Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

1 mama op 2 schaamt zich om publiekelijk de borst te geven

Gestart door Iwan, 18 juni 2010, 12:54:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: hln.be

1 mama op 2 schaamt zich om publiekelijk de borst te geven

De helft van kersverse moeders vermijdt borstvoeding te geven in openbare plaatsen
omdat ze zich dan ongemakkelijk voelen. Dat blijkt uit een recente Britse enquête.

Flesvoeding
Ondanks het feit dat de Britse overheid al jarenlang campagne voert om borstvoeding aanvaardbaar te maken,
zeggen vrouwen dat ze zich nog steeds beter voelen wanneer ze hun kind thuis de borst geven. Een enquête
bij 3000 vrouwen toonde aan dat ongeveer een kwart van hen borstvoeding in het openbaar vermijdt.
Evenveel mama's zullen het enkel doen wanneer ze echt geen alternatief hebben. 25 procent heeft zoveel schrik
haar borst in het openbaar te moeten tonen dat ze de melk in een flesje zal geven.

Tegenspreken
Daarnaast blijkt ook dat veel vrouwen moeite hebben met borstvoeding, slechts één op de drie zegt dat dit makkelijk is.
Bijna drie op de vier zegt bezorgd te zijn dat haar baby niet genoeg melk krijgt. Ongeveer de helft weet hoe ze haar baby
makkelijk moet voeden. Door de tegensprekende adviezen weet één mama op de vier niet hoeveel maanden ze borstvoeding
moet geven. Een derde weet niet vanaf wanneer een baby koeienmelk kan verdragen. Gezondheidexperts raden vrouwen aan
pasgeboren baby's ongeveer om de twee tot drie uur 20 minuten te voeden. Na een maand of twee kan de frequentie
afnemen naar elke drie tot vier uur.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik kan me er iets bij voorstellen dat vrouwen zich ongemakkelijk voelen bij het geven van borstvoeding in het openbaar.
Ik zou het ook niet doen denk ik, indien ik een vrouw was.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

Het lijkt mij voor een vrouw ook erg vervelend om het in het openbaar te doen, je weet dat er toch altijd mensen kijken.

Margje

Ik vind het niet vervelend om te zien...alleen had ik voor mezelf wel zoiets het is meer prive..Alhoewel ja soms is het noodzakelijk...en ja...ontploffen je borsten echt haha :)

Lejah

In principe heb ik, zeker in het begin, het nooit erg gevonden om in het openbaar de borst te geven.
Wat het al snel moeilijk maakte, was dat mensen zo erg kijken! Als er nu mensen vertederend kijken, dat vond ik nooit zo erg. Zelfs als er een kindje met zijn neus bovenop kwam staan om te vragen wat ik nu toch aan het doen was, vond ik wel lief. Maar die mensen die afkeurend kijken, de mensen die snel wegkijken alsof je iets onfatsoenlijks aan het doen bent, of personeel van koffiegelegenheden die kijken van of ze er nu wat van moeten zeggen of niet, die mensen maken dat het niet leuk is, die mensen maakten voor mij dat ik het gevoel kreeg dat ik me moest schamen.
En dat terwijl je als je weggaat heel makkelijk iets kan aantrekken wat niet helemaal uithoeft, een bloesje ofzo en dan heb je van die keurige voedingsbeha's, alleen maar stukje textiel van de borst naar beneden. Echt het is helemaal niet aanstootgevend, het is niets om je voor te schamen, het is de natuurlijkste zaak van de wereld! Laten we er dan ook zo op reageren.

Iwan



Citaat van: Spitsnieuws.nl

Borstvoeding geven in het openbaar is niet normaal

Bijna de helft van de Nederlanders vindt het niet normaal als moeders in het openbaar hun kind de borst geven.
Dat blijkt uit een opiniepeiling van het Voedingscentrum. Het onderzoek heeft een hoog WC Eend gehalte
want het Voedingscentrum is juist een campagne begonnen om het geven van borstvoeding te promoten.
Zo komen er op het Plein in Den Haag foto's te hangen van vrouwen die hun kind de borst geven.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

tja volgens mij is het niet meer dan normaal dat een moeder haar kind te
eten geeft toch? Ik kan daar zo slecht tegen als mensen daar wat van
gaan zeggen! Wat ik wel vind is dat je als moeder wel jezelf wat af kan
zonderen.

Lejah

Citaat van: DonWoozy op 29 september 2010, 11:18:38
Wat ik wel vind is dat je als moeder wel jezelf wat af kan
zonderen.

Maar waar?
Als je wandelt in een park ofzo zijn er geen afzonderingsbankjes, als je winkelt in de stad waar moet je dan afgezonderd gaan zitten, een stoeltje bij de Hema of andere gelegenheid is geen afzonderingsplekje, ook bij speeltuinen al of niet overdekt zijn geen afzonderingsbankjes enz.

DonWoozy

Citaat van: Lejah op 29 september 2010, 12:30:55
Citaat van: DonWoozy op 29 september 2010, 11:18:38
Wat ik wel vind is dat je als moeder wel jezelf wat af kan
zonderen.

Maar waar?
Als je wandelt in een park ofzo zijn er geen afzonderingsbankjes, als je winkelt in de stad waar moet je dan afgezonderd gaan zitten, een stoeltje bij de Hema of andere gelegenheid is geen afzonderingsplekje, ook bij speeltuinen al of niet overdekt zijn geen afzonderingsbankjes enz.

daar heb je volledig gelijk in maar ALS het mogelijk is kun je dat natuurlijk wel doen hè ;)

Iwan



Citaat van: DonWoozy op 29 september 2010, 11:18:38
tja volgens mij is het niet meer dan normaal dat een moeder haar kind te
eten geeft toch? Ik kan daar zo slecht tegen als mensen daar wat van
gaan zeggen! Wat ik wel vind is dat je als moeder wel jezelf wat af kan
zonderen.
Helemaal mee eens....
Het is voor mij niet meer dan normaal voor een vrouw om haar kind te voeden, ook in het openbaar.
Maar het is inderdaad wel handig wanneer de vrouw als ze haar kind de borst wil geven dat ze een rustig plek opzoekt,
lijkt me ook wel zo fijn voor moeder en kind.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

King_Fred_II

Het probleem voor de omstanders is altijd: kijk je ernaar of wend je je af? Allebei kunnen ze de moeder een ongemakkelijk gevoel geven. Maar los hiervan vind ik dat moeder dat overal moeten mogen doen. Hetzelfde geldt eigenlijk in iets mindere mate voor het verschonen van een luier. Als een moeder een uur nodig heeft om vanuit het park thuis te komen (om maar een voorbeeld te noemen) dan vind ik dat een heel goede reden om in het park die luier te verschonen. In de bus zou ik weer minder leuk vinden, want het is een afgesloten ruimte die met stank wordt gevuld.
Lees mijn schrijfsels: http://superurl.nl/?Fred+de+Koning
of beluister mijn muziek: http://superurl.nl/?King+Fred+II

Iwan



Citaat van: AD.nl
Moeders die borstvoeding geven worden weggekeken

Moeders moeten op meer openbare plekken borstvoeding kunnen geven. Dat vindt het Voedingscentrum.
Momenteel is het volgens het centrum zo dat moeders worden weggekeken als ze borstvoeding geven
in bijvoorbeeld een cafeetje, of zelfs worden weggestuurd.

Voedingssticker
Onderdeel van de actie om openbare borstvoeding 'normaler' te maken, is een stickeractie.
De sticker met de tekst 'voeden kan hier' kan op de deur van een openbare gelegenheid,
zoals café, winkel of consultatiebureau, geplakt worden zodat moeders weten dat ze daar welkom zijn.

Volgens het Voedingscentrum is borstvoeding gezond voor kind en moeder.
Zo zou het kind minder kans op overgewicht hebben als het ten minste zes maanden borstvoeding krijgt.

Over het nut van borstvoeding is veel discussie.
Eerder dit jaar constateerde een wetenschapper van de Radboud Universiteit in Nijmegen
dat er nauwelijks verschil is in het welzijn van baby's die borstvoeding hebben gehad of met de fles gevoed zijn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: King_Fred_II op 11 maart 2011, 20:56:05
Het probleem voor de omstanders is altijd: kijk je ernaar of wend je je af?
Allebei kunnen ze de moeder een ongemakkelijk gevoel geven.
Maar los hiervan vind ik dat moeder dat overal moeten mogen doen.
Hetzelfde geldt eigenlijk in iets mindere mate voor het verschonen van een luier.
Als een moeder een uur nodig heeft om vanuit het park thuis te komen
(om maar een voorbeeld te noemen) dan vind ik dat een heel goede reden
om in het park die luier te verschonen. In de bus zou ik weer minder leuk vinden,
want het is een afgesloten ruimte die met stank wordt gevuld.

Ik weet nooit waar ik moet kijken als een vrouw haar kind de borst geeft.
Een vriendin van mij gaf haar kind wel de borst in mijn bijzijn, voelde me daar toch wel ongemakkelijk bij,
hoewel ik, voor dat ze een kind had, haar ook wel eens naakt had gezien.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Sugamilk

Ik geef inmiddels 10 maanden bv, maar ik schaam mij er absoluut niet voor. Geef haar voeding op verzoek, dus wilt zij een slok, dan krijgt xe die, maakt mij echt niet uit waar ik dam ben

Iwan



Citaat van: AD.nl
Een derde van vrouwen vindt openbare borstvoeding onprettig

Bijna een derde van vrouwen voelt zich onprettig bij het geven van borstvoeding in openbare gelegenheden, zoals de sportclub,
speeltuin, restaurant of café. Dat concludeert het Voedingscentrum op basis van eigen onderzoek onder 922 moeders.

De ondervraagde vrouwen zeggen het gevoel te hebben dat anderen het aanstootgevend vinden, of vrezen dat anderen
de borst kunnen zien. Ook een oncomfortabele voedhouding en negatieve reacties uit de omgeving worden vaak genoemd
als reden om liever geen borstvoeding buitenshuis te geven.

De sportaccommodatie en winkels/winkelcentra worden als minst prettige locaties ervaren om te voeden.
Daarna volgen musea en scholen. In zorginstellingen voelen vrouwen zich het minst bezwaard.

Twee derde van de ondervraagde moeders zijn in de leeftijd van dertig tot veertig jaar en een derde twintig tot dertig.
Zo'n 84 procent van de respondenten gaf borstvoeding ten tijde van het onderzoek.

Uit eerder onderzoek van het Voedingscentrum bleek dat bijna de helft van de Nederlanders het niet normaal vindt
dat vrouwen in het openbaar borstvoeding geven aan hun kind.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Sugamilk

Ik heb uiteindelijk 2 jaar  borstvoeding gegeven en mij nooit geschaamd!

mary-kate

Ik heb geen kinderen maar of ik het nu openbaar zou doen nee ik denk het niet
Life can be so beautyfull
so follow your heart