Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Moet het rekeningrijden worden ingevoerd?

Gestart door Iwan, 25 januari 2010, 03:46:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moet het rekeningrijden worden ingevoerd?

Ja, .....
2 (28.6%)
Nee, .....
4 (57.1%)
Anders, .....
1 (14.3%)

Totaal aantal stemmen: 6

Iwan

U heeft vast wel gehoord van rekeningrijden, kilometerheffing of kilometerprijs.
Allemaal verschillende termen voor min of meer hetzelfde idee: een andere manier van betalen voor de auto.
Met de kilometerprijs betalen we niet langer belasting voor het hébben van een auto, maar voor het gebruik.
Wie meer rijdt, betaalt ook meer. En wie minder rijdt, betaalt minder.


Citaat van: Nu.nl
Geen rekeningrijden bij 'nee' van ANWB

DEN HAAG - De kilometerheffing komt er niet als de ANWB de plannen afwijst.
Minister Camiel Eurlings (Verkeer) zei dit vrijdag na afloop van de wekelijkse ministerraad.

Eurlings zei dat de steun van de ANWB, die vier miljoen leden telt, voor hem erg belangrijk is.
Het draagvlak voor de kilometerheffing is essentieel, benadrukte hij.

Meerderheid
''Dat is meer dan een meerderderheid in de Tweede Kamer.
Als de gemiddelde automobilist er tegen is, komt de heffing er niet.
''

De ANWB zou daarmee terugkomen van zijn aanvankelijke steun aan de invoering van de kilometerheffing.
Eurlings wees erop dat de organisatie aan de wieg heeft gestaan van de plannen.

De vorige en de huidige ANWB-directeur, Paul Nouwen en Guido van Woerkom,
behoren tot de bedenkers van de heffing.

Duurder
Eurlings wees nog wel op het risico dat automobilisten duurder uit kunnen zijn als de heffing van de baan is.
Volgens hem wordt in het kader van de heroverwegingsoperatie gedacht aan het installeren van tolconstructies.
De heroverwegingsoperatie behelst door het kabinet voorgenomen miljardenbezuinigingen waarop ambtenaren broeden.

Tolconstructies
De bewindsman is geen voorstander van tolconstructies. ''Ik hoop niet dat oude spoken langskomen.''
Hij doelde op de tolpoortjes die een van zijn voorgangers als minister van Verkeer en Waterstaat, Tineke Netelenbos,
wilde neerzetten.

Automobilisten zouden daardoor bovenop de wegenbelastingen per passage vijf tot zeven gulden kwijt zijn.
Eurlings zei dat het systeem van kilometerheffing ''niets extra'' kost.

In de Tweede kamer zijn momenteel voor de kilometerheffing; de drie regeringspartijen CDA, PvdA en Christenunie,
GroenLinks, D66 en de PvdD. De VVD, SP en PVV zijn tegen. Het CDA plaatst vraagtekens over het spitstarief.
Tussentijds is van buiten de politiek al veel kritiek geleverd op de plannen. Het parlement werd vrijdag
onaangenaam verrast door uitspraken van Eurlings dat het plan van tafel gaat als er geen draagvlak voor is
vanuit de ANWB.

D'66 en de VVD hebben in het verleden hun standpunt over de kilometerheffing al eens aangepast.
Zo was D'66 eerst tegen de kilometerheffing, maar is ze nu voor.
Vooral de VVD maakt het bont met haar standpunt over de kilometerheffing; Jarenlang was de VVD tegen
het rekeningrijden, maar in 2004 kwam de ommekeer, en werd de VVD minder negatief over de kilometerheffing.
Later dat jaar noemde de VVD de kilometerheffing zelfs onontkoombaar en niet lang daarop leek de VVD ineens
de grootste voorvechter van de kilometerheffing en drong er op aan om de kilometerheffing nog dat jaar (2004)
ingevoerd te krijgen. Enkele maanden daarop was de VVD het geloof in de kilometerheffing alweer verloren,
en was ze weer de grootste tegenstander van de kilometerheffing. Dat standpunt heeft de VVD tot op heden
behouden en er zijn geen tekenen dat de VVD haar standpunt weer zal aanpassen, maar je weet maar nooit
.

Wat is jouw mening?
Ben je voor de invoer van het rekeningrijden of ben je tegen?
en waarom?

Er is maar één keuze mogelijk, dus je kun niet net als de VVD zowel vóór als tegen zijn.  *G



- Petitie - kilometerheffing NEE
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik ben meer voor het invoeren van een toeslag op de brandstof. Dan worden mensen die minder rijden ook niet/minder gestraft.

gjk

ik vind het dikke onzin, we betalen ons al scheel aan allerlei toeslagen. :(

Dity

Iedereen valt maar over elkaar heen wat dat kilometer rijden betreft, maar waarna het angstvallig stil wordt wanneer de prijzen ter sprake komen.

Weet iemand hoe dat zit met de prijs per gereden kilometer?
Wie gaat dat kastje betalen wat je in de auto moet hebben om alles te registreren?

Kijk dat iemand meer moet betalen omdat hij meer kilometers rijd okee.
Maar ik hoor nooit iets over het kostenplaatje wat eraan hangt (of ik heb het gemist).
Of krijgen we dat ineens duur door de strot geduwd als het definitief is?
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Er gloort weer hoop voor de tegenstanders van de kilometerheffing met de val van het kabinet.  :gsn:
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

ja ik vind dat het ingevoerd moet worden. Mensen die niet of nauwelijks rijden vervuilen
ook het milieu niet terwijl mensen die veel rijden dat wel doen dus vind het niet meer dan
logisch dat die mensen er voor moeten betalen!

Nevyn

Citaat van: DonWoozy op 22 februari 2010, 14:28:59
ja ik vind dat het ingevoerd moet worden. Mensen die niet of nauwelijks rijden vervuilen
ook het milieu niet terwijl mensen die veel rijden dat wel doen dus vind het niet meer dan
logisch dat die mensen er voor moeten betalen!

Het kan toch ook op een andere manier? Bijv. een soort belasting op de benzine. Dan betaalt iemand nooit meer dan hij verbruikt..

Dity

Citaat van: Dee-E op 22 februari 2010, 18:18:24
Citaat van: DonWoozy op 22 februari 2010, 14:28:59
ja ik vind dat het ingevoerd moet worden. Mensen die niet of nauwelijks rijden vervuilen
ook het milieu niet terwijl mensen die veel rijden dat wel doen dus vind het niet meer dan
logisch dat die mensen er voor moeten betalen!

Het kan toch ook op een andere manier? Bijv. een soort belasting op de benzine. Dan betaalt iemand nooit meer dan hij verbruikt..

Op de benzine zit al meer dan de helft aan belastingen + dat je de gewone autobelasting al hebt
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

DonWoozy

Citaat van: Dity op 22 februari 2010, 23:57:42
Citaat van: Dee-E op 22 februari 2010, 18:18:24
Citaat van: DonWoozy op 22 februari 2010, 14:28:59
ja ik vind dat het ingevoerd moet worden. Mensen die niet of nauwelijks rijden vervuilen
ook het milieu niet terwijl mensen die veel rijden dat wel doen dus vind het niet meer dan
logisch dat die mensen er voor moeten betalen!

Het kan toch ook op een andere manier? Bijv. een soort belasting op de benzine. Dan betaalt iemand nooit meer dan hij verbruikt..

Op de benzine zit al meer dan de helft aan belastingen + dat je de gewone autobelasting al hebt

volgens mij willen ze daarom ook gewoon wat anders verzinnen

Nevyn

Dit lijkt mij de ideale oplossing:
Autobelasting afschaffen en verwerken in de bezineprijzen. Dan kan niemand ooit te veel vragen. Volgens mij werkt het in Amerika al zou (sorry als ik het fout heb) en dat lijkt me een goede oplossing.

Kim

Citaat van: Dity op 22 februari 2010, 23:57:42
Citaat van: Dee-E op 22 februari 2010, 18:18:24
Citaat van: DonWoozy op 22 februari 2010, 14:28:59
ja ik vind dat het ingevoerd moet worden. Mensen die niet of nauwelijks rijden vervuilen
ook het milieu niet terwijl mensen die veel rijden dat wel doen dus vind het niet meer dan
logisch dat die mensen er voor moeten betalen!

Het kan toch ook op een andere manier? Bijv. een soort belasting op de benzine. Dan betaalt iemand nooit meer dan hij verbruikt..

Op de benzine zit al meer dan de helft aan belastingen + dat je de gewone autobelasting al hebt

Vergeet vooral niet het kwartje van Kok! :P
Volgens mij zit dat er ook nog steeds in! ;)

Dity

Citaat van: Dee-E op 23 februari 2010, 19:09:08
Dit lijkt mij de ideale oplossing:
Autobelasting afschaffen en verwerken in de bezineprijzen. Dan kan niemand ooit te veel vragen. Volgens mij werkt het in Amerika al zou (sorry als ik het fout heb) en dat lijkt me een goede oplossing.

Zou op zich een goede oplossing zijn, dan hoeft het rekeningrijden ook niet ingevoerd te worden omdat dan inderdaad iedereen hetzelfde betaald.

Maar dan wel eerst dat kwartje van Kok wat Kim aangaf eraf halen ;D
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Citaat van: Dee-E op 23 februari 2010, 19:09:08
Dit lijkt mij de ideale oplossing:
Autobelasting afschaffen en verwerken in de bezineprijzen.
Ik ben het hier helemaal mee eens.
Zo belast je auto's die meer verbruiken en dus het milieu meer vervuilen extra, zuinige auto's betalen minder.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Elsevier
CDA-steun brokkelt af; einde kilometerheffing in zicht

Nu het kabinet demissionair is, lijkt de omstreden kilometerheffing van de baan.
Het CDA is nog niet zeker of de maatregel in het verkiezingsprogramma wordt opgenomen.
VVD reageert verheugd, maar de PvdA is woest.

Het CDA vindt dat alle voorbereidingen voor de nieuwe wet moeten worden stopgezet nu het kabinet is gevallen,
meldt het AD.

Verkiezingen
Bovendien is het nog onduidelijk of de partij kilometerheffing als een van de speerpunten in het
verkiezingsprogramma zet. 'We moeten zien hoe het er straks instaat,' aldus CDA'er Ger Koopmans.

De steun van CDA is nodig om een Kamermeerderheid te behouden voor het project van demissionair Camiel
Eurlings (CDA, Verkeer) voor wie de invoering van de heffing de belangrijkste taak was tijdens zijn ministerschap.

Woede
De VVD is blij met de ontwikkeling bij het CDA. Toch wil de partij Eurlings openlijk zien draaien.
'Eerst was hij tegen, toen voor en nu begrijpen we dat de draai naar de goede kant weer is ingezet,'
aldus Kamerlid Stef Blok.

Bij de PvdA heerst vooral woede. Kamerlid Lia Roefs noemt de situatie 'dramatisch'.
'Als de rechtse asfaltpartijen straks aan de macht komen, is het probleem echt niet zomaar opgelost.'

De kilometerheffing is een omstreden project door onder meer de bijna onmogelijke uitvoerbaarheid.
Ook wordt autorijden voor de automobilist duurder.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf
Megaklap voor kilometerheffing

DEN HAAG - De kilometerheffing heeft een gigantische klap opgelopen in de Tweede Kamer,
maar volledig knock-out is het autovolgsysteem per satelliet nog niet.

De echte doodsteek moet, als het aan VVD-Kamerlid Aptroot ligt, volgen bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer
in juni. Tot die tijd praat het parlement in elk geval niet meer over het wetsvoorstel, dat betalen voor het autobezit
omvormt tot een heffing op gebruik, zo werd gisteren door de volksvertegenwoordigers besloten.

Stickers
Door de val van het kabinet beslist de Kamer over elk dossier of er nog voldoende steun is om het in behandeling
te nemen. "Dit is het begin van het einde", glundert VVD-Kamerlid Aptroot, die de afgelopen tijd honderdduizend
stickers 'Kilometerheffing No Way' heeft verspreid. "Zeker een klein feestje waard. Maar als ik naar de peilingen kijk,
dreigen de voorstanders - zoals CDA, PvdA, D66, ChristenUnie en GroenLinks - nog steeds een meerderheid te halen!
We zullen nog heel hard campagne moeten voeren.
"

Definitief
SP-Kamerlid Roemer is stelliger: "De kilometerheffing is definitief voorbij en daar ben ik heel erg blij mee.
Het zou een debacle van het kaliber Betuwelijn zijn geworden.
" Ook PVV'er De Mos is "verheugd" dat de heffing
op basis van CO2-uitstoot verleden tijd lijkt.

Probleem
Voorstander PvdA zoekt echter manieren om de filebelasting van de ondergang te redden.
"Misschien kunnen we de grootste ergernissen wegnemen", oppert Kamerlid Roefs, bijvoorbeeld door het impopulaire
'kastje van Camiel' in te ruilen voor een applicatie per mobiele telefoon. "Invoering kan dan ook veel sneller,
omdat je geen negen miljoen kastjes hoeft in te bouwen
", aldus de PvdA'er. "Als dit het einde is van de kilometerheffing,
wordt bereikbaarheid in dit land een groot probleem
", waarschuwt CU-Kamerlid Cramer. "Iedereen die zegt dat
alleen extra asfalt genoeg is, fopt de burger.
" Volgens de PvdA kan Nederland zonder het systeem zelfs de
Europese luchtkwaliteitseisen niet halen.

Show
Demissionair minister Eurlings (Verkeer), die eerder kritiek kreeg van coalitiepartners voor zijn 'onzichtbaarheid'
in de promotie van het systeem, onthoudt zich voorlopig van commentaar. Het stak bijvoorbeeld Roefs dat de
CDA-bewindsman wel een show maakt van elk stukje nieuwe asfalt, maar geen campagne uitrolde voor de kilometerheffing.
"De minister heeft zich altijd gehouden aan het coalitieakkoord", verklaart een woordvoerster van Eurlings.

Actievoerder Paul van Doorn van kilometerheffingstop.nl meent dat het gevaar nog niet helemaal is geweken.
"Als de PVV alleen de aow onbespreekbaar verklaart, willen ze schijnbaar op dit dossier nog wel zaken doen."
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Telegraaf
VVD: Km-heffing kan nu ook weg

DEN HAAG - Het vertrek uit de politiek van Camiel Eurlings (CDA) biedt het CDA de kans
om afscheid te nemen van het plan om op snelwegen kilometerheffing in te voeren.
Dat heeft VVD-Kamerlid Charlie Aptroot donderdag gezegd in reactie op het aangekondigde vertrek
van de demissionaire verkeersminister.

,,Eurlings is een talentvol politicus en zijn weggaan is een groot verlies voor het CDA", aldus de VVD'er.
Aptroot, die een verklaard tegenstander is van de heffing, ziet nu echter ook kansen om de voorgestelde
kilometerbeprijzing te voorkomen.

,,Naast Eurlings was binnen het CDA eigenlijk alleen nog verkeerswoordvoerder Ger Koopmans voorstander
van die heffing. Nu Eurlings wegvalt, wordt de steun binnen die partij minder. Het vertrek van Eurlings helpt
dus in de strijd tegen de kilometerheffing
", stelde de liberaal.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: nieuws.nl
Eurlings laconiek over afschieten km-heffing

(Novum) - "Zo werkt democratie." Zo luidde de reactie van demissionair minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA)
op het besluit van zijn eigen CDA om zijn plan voor de invoering van de kilometerheffing niet langer te steunen.
"Het is op dit moment niet meer relevant, daar moet je relaxed in zijn", zei hij na afloop van het debat over de kilometerheffing.

De Tweede Kamer besloot -gezien de val van het kabinet- de kilometerheffing controversieel te verklaren.
Dat betekent dat alle voorbereidingen worden stopgezet en de plannen voorlopig in de ijskast gaan.
Tijdens een debat over de kosten hiervan liet Kamerlid Ger Koopmans (CDA) echter weten dat zijn fractie
het plan zoals het er ligt ook niet langer kan steunen. Hij verwees daarbij naar de grote ontevredenheid
in de samenleving over bepaalde onderdelen van het plan.

De voormalige coalitiepartners PvdA en CU, evenals GroenLinks, zijn nog steeds voorstander van de kilometerheffing.
Zij reageerden dan ook ontzet op de 'draai' van het CDA. Verklaarde tegenstanders VVD, SP en PVV reageerden echter
verheugd op het besluit de plannen voorlopig af te blazen. "Dit wordt met een beetje geluk een historische dag,
omdat we voor het laatst spreken over de kilometerheffing
", verklaarde Richard de Mos (PVV).

Eurlings reageerde laconiek op de opstelling van zijn eigen partij. "Het doet mij geen pijn."
De bewindsman verwees naar de economische crisis en de miljardenbezuinigingen die op stapel staan.
Iedere partij heeft het 'volste recht' om opnieuw een afweging te maken. "Ik zou me zelf ook hebben
moeten afvragen hoe je met die bezuinigingen omgaat. Ik snap daarom heel goed dat ze zich achter de oren krabben.
"

De bewindsman, die vorige week zijn vertrek uit de actieve politiek aankondigde, waarschuwde de verschillende partijen
bij het opstellen van hun verkiezingsprogramma's de belangrijke randvoorwaarden van zijn kilometerheffing niet uit het oog
te verliezen. "Houdt u alstublieft vast aan de principes van eerlijkheid." Partijen moeten ervoor waken dat er niets
voor in de plaats komt dat de burger veel meer geld kost.

"Het is van belang dat wat er ook komt, dat het nooit een gelduitklopmachine mag worden."
Naar eigen zeggen levert zijn systeem de overheid geen enkele euro extra op.
De bewindsman zal de verkiezingsprogramma's van de partijen met 'grote interesse' daarop toetsen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."