Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Man From Earth

Gestart door Iwan, 19 december 2010, 01:20:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Man From Earth
Regisseur
Richard Schenkman

Scenario
Jerome Bixby

Cast
David Lee Smith
Tony Todd
John Billingsley
Ellen Crawford
Annika Peterson
William Katt
Alexis Thorpe
Richard Riehle
Robbie Bryan

Genre
Drama, SF

Land
USA

Jaar
2007

Kijkwijzer
Synopsis:
What if a man from the Upper Paleolithic had survived until the present day?

John Oldman (David Lee Smith) staat op het punt om een nieuw hoofdstuk te starten in zijn leven.
De universiteitsprofessor, die het na tien jaar welletjes vindt geweest aan zijn universiteit,
pakt zijn biezen naar een onbepaalde bestemming. Hij nodigt enkele van zijn vrienden en collega's uit
naar zijn afgelegen huisje om afscheid te nemen en om de reden van zijn plotselinge vertrek toe te lichten.
Maar niemand van de acht genodigden beseft dat ze voor de grootste verrassing van hun leven
zullen komen te staan. John komt met een fascinerend verhaal op de proppen dat zijn collega's
doet reflecteren over alles wat ze hebben geleerd en meegemaakt tijdens hun leven. John vertelt
aan zijn aanwezige vrienden en collega's dat hij al 14.000 jaar leeft en elk decennium wegtrekt
zodra het begint op te vallen dat hij in die tijd niet ouder is geworden. De discussie barst los
en de gasten zijn verdeeld in twee kampen: zij die het weigeren te geloven en zij die, vooral uit interesse,
de optie openlaten dat het misschien waar is. Hun geloof wordt zelfs zo drastisch op de proef gesteld
dat ze beginnen te twijfelen aan alles wat ze denken te weten en begrijpen.



Ik had voorheen nog nooit van deze films gehoord, maar tijdens het surfen op het internet
kwam ik de film tegen en het plot intrigeerde mij vrijwel meteen. De film heeft een, in mijn ogen,
zeer interessant uitgangspunt, maar omdat het een 'praatfilm' is zal deze film niet iedereen kunnen boeien.
De opbouw van de film is erg traag en lijkt in vele opzichten meer op een toneelstuk dan op
een sciencefictionfilm, en waarschijnlijk zou de film als toneelstuk zelfs nog beter uit de verf komen.
Anderhalf uur kijken naar een film die zich grotendeels afspeelt in 1 kamer en waarin de acteurs alleen maar
dialogen voeren zal voor de meeste mensen oersaai zijn, maar ik heb me geen minuut verveeld.
Klein minpuntje is dat de film, en dan met name de reacties van de vrienden en collega's van John,
soms een klein beetje onlogisch is. De film is voor mij een aanrader voor iedereen die van films houd
die je aanzetten tot filosoferen en die niet persé van films houden die vol actie en speciale effecten zitten.


"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."