Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Prettige gevoelens bij hand vasthouden?

Gestart door gjk, 2 januari 2010, 11:27:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gjk

Hand geliefde vasthouden vermindert pijn bij vrouwen

AMSTERDAM - Als vrouwen hun geliefde aanraken of bekijken, voelen ze daarna minder snel lichamelijke pijn.
Dat hebben Amerikaanse wetenschappers aangetoond.  Onderzoekers van de Universiteit van Californië
stelden 25 vrouwelijke proefpersonen bloot aan pijnprikkels, zoals een hete tang die tegen hun onderarm werd gedrukt.

Tijdens het experiment hielden de deelnemers soms de hand van hun partner vast.
Maar af en toe stonden ze ook hand in hand met een vreemde, of knepen ze met hun hand in een stressbal.

De vrouwen gaven allemaal aan dat ze het minste pijn voelden als ze de hand van hun geliefde vasthielden.
Later in het experiment werd duidelijk dat hun pijngevoel ook afnam als ze keken naar een portret van hun partner.

Vaste vriend
De resultaten van het experiment zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Psychological Science.

Alle deelnemers aan het experiment hadden minimaal zes maanden een vaste vriend. Volgens de wetenschappers
tonen de onderzoeksresultaten aan dat sociale relaties een directe invloed hebben op de fysieke gesteldheid van mensen.

"Dit verandert onze kijk op de manier waarop sociale ondersteuning het welzijn van mensen beïnvloedt",
verklaart hoofdonderzoekster Naomi Eisenberger in de Britse krant The Daily Telegraph.

Specifieke steun
"Meestal denken we dat sociale steun heel specifiek moet ingaan op onze emotionele behoeften.
Maar deze studie laat zien dat alleen het zien van een foto van een geliefde, of het vasthouden
van een hand al het gewenste effect kan hebben", aldus Eisenberger.

Volgens de onderzoekers verklaart hun experiment mogelijk ook waarom kinderen
vaak onmiddellijk minder pijn beweren te voelen na een kus van hun moeder.

Iwan

Apart onderzoek. Ik kan me er iets bij voorstellen dat je minder pijn voelt als je ergens in knijpt, bv een hand,
omdat je de pijn dan als het ware doorgeleid, maar dat het schijnbaar ook verschil maakt of je de hand van een
geliefde of van een wildvreemde vasthoud, had ik niet verwacht.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."