Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Rotterdam: 15 meisjes mogelijk uitgehuwelijkt

Gestart door Iwan, 21 september 2009, 21:51:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: DePers.nl
Rotterdam: 15 meisjes mogelijk uitgehuwelijkt

In Rotterdam zijn rond de zomervakantie mogelijk vijftien meisjes tegen hun zin uitgehuwelijkt.
Voor de vakantie waren al acht gevallen bekend van een vermoedelijk gedwongen huwelijk.
Na de zomerperiode bleven nog eens zeven schoolbankjes leeg.
Geen van de leerlingen heeft het zogenoemde uithuwelijkingcontract ondertekend.

Tellingen
Dat blijkt uit tellingen van leerplichtambtenaren, die PvdA-wethouder Jantine Kriens (Volksgezondheid)
maandag naar buiten heeft gebracht. Vijf meisjes verblijven nog in het buitenland, tien meisjes zijn in Nederland.

Rotterdam begon in mei een proef om uithuwelijking van meisjes in hun land van herkomst te voorkomen
en jonge, uitgehuwelijkte vrouwen op te sporen. ,,Iedereen moet in vrijheid kunnen kiezen met wie men
wil trouwen of samenwonen. Zelfs met de beste wil van de wereld, kun je uithuwelijken van je kinderen
niet anders zien dan moderne slavernij
'', zei Kriens.

Verklaring
Leerlingen kunnen een verklaring tekenen waarin zij zich tegen de uithuwelijking verzetten.
Tot nog toe ondertekenden drie jonge vrouwen een dergelijk contract.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Als het alleen in Rotterdam al vijftien zijn, ben ik benieuwd naar de cijfers van de rest van het land. Het doet nu overkomen of het alleen in Rotterdam speelt. En dat lijkt me vreemd.

Metalholic

In rotterdam zijn alleen van die tellingen uitgevoerd.
Maar denk dat het inderdaad in heel nederland evengoed speelt.

Iwan

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de cijfers van uithuwelijking in heel Nederland,
maar het lijkt mij lastig om daar de juiste kloppende gegevens over te krijgen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Er is daar laatst nog een heel onderzoek naar geweest en ook naar de eerwraak die er mee samenhangt als een meisje weigert. Niet dat ze kan weigeren, maar als ze wegloopt bijv. Er waren zelfs 3 interviews, maar jeugdzorg (dacht ik dat het was) wilde die interviews niet zonder ouders of de moeder dus ging alles mis want die moeders willen niet praten en zijn bang enz. de onderzoekers denken dat die gevallen die aan het licht komen maar echt het topje van de ijsberg zijn. Er wordt immers ook niet bijgehouden welke meisjes na een vakantie niet meer mee  terug naar NL komen maar zgn bij een familielid in het land van herkomst blijven enz.
Dus ik denk zelf dat het probleem veel groter is dan menigeen denkt.