Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

'Eén derde van Mars was ooit oceaan"

Gestart door Iwan, 24 november 2009, 14:49:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Amerikaanse wetenschappers beweren dat de planeet Mars ooit voor een derde uit een grote oceaan bestond.
Dat zou de kans dat er ooit leven op de rode planeet was sterk verhogen. Mars is vanaf de zon geteld
de vierde planeet in ons zonnestelsel. Dat meldt de Britse krant Daily Mail.

Rivieren
Met nieuwe softewaresystemen analyseerden de wetenschappers de oppervlaktebeelden van Mars.
Ze vonden tientallen valleien en maakten de -tot nu toe- meest gedetailleerde kaart van de planeet
die er bestaat. De valleien werden al voor het eerst gespot in 1971, maar zijn twee keer zo groot dan
dat er toen gedacht werd.

Reusachtig
Experts van de Nasa en van de Amerikaanse universiteit van Noord-Illinois ontdekten dat de valleien
ooit verbonden waren door rivieren, die van de zuidelijke hooglanden naar het noorden van de planeet stroomden.
Daar kwamen ze allemaal samen in een reusachtige oceaan.

Leven
Bovendien is er ook bewijs dat het klimaat op Mars miljarden jaren geleden vergelijkbaar is dat van
drogere gebieden op onze aarde. Op de rode planeet zou het regelmatig geregend hebben, waardoor
de rivieren aanzwollen en de oceaan groeide. Een dergelijke natte periode vroeg in de geschiedenis
van de planeet, vergroot de kans op leven.




©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

eigenlijk snap ik het niet helemaal, waarom doen we überhaupt onderzoek naar zulk soort dingen?
lekker boeiend dat er ooit misschien wel eens wat is geweest op Mars. Nu is het er niet meer en
we kunnen daar niet leven punt.
Of zie ik het dan te simpel? :o

Iwan

Je kunt er dingen van leren over het leven en de ontwikkeling en het onstaan, waarom is er wel leven op Aarde
en is er 'waarschijnlijk' nooit leven geweest op Mars. En is het is, denk ik, menselijk om nieuwsgierig te zijn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

dat is wel zo maar wat heb je er dan vervolgens aan als dat bekend is??

Iwan

Citaat van: DonWoozy op 18 januari 2010, 10:51:47
dat is wel zo maar wat heb je er dan vervolgens aan als dat bekend is??
De temperatuur op Mars is tussen de -140°C en +20°C, in de zomer kun je dan, als er water is op Mars,
fijn zwemmen en in de winter lekker schaatsen.  *G

  • Maar als er ooit water is geweest op Mars, en dat water er nu waarschijnlijk nog is, zou kunnen betekenen dat er ooit leven was op Mars of zelfs nog steeds is (micro-organismen), of dat het ooit mogelijk was dat er leven zou ontstaan op Mars. In leven zoals wij dat kennen is water van enorm belang, zo bestaan wij bv alleen al uit 80% water.
  • Dat er in de kosmos enorm veel water (H2O) of waterstof voorkomt (H of H2) is al langer bekend,
    maar nog nooit is er vloeibaar water gevonden buiten onze planeet.
  • Als er water is, of was, op Mars kan dat van enorm belang zijn voor toekomstige expedities naar Mars.
  • Het is van belang om de mogelijkheid van water op Mars te onderzoeken omdat je op die manier iets te weten kan komen over de Kosmos, de geschiedenis van Mars en de geschiedenis en toekomst van de Aarde.
  • Het is van belang voor klimaatonderzoek.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

mwah ja de punten die je noemt kan ik me wat bij voorstellen maar denk je niet dat we met
de huidige stand van onze techniek en kennis allang niet iets verzonnen was om bijv op de
maan of in dit geval op Mars iets of iemand te laten leven voor langere tijd?

Tyz

DonWoozy, het is handig om te weten of we een buitenaardse invasie kunnen verwachten van Mars :')

TimT

Ik denk dat het handig is voor de toekomst, inderdaad we kunnen nu alleen in een boekje zetten met alle andere kennis, waar we nog niets mee kunnen.

DonWoozy

Citaat van: Tyz op 20 januari 2010, 16:24:15
DonWoozy, het is handig om te weten of we een buitenaardse invasie kunnen verwachten van Mars :')

kijk dat vind ik een nuttige reden ;) hahaha

Tyz

Citaat van: DonWoozy op 20 januari 2010, 17:57:33
Citaat van: Tyz op 20 januari 2010, 16:24:15
DonWoozy, het is handig om te weten of we een buitenaardse invasie kunnen verwachten van Mars :')

kijk dat vind ik een nuttige reden ;) hahaha

Mja, ik ben heel wetenschappelijk aangelegd xD
Maar even serieus, ben benieuwd of er *ergens* leven is buiten de aarde gezien... Lijkt me heel raar.

Iwan

Citaat van: Tyz op 20 januari 2010, 21:30:56
Citaat van: DonWoozy op 20 januari 2010, 17:57:33
Citaat van: Tyz op 20 januari 2010, 16:24:15
DonWoozy, het is handig om te weten of we een buitenaardse invasie kunnen verwachten van Mars :')

kijk dat vind ik een nuttige reden ;) hahaha

Mja, ik ben heel wetenschappelijk aangelegd xD
Maar even serieus, ben benieuwd of er *ergens* leven is buiten de aarde gezien... Lijkt me heel raar.
raar als in onwaarschijnlijk of raar als in vreemd dat ergens nog ander leven is?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

ik geloof eigenlijk niet echt dat er nog ergens anders leven is. Zover we momenteel hebben kunnen kijken is
geen leven te bekennen of in ieder geval niet in dien grootte dat we het zo kunnen zien. Ook is het zo dat
hoe verder we kunnen kijken hoe onwaarschijnlijker het is dat er, als er überhaupt leven is, daar op dat moment
van zien inderdaad nog leven is

Iwan

Citaat van: DonWoozy op 21 januari 2010, 10:20:43
ik geloof eigenlijk niet echt dat er nog ergens anders leven is. Zover we momenteel hebben kunnen kijken is
geen leven te bekennen of in ieder geval niet in dien grootte dat we het zo kunnen zien. Ook is het zo dat
hoe verder we kunnen kijken hoe onwaarschijnlijker het is dat er, als er überhaupt leven is, daar op dat moment
van zien inderdaad nog leven is.
Ik ben er van overtuigd dat er nog ergens anders in de onmetelijke grootte van het universum nog leven is,
maar inderdaad zou we nu ergens tekenen van leven zien op een verre planeet dan is dat leven wellicht
alweer uitgestorven op het moment dat het we het zien. Een gesprek voeren met leven op zo'n verre planeet
zou al helemaal niet te doen zijn; als ik een vraag zou versturen dan zou mijn achter-achter-achter-achter-achter-
achterkleinkind pas het antwoord ontvangen. Tenzij zij of wij ooit over de mogelijkheid beschikken om data
met zoveel keer de snelheid van het licht te verzenden. (daarbij neemt de snelheid van het licht, niet bewezen,
maar ik ben er van overtuigd, ook nog af)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

volgens mij moeten we op die technologie nog heel erg veel jaren wachten ik denk
zelfs dat onze achter-achter-achter-achter-achter-bed-over-kinderen dit niet eens
mee gaan maken, als er überhaupt leven is.

Overigens moet ik wel erbij zeggen dat ik niet gelood dat er ergens anders leven is
maar als het tegendeel bewezen wordt wil ik dat absoluut zonder twijfel geloven/aannemen!