Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Ook mannen hebben liever vrouwelijke arts

Gestart door Iwan, 22 juli 2010, 13:46:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heb jij liever een mannelijke of vrouwelijke arts?

Man, liever een mannelijke arts
0 (0%)
Vrouw, liever een mannelijke arts
1 (12.5%)
Man, liever een vrouwelijke arts
0 (0%)
Vrouw, liever een vrouwelijke arts
2 (25%)
Man, liever een vrouwelijke arts, tenzij het om een genitaal probleem gaat.
0 (0%)
Vrouw, liever een mannelijk arts, tenzij het om een genitaal probleem gaat.
1 (12.5%)
Man, maakt mij helemaal niets uit.
4 (50%)
Vrouw, maakt mij helemaal niets uit.
0 (0%)
Anders, namelijk......
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 12

Iwan



Citaat van: Trouw.nl
Ook mannen hebben liever vrouwelijke arts

Patiënten gaan er vanuit dat een arts (m/v) zijn vak verstaat.
Maar zij voelen zich door een vrouw toch vaak beter behandeld.

Als je patiënten vraagt of ze voorkeur hebben voor een arts van een bepaalde sekse,
komt daar meestal geen direct antwoord op. ,,Ze zeggen: het maakt niet uit, we willen iemand die kundig is,
goed kan luisteren, empathie heeft, goed uitlegt en de patiënt in zijn waarde laat
", zegt Toine Lagro-Janssen,
hoogleraar vrouwenstudies geneeskunde aan het UMC St Radboud in Nijmegen. ,,Maar als je dan verder vraagt,
blijkt dat ze vrouwen op die laatste punten vaak hoger inschatten, terwijl er volgens hen geen verschil is
als het om medische kennis en ervaring gaat. Artsen hebben toch allemaal dezelfde opleiding gehad, redeneren ze.
"

Samen met twee studenten deed zij onderzoek naar het imago van de vrouwelijke arts.
Met veertig mensen (21 vrouwen, 19 mannen) werd uitvoerig besproken hoe ze behandeld zouden willen worden
als ze bijvoorbeeld een verwonding opliepen, problemen met de geslachtsorganen kregen of depressief raakten.

Alleen bij genitale aandoeningen draaiden maar weinigen er om heen: beide geslachten hadden dan liefst iemand
van de eigen sekse. Lagro-Janssen: ,,Vrouwen noemen herkenning en een gevoel van schaamte als belangrijkste argument
om voor een vrouwelijke huisarts of gynaecoloog te kiezen. Mannen geven op hun beurt de voorkeur aan een mannelijke dokter,
al zijn ze daarin wel minder uitgesproken. Ook zij noemen herkenning een belangrijke factor, het feit dat ze worden behandeld
door iemand met hetzelfde lichaam. Schaamte speelt veel minder.
"

Bij andere problemen slaat de balans door naar de vrouwelijke arts. Zeker als het om psychiatrische aandoeningen gaat,
geven patiënten (m/v) aan hen de voorkeur. ,,Verschillende mannen in het onderzoek zeiden dat ze vonden
dat een mannelijke arts zich autoritair opstelde, hen onvoldoende ruimte gaf om in overleg beslissingen te nemen.
"

Aanleiding voor het onderzoek was de bezorgdheid die de laatste tijd hier en daar klinkt over de toename
van het aantal vrouwelijke artsen. Zou dat niet de status van het vak naar beneden halen, de kwaliteit van de zorg
in gevaar brengen? Nee, zal Lagro-Janssen vandaag betogen op een congres ter gelegenheid het 75-jarig bestaan
van de Vereniging van Nederlandse Vrouwelijke Artsen, waar ze de resultaten van het onderzoek presenteert.

Vrouwen zijn 'technisch' even goed, maar beter in de communicatie en patiënten zien dat, aldus Lagro-Janssen.
,,En het is allang bekend dat communicatie de behandeling ten goede komt. Patiënten die zich gehoord en serieus
genomen voelen, nemen bijvoorbeeld veel trouwer hun medicijnen in.
"

Maar hoe moet het dan met die mannen in het vak? Snel bijscholen, aldus de hoogleraar, want een doktersambt
dat volstrekt vervrouwelijkt, is ook niet goed. ,,Je hebt diversiteit nodig voor de creativiteit en de inspiratie."
Bovendien gaf in het onderzoek een enkele vrouw ook de keerzijde aan van te veel vrouwelijke meevoelendheid.
,,Ze zei: ik heb bij een depressie liever een man die afstand kan houden van de emotie.
"
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Het maakt mij eigenlijk helemaal niets uit, al kan ik mij voorstellen dat wanneer het om mijn genitalen gaat,
dat ik dan bij een mannelijke arts het idee zou hebben dat die zich beter in mij zou kunnen inleven.
Maar ook dan zou ik niet zo'n probleem met een vrouwelijke arts hebben, die zal immers ook wel weten wat ze doet.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

carola

als ik echt persoonlijke dingen hebm, heb ik liever een vrouw voor de rest mag het best een man zijn

Iwan

Ik heb dit een tijdje terug ook besproken met de inburgeringsgroep, en wat ik eigenlijk niet verwacht had, was dat zij,
zowel de mannen als de vrouwen, het eigenlijk niet zoveel uitmaakte of ze een mannelijke of vrouwelijke arts hebben.

Ook bij een zwangerschap of bevalling maakte het de vrouwen niet zoveel uit, een aantal vrouwen had een man als gynaecoloog
omdat ze het idee hadden dat die het minder als vanzelfsprekend zag als ze een probleem hadden met de zwangerschap.
De mannen hadden een lichte voorkeur voor een vrouwelijke arts, ze hadden het idee dat die vaak wat rustiger is en
meer de tijd voor ze nam.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Goitske

Het maakt mij niet zoveel uit ligt totaal aan de persoon. Vaak hebben oudere vrouwelijke artsen een beetje een air over zich, de jongere garde heeft dat niet meer.

Enne bij de bevalling boeide me het echt niet kon maar 1 ding denken HAAL HET ER UIT!!! had geloof ik 8-9 personen op het laatst in de kamer staan, arts-assistent, gynaecoloog, co assistent, verpleegkundigen, 2 kraamverzorgsters en weet ik veel wie er nog meer stond. Na 3 1/2 uur persen ben je zover dat echt werkelijk niks meer boeit! (gaan ze je ook nog vertellen wat ze gaan doen ja lekker boeiend schiet maar op ik doe wel wat je op dat moment zegt!)

Kattenhuis

Ligt meer aan hoe de arts is dan of die man of vrouw is. Wel eens gehad dat toen ik aangereden was en met de ambulance bij de 1e hulp kwam er een team van een stuk of 6 of 7 kwam helpen ( vrouwelijke arts en verpleelkundigen) . In zo'n situatie voel ik mij bij vrouwen toch wat meer op het gemak.

Goitske

Wat ik wel grappig vond bij mn huisarts laatst bij iedereen was het meneer huppelepup.. was ik aan de beurt Goitske kom maar! ;D

Sugamilk

IK heb liever een vrouwelijke arts, gewoon omdat ik mij dan meer op mijn gemak voel.