soort begrijpelijk is.





©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Wat een moeilijk bericht! Ik moet zeggen dat ik na het lezen nog niet helemaal door heb wat ze bedoelen. Waarom zoveel moeilijke woorden? Of ligt het aan mij en ken ik gewoon te weinig woorden?

Iwan

Citaat van: Dee-E op 14 mei 2009, 14:49:09
Wat een moeilijk bericht! Ik moet zeggen dat ik na het lezen nog niet helemaal door heb wat ze bedoelen. Waarom zoveel moeilijke woorden? Of ligt het aan mij en ken ik gewoon te weinig woorden?
Het zijn voornamelijk wetenschappelijke en soort namen.

Ik vind het wel intressant om te lezen dat er op een gegeven moment verschillende soorten
mensachtigen waren die tegelijkertijd geleefd hebben. Best wel jammer dat die zijn uitgestorven,
of uitgemoord door ons soort.  :-\
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

@ Dee-E

Volgens mij lees jij tegenwoordig geen krant meer he? ;)
Lijkt me lastig en tijdrovend als je alle berichten gaat analyseren
en bekritiseren! :P

Nevyn

Citaat van: Kim op 24 mei 2009, 11:03:21
@ Dee-E

Volgens mij lees jij tegenwoordig geen krant meer he? ;)
Lijkt me lastig en tijdrovend als je alle berichten gaat analyseren
en bekritiseren! :P

Je hebt gelijk.. Ik word soms ook gek van mezelf al is het wel erg goed voor mijn studieproces als ik alle berichten analyseer.
Maar misschien moet ik jullie er maar niet meer mee lastig vallen  :-[ Kan me voorstellen dat het best irritant is  :-[

Iwan

Citaat van: HLN.be

Nieuwe mensensoort ontdekt in Rusland

Een nieuwe mensensoort is ontdekt in Rusland, dankzij dna-tests op een vingerbeentje dat was opgegraven in Siberië.
De persoon, die naar schatting 30.000 jaar geleden heeft geleefd, behoorde niet tot de soort Homo sapiens,
de enige mensensoort vandaag, maar was ook geen Neanderthaler, een mensensoort die 35.000 jaar geleden uitstierf.

Het Max Planck Instituut voor Evolutionaire Antropologie in Leipzig deed de ontdekking, waarover wordt bericht
in het wetenschappelijk blad Nature. De vondst suggereert dat er nog een andere emigratie was van hominide voorouders
uit Afrika, waar alle Homo soorten hun voorouderlijke roots liggen. Tot nog toe was gedacht dat enkel de Homo sapiens,
Neanderthalers en Homo erectus is staat was tot deze verre verhuis.

Het beentje, dat in 2008 werd gevonden in een grot in het Altajgebergte in het zuiden van Siberië,
bevatte nog voldoende mitochondriaal dna om geanalyseerd te worden door het team aangevoerd
door Johannes Krause en Svante Paabo.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik vindt het zo boeiend en intressant dat er vroeger verschillende soorten mensen waren,
eigenlijk wel jammer dat ze allemaal, behalve 1 soort, uitgestorven zijn. Maar aan de andere kant,
als er nog een mensensoorten zou leven tegenwoordig zouden wij die wel proberen uit te roeien denk ik.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: HLN.be
Werden hobbits opgegeten door reuzenooievaar?

Het Indonesische eiland Flores blijft voor verrassingen zorgen. Eerst vonden archeologen er onverklaarbare werktuigen
die 800.000 jaar oud zijn, daarna prehistorische mini-olifanten, gigantische ratten en enorme hagedissen en in 2003 zelfs ... "hobbits",
een tot dusverre onbekende mensachtige soort, een verkleinde versie van de homo erectus die niet groter werd dan een meter
en van 1 miljoen jaar geleden tot 13.000 jaar geleden het eiland bevolkte. Nu heeft de Nederlandse paleontologe Hanneke Meijer
er samen met haar Indonesische collega Rokus Due een monsterachtig grote ooievaar ontdekt. En die zou wel eens het einde van
de hobbits kunnen hebben betekend.

Afgaande op de beenderen die gevonden werden in de Liang Bua-grotten, was de ooievaar, Leptoptilos robustus gedoopt,
zeker 1,8 meter groot en woog hij minstens 16 kilo. Door de structuur van de botten lijkt het onwaarschijnlijk dat de reuzenooievaar
ooit vloog; hij zou zijn leven met beide voeten op de grond hebben geleid.

Speculatie
De restanten van de monstervogel zijn gevonden op dezelfde plek waar nogal wat beenderen van de hobbitmensjes liggen,
en het zou dus best kunnen dat ze op het menu stonden van de Leptoptilos robustus. Ze leefden in elk geval in dezelfde tijd.
"Maar, het is speculatie", geeft Hanneke Meijer toe aan de BBC, "echt bewijs dat de ooievaar de hobbits opat, hebben we nog niet gevonden."

Wat er is gebeurd met de bizarre wereld van mini-olifantjes, hobbits en enorme ratten, hagedissen en vogels, is ook niet meteen duidelijk.
Er zijn wel een paar aanwijzingen. Zo liggen de beenderen van al die bizarre schepsels onder een dikke laag vulkaanas, en een uitbarsting
zou dus kunnen. Een andere theorie is een klimaatsverandering. 15.000 jaar veranderde het klimaat op Flores drastisch, van droog
naar nat. Een derde piste is de "moderne" mens, de oudste sporen daarvan zijn gedateerd vlak na het uitsterven van de mini's
en maxi's op het eiland.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."