Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Iets niet kunnen zien omdat je het bestaan ervan niet erkend

Gestart door Iwan, 17 oktober 2009, 03:05:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

In de film "What The Bleep Do We Know" wordt er beweerd dat toen Columbus voor het eerst voet aan wal zette
op de Caribische eilanden de indianen zijn schepen niet konden zien. Dit zou komen omdat het idee van grote
schepen niet voor ze bestond. Ze hadden nog nooit grote schepen gezien, ze konden zich geen grote
schepen voorstellen en dus bestonden grote schepen simpel weg niet voor ze. Pas nadat de indianen
een beschrijving werd gegeven van de grote schepen konden ze deze ook daadwerkelijk waarnemen.

De hypothese zou dus zijn; we kunnen enkel zien wat we ons voor kunnen stellen.
Dat we onze eigenlijk realiteit creëren gebaseerd op wat weten en voor mogelijk achten.


Denk jij dat het mogelijk is dat we bepaalde dingen niet kunnen zien omdat we het ons niet kunnen voorstellen,
het niet herkennen, het bestaan ervan ontkennen, ons er niet voor openstellen of we niet weten dat het mogelijk is?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Dat onze hersenen ons soms voor de gek kunnen houden is bekend, dat je dingen kan zien die er niet zijn
kan ook voorkomen, maar dat we iets niet kunnen zien omdat onze hersenen ze niet herkennen,
zoals in dit geval met de indianen die de schepen niet kunnen zien, lijkt me onzin. Bovendien lijkt het me dat
die indianen wel eens eerder schepen hadden gezien en ze zelf ook hadden, weliswaar iets kleiner,
maar het principe blijft hetzelfde, dus ze hadden de schepen onmogelijk niet kunnen herkennen als schepen.

Of al deze indianen moeten een vorm van visuele agnosie hebben gehad,
maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."