Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

De Elfstedentocht

Gestart door Iwan, 22 december 2010, 22:55:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Elfstedentocht .....

Het liefste zo snel mogelijk, als het kan dit jaar nog.
Ik heb de schaatsen al uit het vet en ben er helemaal klaar voor.
Is gezelligheid en misschien ga ik wel langs de kant staan.
Boeit mij niet zo.
Alsjeblief niet zeg!
It giet oan! / It sil heve!

Iwan



Citaat van: AD.nl
'Elfstedentocht kan volgende week'

Het moet mogelijk zijn om volgende week al een Elfstedentocht te houden.
Die voorspelling heeft directeur van Meteoconsult Harry Otten gedaan op de Wereldomroep.
De komende tijd zijn er volgens hem genoeg koude nachten.

Volgens hem is er alleen één probleem, namelijk dat er op veel plaatsen sneeuw op het ijs ligt.
"Dat werkt als een deken. Het isoleert, waardoor het ijs nauwelijks of niet aangroeit."
Volgens Otten hoeft dat een Elfstedentocht echter niet in de weg te staan,
als alle Friezen de komende week hun steentje bijdragen.

"Als nou al die Friezen gewoon eens aan de gang gaan om dat ijs sneeuwvrij te maken,
dan kunnen we op 28 december schaatsen
", aldus Otten.

Rayonhoofden nog niet bijeen
De rayonhoofden komen voorlopig echter nog niet bij elkaar. Volgens vereniging De Friesche Elf Steden
is de voorspelling van Otten een beetje te voorbarig. Volgens voorzitter Wiersma komt het pas in de buurt
als het een week lang 's nachts 10 graden en overdag 5 graden vriest.

Kijk jij uit naar de Elfstedentocht of laat de 200 km lange schaatstocht jou Siberisch?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik vind het wel gezellig om te zien, voor de tv dan, dus ik heb wel hoop dat we dit jaar weer een elfstedentocht hebben.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Wel grappig dat het in Nederland maar een nacht goed hoeft te vriezen of alle friezen hebben het alweer over de elfstedentocht.
Van mij mag ie er best komen, maar heb er niet zoveel vertrouwen in dat we dit jaar een elfstedentocht zullen hebben.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Margje

Op zichzelf zou het wel leuk zijn als er weer eens na lange tijd een elfstedentocht zou plaatsvinden maar vaak komt het er toch op neer dat het ijs uiteindelijk niet goed genoeg is en er helaas geen een plaatsvindt......

Lejah

Citaat van: Iwan op  3 februari 2012, 09:29:35
Wel grappig dat het in Nederland maar een nacht goed hoeft te vriezen of alle friezen hebben het alweer over de elfstedentocht.


Ik vraag het me serieus af of het de Friezen zijn die het er nu al over hebben, of dat het de "Hollanders" zijn die daar maar naar blijven vragen en erover praten.  ;)

Sugamilk

Wanneer was eigenlijk de allerlaatste elfstedentocht?

Chaozcruiser

ik dacht 1997 winnaar Henk Angenent

Sugamilk

Owja, die spruitenboer toch? :D

Iwan



Citaat van: AD.nl
Rayonhoofden Friesland vanavond bijeen

De 22 rayonhoofden van de Vereniging Friesche Elfsteden komen vanavond voor het eerst dit jaar bijeen
om de situatie van het Friese ijs te bespreken. Een woordvoerster heeft een bericht daarover van de NOS bevestigd.

'Het gaat om een verkennende bijeenkomst', beklemtoont ze. 'Het zou heel raar zijn als we dat niet deden,
nadat het een aantal nachten flink gevroren heeft.
' Zij wil niet vooruitlopen op speculaties over een mogelijke Elfstedentocht.

De vereniging organiseert vermoedelijk morgenochtend een persconferentie in Leeuwarden over de situatie.
Hier wordt bekendgemaakt welke conclusies de rayonhoofden aan de kwaliteit van het ijs verbinden.

Sinds 2006 kent de Elfstedentocht 22 rayons. Dat jaar besloot het bestuur Oude Leije als zelfstandig rayon aan te wijzen.
De rayonhoofden meten de ijsdikte, zorgen voor de stempelpost en eventuele kluunpassages. De baas van de rayonhoofden
is de ijsmeester van de Vereniging de Friesche Elfsteden.

Het is uitzonderlijk dat de rayonhoofden bij elkaar komen. Voor zover de woordvoerster kon overzien, gebeurde dat
voor het laatst in januari 1997. In dat jaar (op 4 januari) was het de laatste keer dat de Elfstedentocht werd verreden.
De tocht is tot nog toe 15 keer verreden. Zes daarvan werden gehouden in januari, acht in februari en maar een keer
vond de Elfstedentocht plaats in de maand december.

Leeuwarden is vanouds de start- en finishplaats van de circa 200 kilometer lange tocht. Die voert de deelnemers
verder langs Sneek, IJlst, Sloten, Stavoren, Hindeloopen, Workum, Bolsward, Harlingen, Franeker en Dokkum.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Op de persconferentie is net bekend gemaakt dat de elfstedentocht (op dit moment) niet kan doorgaan.
Ondanks de strenge vorst van de afgelopen dagen is op veel plaatsen het ijs nog te dun.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Geen hoop Elfstedentocht

De kans op een Elfstedentocht is voorlopig verkeken. Dat zegt ijsmeester Jan Oostenbrug van de vereniging
de Friesche Elf Steden maandag na de 10 centimeter sneeuw die overal op de route is gevallen.
De ijsmeester hoopt dat de verwachte dooi voor het komende weekeinde zich doorzet.
,,Dan zijn we van de troep af, die de sneeuw nu van het ijs heeft gemaakt'', zegt Oostenbrug.

Naast de sneeuw verzwakt ook de oostelijke wind de laatste dagen het ijs langs de Friese elf steden.
Volgens Oostenbrug zorgt de straffe wind overal voor windwakken, die soms wel een lengte van 100 meter hebben.
,,Het ijs verdwijnt daar als sneeuw voor de zon'', constateert de ijsmeester.

Oostenbrug hoopt op een nieuwe vorstperiode in februari. ,,Dan pas is het weer volle maan.
Maar dan moet het eerst veertien dagen 's nachts 8 graden vriezen, voordat je een tocht uit kunt schrijven.
''

Als ijsmeester maar ook als voorzitter van de Friese schaatsbond verbaast Oostenbrug zich de laatste dagen
over de risico's die schaatsers nemen om het natuurijs op te gaan. ,,Overal zie je dat mensen erdoor zakken.
Dat is logisch. Want het natuurijs is nog absoluut onbetrouwbaar.
''

Oostenbrug vindt dat mensen die van het ijs gered moeten worden, zelf maar voor de reddingskosten
op moeten draaien. ,,Ondanks waarschuwingen gaan ze toch het ijs op en leggen zo de levens van brandweer
en reddingsbrigades in de waagschaal. Pas als je mensen in hun beurs treft, zullen ze luisteren
", aldus Oostenbrug.
,,Als je in Oostenrijk buiten de piste gaat ben je ook niet verzekerd. Het wordt tijd dat het bevoegd gezag hierover nadenkt."
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."