Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Opvragen van een strafblad partner

Gestart door Iwan, 16 juli 2012, 15:08:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: Telegraaf.nl
Britse vrouwen mogen strafblad vriend opvragen

In Engeland kunnen vrouwen vanaf vandaag bij de politie informeren of hun vriend een strafblad heeft.
Zij kunnen opvragen of hij een geschiedenis heeft met huiselijk geweld.

Tevens moet deze nogal omstreden wet, 'Clare's Law', de politie en andere instanties
in staat stellen om vrouwen preventief te waarschuwen als ze gevaar lopen.

Clare's Law is vernoemd naar de 36-jarige Clare Wood, die werd vermoord door haar vriend.
George Appleton, die Clare leerde kennen via Facebook, wurgde Wood in 2009. Door de familie van Wood
werd later ontdekt dat Appleton al meerdere malen voor geweld tegen vrouwen veroordeeld was.

Trieste zaken
Met deze nieuwe wet willen de Engelse beleidsmakers dit soort trieste zaken voorkomen.
In ons land is het verboden om het strafblad van wie dan ook aan derden door te sluizen.

Vind jij dit een goed idee?
Zou deze wet er ook in ons land moeten komen?
Zou jij alle minder goede dingen uit het verleden van jouw vriend willen weten?
Of gun jij iedereen een tweede kans?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik zou als man niet het strafblad van mijn partner opvragen, misschien dat het voor mannen anders ligt dan voor vrouwen.
Ik neem aan, en denk uit het artikel te kunnen afleiden, dat de vrouwen alleen kunnen opvragen of hun partner een strafblad
heeft op het gebied van huiselijke geweld, maar betekend dat dat elke vrouw van iedere man het strafblad op het gebied
van huiselijk geweld kan opvragen, want hoe willen ze controleren of de vrouw die het strafblad opvraagt daadwerkelijk
een relatie heeft met de man waarvan ze het strafblad opvraagt? Het lijkt me dat dit ook in strijd is met het recht op privacy.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Het is wel een idee zeg!
Ik heb daar nog nooit eerder over nagedacht.
Je kan samen met je vriend het strafblad opvragen, weigert hij, dan zegt dat al genoeg lijkt mij.

Goitske

Tja ik vind het een beetje ver gezocht, als jij het strafblad van je vriend gaat op vragen moet je je al achter de oren krabben of hij wel de juiste persoon voor je is. Er moet toch een reden zijn dat je het wilt op vragen.

Ik hoef die van Marcel niet op te vragen heb daar totaal geen behoefte aan. Ook weet ik dat hij geen strafblad heeft ergste wat hij heeft gedaan is ongeveer weg lopen bij zn moeder in de winkel als peuter naar de stripboekjes kraam op de markt waarna de marktmeester hem maar naar de politie heeft gebracht.. kon ze hem op halen zat hij met een politiepet op een donald duck te lezen!

Daarnaast weet ik 100% zeker dat hij geen strafblad heeft hij heeft een aantal jaren geleden een bewijs van goed gedrag nodig gehad en kreeg die zonder problemen :)

Lejah

Voor mij persoonlijk zou het ook niet hoeven hoor.
Maar toch, heeft het wel wat.
Hoeveel vrouwen kiezen niet de verkeerde partner? Waarvan ze zeker denken te weten dat ie niet slaat.


Citaat van: Goitske op 28 december 2012, 15:01:32
Daarnaast weet ik 100% zeker dat hij geen strafblad heeft hij heeft een aantal jaren geleden een bewijs van goed gedrag nodig gehad en kreeg die zonder problemen :)

Een verklaring omtrent het gedrag krijgen zegt niet alles over het misdrijf-verleden. Dat is een groot misverstand! Als je een verklaring omtrent het gedrag aanvraagt omdat je onderwijzer bent of vrijwilliger bij de judo-club dan kan je die verklaring krijgen ook al heb je een strafblad voor bijv fraude. Dus het maakt veel uit waarnaar het aanvraagformulier is opgesteld voor die verklaring.
Bovendien kijken verklaringen omtrent het gedrag alleen maar naar de afgelopen 8 jaar.
En ik weet niet of het al veranderd is, hoop het wel, maar het was ook altijd zo dat als je een zedenmisdrijf had begaan je wel een verklaring omtrent het gedrag kon krijgen als je met kinderen wilde werken mits je maar in therapie was gegaan.

Goitske

Klopt is maar een paar jaar een verklaring van goed gedrag :-)
Ach als hij mar iets had gedaan had ik het al lang geweten van zn ouders, zusje en vrienden :-)