Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Derek Ogilvie; Babyfluisteraar en Medium of Charlatan?

Gestart door Iwan, 12 augustus 2010, 23:59:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gelooft u in de gave van Derek Ogilvie?

Ja, voor 100%!
Ik neig naar het geloven in de gave van Derek Ogilvie. (70%)
Ik twijfel of de gave van Derek Ogilvie echt is of niet. (50%)
Ik denk niet dat Derek Ogilvie echt een gave heeft. (30%)
Ik geloof niet in de gave van Derek Ogilvie. (0%)
Anders, namelijk ....

Iwan

Biografie
Derek Ogilvie is 44 en is sinds 9 jaar een professioneel medium en baby telepathist. Derek heeft altijd geweten,
zelfs toen hij een kleine jongen was, dat hij anders was maar besefte het pas volledig toen zijn leven instortte
in begin januari 2000. Na 14 jaar als succesvolle zakenman gewerkt te hebben raakte Derek plotseling failliet.
"Ik heb altijd geweten dat ik anders was dan andere kinderen, vooral de kinderen in de klas op school en de kinderen
waar ik mee speelde, maar ik besefte pas het werkelijke verschil toen onze buurman overleed toen ik 9 jaar oud was.

Ik was niet bang om overleden mensen te zien. Ik was meer overstuur omdat ik het tegen niemand kon vertellen.
Ik wilde niet dat men me raar vond. Ik was me heel bewust, zelfs op die jonge leeftijd, van bewijs en wist omdat
de verbinding met die bewuste spirit niet sterk was, dat ik niet bewijzen kon wat ik zag. Ik wilde er gewoon bijhoren
bij mijn familie en vrienden, zoals iedere jongen van 9 jaar oud. Het was pas toen ik met schrijven begon in 2005,
tijdens een periode waarin ik me terugtrok om mijn leven te overzien, dat ik me realiseerde hoeveel ik deze gevoelens
had onderdrukt.
"

Derek ontdekte, per toeval, dat hij kon communiceren met babies en jonge kinderen. "Het was voor zowel mij
als de moeder die me had uitgenodigd om bij haar thuis te komen in de hoop een boodschap door te krijgen
uit de spirit world, een verrassing. Ik voelde direct dat er iets vreemds aan de hand was toen ik de moeder
en haar 2 jarige dochter ontmoette. Ik besefte me ineens dat ik de moeder kon vertellen wat haar dochter dacht.
Vanaf die dag, in januari 2001, praat ik met kinderen op een telepathisch niveau en daarmee help ik hen hun problemen
op te lossen.
"


Derek's TV programma's, waarin zijn werk als medium en baby telepathist centraal staat, hebben veel begrip en duidelijkheid
gebracht bij families in heel Europa, zowel bij de ouders die verschenen in de shows als de miljoenen kijkers thuis.
"Ik hou van het werk dat ik doe, vooral van het helpen van mensen die een overleden dierbare hebben verloren,
zij die bevestiging zoeken uit the spirit world. Ik werk ook graag aan mijn andere TV programma's die draaien rond
ouders die problemen hebben met hun kinderen. Het is ongelofelijk hoe ik, soms letterlijk in een paar minuten tijd,
het leven van ouders compleet heb kunnen veranderen door te communiceren met hun zoon of dochter.
Wat voor mij belangrijk is, is dat ik zo snel mogelijk achter het ontstaan van de problemen kom. Wanneer ik begin
met het communiceren met een kind, vraag ik uiteraard als eerste wat het is wat ze dwars zit. En hopelijk kom ik er
dan tijdens mijn ontmoeting met het kind, wat er aan de hand is. Soms duurt zo'n ontmoeting slechts enkele minuten
hoewel het meestal wel een uur kan duren, vooral wanneer het kind veel problemen heeft of me gewoonweg veel
te vertellen heeft! De veranderingen die kunnen ontstaan in het leven van deze kinderen en hun familie na deze ontmoetingen,
zijn ongelofelijk. Soms is het de eerste keer dat een kind volledig heeft kunnen communiceren met hun ouders op deze manier.
"

"Niet iedere reading verloopt op rolletjes. Niet ieder kind of overleden persoon wil met me "praten". Het is belangrijk om te
weten dat ik nooit controle heb. Het is aan het kind of de overleden persoon. Ik sta misschien voor aap wanneer ik niets
door krijg en ik een familie of persoon niet kan helpen, maar ik ben oprecht en zou nooit doen alsof en dingen verzinnen
om mezelf te bewijzen of om iemand goed te doen laten voelen.
"

Derek krijgt veel te maken met kinderen met beperkingen. "Ik heb enorme vooruitgangen geboekt met autistische kinderen
of kinderen met spraak,- en leerproblemen. Veel kinderen hebben tijdens deze sessies voor het eerst in hun leven
gecommuniceerd met hun ouders.
"

Derek, die momenteel in Cyprus woont, ziet nu in wat belangrijk is in het leven. "Ik had een complete misvatting
over waar het leven om draait. Ik wil nooit meer door die hel gaan of weer die opvattingen over het leven hebben
".
Hoewel Derek geniet van zijn goed bekeken TV programma's en de live shows in het theater, houdt hij ook van rust
en doet niets liever dan wandelingen maken langs de kust vlakbij zijn huis. "Als iemand me 10 jaar geleden had verteld
over de dingen die ik nu doe, dan had ik hem of haar voor gek verklaard! Mijn eigen tv programma's, optreden tijdens
live theater shows en mijn eigen boeken schrijven, het heeft me doen inzien dat soms mooie dingen voortvloeien uit ellende.
Het is soms ongelofelijk hoe het leven loopt. Vooral wanneer we het het minst verwachten.
"

En hoe zit het met de toekomst? "Mijn voornaamste doel is om het beste uit mezelf te halen. Om te proberen in het hier
en het nu te leven en dicht bij mezelf te blijven. Ik vind het belangrijk om authentiek te blijven op verschillende vlakken.
Het klinkt misschien gek, maar dat is echt heel belangrijk voor mij. Ik hoop dat dit mijn spirituele groei en alle aspecten
van mijn werk, verder zal doen ontwikkelen. Voor het eerst in mijn leven kan ik werkelijk zeggen dat ik gelukkig en tevreden
ben en ik dank God voor de kleine mooie dingen die hij me heeft gegeven.
"



Kritiek
In 2008 werd zijn vermogen om de gedachten van jonge kinderen te lezen getest door de psycholoog prof. Chris French
van het Goldsmiths College in Londen. Een verslag van deze test was te zien in het Britse tv-programma Extraordinary People.
Zes peuters werden om de beurt naar een onderzoekskamer gebracht, waar Derek mocht vertellen wat er in hun gedachten
omging. Prof. French zat met een assistent achter een doorkijkspiegel en noteerde alle relevante en specifieke uitspraken
op zes aparte vellen papier. De ouders van de kinderen waren niet bij de sessie aanwezig. Zij moesten later beoordelen
welke informatie het beste paste bij hun eigen kind.

Derek had er duidelijk last van dat hij geen feedback kreeg van de moeder van het kind, zoals hij gewend was.
Om dit probleem te omzeilen begon hij over mogelijke gezondheidsklachten van de zwaarlijvige vrouw die de kinderen
de onderzoekskamer binnenbracht. Hij vroeg ook of ze problemen had met het verstellen van haar autostoel.
Prof. French moest ingrijpen omdat zulke uitspraken onbruikbaar waren voor zijn test. Derek rechtvaardigde zich
door te beweren dat het kind altijd bepaalt waarover gesproken wordt. Blijkbaar was de peuter op paranormale wijze
wat aan de weet gekomen over de kinderverzorgster.

Hoewel Derek veel aan het woord was, verschafte hij maar weinig informatie. Soms maakte hij slechts repeterende geluiden:
'tellme tellme tellme tellme tetete tetete tete tetete tetetetetetetetete...' etc. Uiteindelijk zei hij toch nog genoeg
om zes vellen papier te vullen die aan de ouders van de kinderen werden voorgelegd. Slechts één ouderpaar koos
de uitspraken die in aanwezigheid van hun eigen kind waren gedaan. Ook bij een test met James Randi scoorde Derek
niet boven de kansverwachting.

http://www.youtube.com/v/iZq-ly3n1ew?fs=1&hl=nl_NL&rel=0Details over hoe de test precies verliep geeft Randi niet,
behalve dat er één ouderpaar met baby bij betrokken was,
en dat de test identificatie van objecten inhield,
wellicht een object dat de baby in de hand hield,
en dat telepathisch geraden moest worden door Ogilvie.

De toevalsverwachting voor de test was '1 van de 10 goed',
en Randi spreekt over 'combinaties en permutaties',
wat suggereert dat Ogilvie telkens moest raden welk
van twintig van tevoren en ook aan hem bekende objecten
aan de beurt was om door baby vastgehouden te worden.
Ogilvie scoorde precies 1 op 10, een resultaat dat evenals 0 goed
een kans van 36,8% heeft bij een dergelijke test en dat inderdaad
het gemiddelde aantal correct is bij zo'n test.
De critici van Derek Ogilvie zijn niet overtuigd van zijn gaven en zijn van mening dat zijn shows,
waarin hij zijn gaven tentoonspreid een combinatie van een aantal trucjes zijn:

Misdirection:
Net zoals een goede goochelaar/illusionist maakt hij gebruik van" misdirection" om toeschouwers/cliënten af te leiden
van wat er daadwerkelijk gebeurt. Hij beweegt veel, hij gaat plotseling staan midden in een zin, hij loopt onverwachte
richtingen op en hij lijkt soms zonder waarschuwing in trance te raken, vaak ondersteunt door bizarre geluiden.
Dit gedrag is zo bevreemdend dat mensen om hem heen overdonderd raken en zich niet meer goed kunnen concentreren
op de realiteit. Het principe van "misdirection" is als volgt te omschrijven: de grote beweging leidt af van de kleine beweging
oftewel in het geval van Derek Ogilvie, zijn bizarre gedrag leidt af van de onbeduidende, vaak oncontroleerbare informatie
waarmee hij op de proppen komt.

Intimidatie:
Derek komt regelmatig erg agressief over. Hij commandeert mensen de kamer te verlaten, of naar een bepaalde plaats
te lopen of hij begint plotseling te schelden tegen een "geest". De mensen om hem heen laten dit gedwee toe,
in hun eigen huis!!, omdat ze hopen door Derek geholpen te worden, maar wat ze eigenlijk onbewust toe laten
is dat Derek een kortstondige hiërachische structuur creëert waarin hij bovenaan staat, waarin hij het roer in handen heeft.
Het is daarna zeer onnatuurlijk als lager geplaatste persoon in die structuur Derek te wijzen op eventuele missers,
onderbewust is het in die situatie namelijk gepaster om Derek zoveel mogelijk gelijk te geven. Veel mediums maken gebruik
van dit principe, maar volgens critici zelden zo agressief als Derek.

Cold- en hotreading:
Derek gebruikt simpele coldreadingtrucs tijdens zijn groepsessies: losse onsamenhangende stukjes informatie roepen
en als hij beet heeft (iemand herkent de informatie) begint hij met de gebruikelijke spervuur aan vragen. Ook zou Derek
gebruik maakt van vooraf verkregen informatie (hotreading). Als bewijs daarvoor dragen ze aan dat hij sommige informatie
niet in vraagvorm brengt maar als een onbetwistbaar feit presenteerde alsof hij plotseling uit het niets zeker was van zijn
zaak. De vraag is natuurlijk: als hij zo zeker is waarom brengt hij dan niet alle informatie als feiten? Het meest simpele
antwoord is dat hij sommige informatie vantevoren al wist, het is ook niet moeilijk om daar aan te komen!

Het patroon is steeds ongeveer hetzelfde. Derek begint met wat vage en algemene beweringen die nog op heel veel dingen
kunnen slaan. Afhankelijk van de reacties past hij zijn uitspraken wat aan. Hij stelt voortdurend vragen en laat het publiek
het meeste zelf invullen, om het daarna nog een keer te herhalen alsof hij het zelf bedacht had. Als iemand niet optimaal
meewerkt, stapt hij snel over naar een ander. Een wat aarzelende bevestiging kan hij laten volgen door een groot applaus
door met nadruk 'dankjewel' te zeggen. Hij heeft daarbij veel baat van het prestige dat hij dankzij de tv-uitzendingen geniet.
In deze uitzendingen worden slechts een paar krenten uit de pap getoond.

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik denk niet dat Derek Ogilvie is kille oplichter is, maar ik geloof niet dat hij daadwerkelijk met geesten
en kleine kinderen praten kan. Ik kijk wel eens naar zijn shows en vindt het ook erg knap wat hij doet,
maar ik denk toch dat hij zijn informatie, onbewust, oppikt van de personen die hij een reading geeft.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

om het maar even plat te zeggen na alles wat ik van hem gehoord/gelezen
heb geloof ik er geen reet meer van

Kim

Ik geloof er 100% in, want hij vertelt zeer concrete zaken als:

- je hebt je vorige week pijn gedaan aan deze knie....
- thuis op de slaapkamer heb je een lekkagevlek op de muur achter de deur op ongeveer deze hoogte
- ze laat me een ring zien....draagt iemand een ring van haar?
- 7 jaar geleden zijn jullie verhuisd naar een groter huis?
- 2 maanden terug heb je een moedervlek laten verwijderen....

En alles wordt bevestigd....sceptische mensen blijf je hebben....dus jullie mening, maar ik wil gewoon
even zeggen dat ik de gave van Derek volledig vertrouw!

Iwan

Mijn moeder volgt het programma, dus heb het vanavond ook weer gezien.
Hij was hier in de buurt, Roden en omstreken.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ik was altijd zeer sceptisch.
Maar een paar maanden geleden heeft mijn man, die er wel in gelooft, mij meegenomen naar een show van hem. En ik moet zeggen dat ik nu erg twijfel en erg geneigd ben Derek te geloven. Sommige zaken zijn gewoon te precies, te vergezocht en te detaillistisch om zomaar te bedenken. En in de show zag ik nu zelf dat sommige mensen echt totaal geen info geven, maar alleen ja en nee als antwoord geven.