Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Ship of Theseus (Theseus' paradox)

Gestart door Iwan, 30 maart 2010, 04:00:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Een ontwerper maakt op papier een schip en bouw deze van vervolgens van hout.
Na verloop van tijd beginnen onderdelen van het schip te rotten, de bouwer van het schip vervangt deze onderdelen.
De rotte onderdelen, die hij heeft vervangen door nieuwe onderdelen, legt hij op een grote hoop.

Naarmate de jaren verstrijken gaan er steeds meer delen van het schip rotten en ook deze worden vervangen,
de rotte onderdelen belanden op dezelfde hoop waar ook de vorige rotte onderdelen op zijn beland.
Na verloop van tijd is het gehele schip op onderdelen vervangen.
De ontwerper bouwt van de stapel met rotte onderdelen het schip weer op en heeft nu dus 2 schepen;
1 met allemaal nieuwe onderdelen en 1 met de rotte onderdelen,
welke van de 2 schepen is nu het originele schip?
Het schip dat op onderdelen is vervangen of het schip dat is herbouwd uit de rotte en vervangen onderdelen?

Net als met het schip gaat het ook met het menselijke lichaam, cellen die niet goed meer functioneren sterven af
en worden vervangen door nieuwe cellen. Na ongeveer 7 á 10 jaar zijn alle cellen in je lichaam vervangen.
Zelfs botweefsel bestaat uit leven cellen die voortdurend afsterven en vervangen worden.
Het menselijke skelet word in totaal zo'n 12× in ons leven volledig vervangen.
Ergo ben jij nog dezelfde persoon die je 10 jaar geleden of bij je geboorte was
of ben jij een volledig 'nieuw' persoon geworden?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Iwan op 30 maart 2010, 04:00:09
Net als met het schip gaat het ook met het menselijke lichaam, cellen die niet goed meer functioneren sterven af
en worden vervangen door nieuwe cellen. Na ongeveer 7 á 10 jaar zijn alle cellen in je lichaam vervangen.
Zelfs botweefsel bestaat uit leven cellen die voortdurend afsterven en vervangen worden.
Het menselijke skelet word in totaal zo'n 12× in ons leven volledig vervangen.
Ergo ben jij nog dezelfde persoon die je 10 jaar geleden of bij je geboorte was
of ben jij een volledig 'nieuw' persoon geworden?
Als ik me goed herinneren van mijn opleiding voor laborant, waarbij ik eigenlijk nooit goed heb opgelet,
kopiëren cellen zichzelf bij de celdeling (mitose). Daarvoor is de nieuwe cel een exacte kopie van de oude cel, dus gelijk.
Daarom denk ik dat je, hoewel al je cellen meermaals gekopieerd zijn in je levenscyclus, je altijd dezelfde blijft.
Bovendien geloof ik dat het de zenuwcellen, die zich voor het grootste gedeelte bevinden in het zenuwcentrum,
hersenen en ruggenmerg, zijn die iemand maken tot wie hij is en deze zenuwcellen, waarvan een mens er ongeveer
100 miljard heeft, delen zich na de geboorte (bijna) niet meer. Hersencellen/Zenuwcellen die je verliest komen niet meer terug.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."