Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Referendum EU-verdrag Oekraïne

Gestart door Iwan, 21 februari 2016, 16:31:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: NOS.nl
Referendum EU-verdrag Oekraïne op 6 april

Het referendum over de Associatieovereenkomst met Oekraïne wordt op woensdag 6 april 2016 gehouden.
Dat heeft de Referendumcommissie bepaald. Er is voor een woensdag gekozen, omdat het in Nederland
gebruikelijk is om op die dag te stemmen.

De commissie heeft zich ook gebogen over de vraag op het stembiljet. Die gaat luiden:
"Bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne?"

De referendumvraag moet altijd beginnen met: "Bent u voor of tegen". De commissie heeft ervoor gekozen
om het vervolg van de vraag zo helder, kort en volledig mogelijk te formuleren. "Dit is het minimum aan aantal woorden
dat we konden gebruiken, met een maximum aan duidelijkheid
", zegt commissievoorzitter Van der Laan.

Referendumwet
Het referendum over het associatieverdrag tussen Oekraïne en de Europese Unie is het eerste over een wet die al is aangenomen.
Die mogelijkheid bestaat sinds 1 juli.

Het referendum is bedacht door GeenPeil. In de campagne voor het referendum zal die gelegenheidsorganisatie niet adviseren
om voor of tegen te stemmen, maar vooral om te gaan stemmen. Ze wijst erop dat dit de eerste keer is sinds het referendum
over de Europese Unie
in 2005 dat de bevolking zich kan uitspreken over de toekomst van de EU.

Kieskompas



Ga je stemmen op 6 april tijdens het referendum het Associatieovereenkomst met Oekraïne?
Zoja, ga je voor stemmen of ga je tegen stemmen, en waarom?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Vandaag heb ik mijn stempas ontvangen.....

Ik ben wel van plan om te gaan stemmen op 6 april, kan het immers gewoon op mijn werk doen.

Zoals het nu lijkt zal ik tegen stemmen.
De reden dat ik tegenstem is dat ik niet snap waarom een (vergaande) samenwerking met de Oekraïne nodig is.
Van de voorstanders hoor ik steeds het argument dat de handel met Oekraïne goed is voor Nederland en voor de Oekraïne,
maar we hebben al handelsverdragen met de Oekraïne. En gezien de huidige situatie in Oekraïne lijkt het mij niet handig
om een associatieverdrag met dat land aan te gaan. (veel corruptie, schendingen van mensenrechten, staan op gespannen voet met Rusland enz.)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Ik heb gisteren ook een stem pas ontvangen
Ik wist nog niet eens waarover het ging
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Kim


Iwan

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

attje

Stem zelf tegen. Reden hiervoor in de continue uitbreiding van de EU zonder eerst alles in de reeds aangesloten landen op orde te krijgen. Als je in de huidige situatie krijgt zie een tweedeling in de noordelijke en zuidelijke EU landen, zowel qua mentaliteit als economie. De uitbreiding naar het oosten zou een derde vorm qua mentaliteit en economie in de EU brengen. Dat zie je nu al met alle vluchtelingen, waarvan de bestaande oostelijke landen er geen op willen nemen. Tevens is het zaak de economie van de bestaande landen op te krikken en niet extra geld richting nieuwe EU landen te pompen.

Tuurlijk hebben ze in de Oekraïne een hoge prijs voor het associatieverdrag, maar eens zal de uitbreiding moeten stoppen. De huidige situatie in de Oekraïne is niet alleen aan de toenadering van de EU te wijten. Dat heeft op basis van oude afspraken ook met de NAVO te maken. Een opstap richting de EU is ook een opstap richting de NAVO.
In theorie is de theorie gelijk aan de praktijk, maar in de praktijk is dat niet zo

Kim

Citaat van: Iwan op 19 maart 2016, 17:44:52
Citaat van: Kim op 19 maart 2016, 10:10:01
STEM NEE!!!!
Waarom stem jij tegen Kim?

Omdat dit verdrag veel meer is dan een handelsverdrag. De onderste steen boven en vervolgens in zee gaan met een land dat zo corrupt is als maar kan? Een land dat
tevens grote ruzie heeft met Rusland. Dit is tevens een klein opstapje naar de EU al zeggen ze van niet. En als we dit referendum prima vinden moeten we ook militaire steun gaan verlenen en ik heb persoonlijk geen zin om me te bemoeien met Poetin. 

Iwan



Citaat van: Kim op 29 maart 2016, 16:52:03
Citaat van: Iwan op 19 maart 2016, 17:44:52
Citaat van: Kim op 19 maart 2016, 10:10:01
STEM NEE!!!!
Waarom stem jij tegen Kim?

Omdat dit verdrag veel meer is dan een handelsverdrag. De onderste steen boven en vervolgens in zee gaan met een land dat zo corrupt is als maar kan? Een land dat
tevens grote ruzie heeft met Rusland. Dit is tevens een klein opstapje naar de EU al zeggen ze van niet. En als we dit referendum prima vinden moeten we ook militaire
steun gaan verlenen en ik heb persoonlijk geen zin om me te bemoeien met Poetin.
Zo'n beetje dezelfde redenen waarom ik tegen ga stemmen, maar ik heb ook nog geen enkel goed argument gehoord waarom ik voor zou moete stemmen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik heb vanmorgen mijn tegen stem uitgebracht, kan stemmen op het gemeentehuis waar ik werk.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Ik ben ook gaan stemmen en mijn stem was nee
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Iwan

Het tegen-kamp heeft, in mijn ogen, terecht gewonnen.
Waar ik me wel over verbaas is dat zoveel politici zo slecht om kunnen gaan met democratie.

Zo hoorde ik net Wiegel (vvd) op de radio zeggen: "de opkomst was maar 32% en van die 32% heeft 'maar' 62% tegen gestemd.
dus de premier kan het advies zo naast zich neerleggen immers 62% van 32% is bij lange na geen meerderheid, dus de meerderheid
van de Nederlanders is 'voor' het Associatieverdrag met Oekraïne."

Ik begin langzaam tot de conclusie te komen dat de heren en dames politici in Nederland, en waarschijnlijk niet alleen in Nederland,
zwaar gestoord zijn en een bloedhekel aan het volk en democratie hebben.

Ik reageer nooit op BN-ers op twitter, maar gisteren had die kwal van een Frans Weisglas (vvd) ook zo'n belachelijke opmerking op twitter.
'het is onzalig dat de burger zijn/haar mening kan geven als we een representatieve democratie hebben".
Ik heb hem gevraagd of het niet onzaliger is dat de politiek in een democratie het volk en de mening van het volk volkomen negeerd.

Helaas had hij niet veel later zijn berichtjes op twitter verwijderd en heeft hij nooit gereageerd.


Laat de politiek gewoon eerlijk zijn en zeggen dat de burger niets meer te zeggen heeft in eigen land en dat de gekozen volksvertegenwoordigers
ook niets te zeggen hebben, maar gewoon hun orders en het te voeren beleid opgelegd krijgen vanuit Brussel. En wie je ook kiest dat elke 'democratische'
verkiezingen in Nederland gewonnen wordt door Brussel. (al denk ik dat de PVV en de SP misschien de enige partijen zijn die zich iets minder van Brussel
aan zullen trekken.) Stem je VVD, PvdA, D66, GL, CDA dan stem je voor 'de verlichte leiders' (Schulz, Juncker, Tusk) in Brussel.

Nederland als soeverijn land bestaat niet meer, Nederland als land wordt niet bestuurd door een eigen regering, meneer Rutte heeft 0,0 te zeggen in
Nederland, hij mag alleen uitvoeren wat Brussel hem verteld wat hij uit moet voeren.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."