Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

democratie versus dictatuur

Gestart door King_Fred_II, 4 mei 2011, 22:46:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

King_Fred_II

Stel dat de koninginnedagviering op alle zenders was uitgezonden. Stel dat iemand klaagt dat hij zelf wil kiezen of hij daaraan meedoet of niet, en stel dat die dan als antwoord krijgt dat hij dan maar naar een buitenlandse zender moet kijken...
Dat gebeurt niet in Nederland hè? Want Nederland is een democratie. En die democratie is zo'n 70 jaar geleden overheerst door een dictatuur. En de doden van die oorlog worden op 4 mei herdacht. En die herdenking wordt uitgezonden op... alle zenders. En wie daar niet aan wil meedoen, wordt naar een buitenlandse zender verwezen.

Dat is precies wat ik tegen de dodenherdenking heb: je krijgt geen keus!!!

En zelfs op dit forum bestaat die keus niet; je hebt er maar aan mee te doen, of je nou wilt of niet. En denk maar niet dat iemand stiekem toch zijn eigen keus kan maken, want het was gewoon niet mogelijk om in te loggen rond 8 uur.
Zeg, Iwan, voor wie kies jij: democratie of dictatuur?
Lees mijn schrijfsels: http://superurl.nl/?Fred+de+Koning
of beluister mijn muziek: http://superurl.nl/?King+Fred+II

Iwan



Citaat van: King_Fred_II op  4 mei 2011, 22:46:04
Stel dat de koninginnedagviering op alle zenders was uitgezonden. Stel dat iemand klaagt dat hij zelf wil kiezen of hij daaraan meedoet of niet, en stel dat die dan als antwoord krijgt dat hij dan maar naar een buitenlandse zender moet kijken...
Dat gebeurt niet in Nederland hè? Want Nederland is een democratie. En die democratie is zo'n 70 jaar geleden overheerst door een dictatuur. En de doden van die oorlog worden op 4 mei herdacht. En die herdenking wordt uitgezonden op... alle zenders. En wie daar niet aan wil meedoen, wordt naar een buitenlandse zender verwezen.

Dat is precies wat ik tegen de dodenherdenking heb: je krijgt geen keus!!!

En zelfs op dit forum bestaat die keus niet; je hebt er maar aan mee te doen, of je nou wilt of niet. En denk maar niet dat iemand stiekem toch zijn eigen keus kan maken, want het was gewoon niet mogelijk om in te loggen rond 8 uur.
Zeg, Iwan, voor wie kies jij: democratie of dictatuur?
Voor mij persoonlijk is de dodenherdenking heel belangrijk en daarom heb ik het forum offline gezet,
nou is het forum nou niet bepaald druk (meer), dus 't is eigenlijk al een wonder ansich dat het iemand opgevallen is.  *G

Maar je punt vindt ik wel intressant, mag de meerderheid beslissen voor de minderheid. In principe zeg ik van niet,
maar toch is dat de dagelijkse praktijk en het werkt ook wel zo duidelijk. Al waren het maar de weten en de (gedrags)regels
in een land, religie of  de regels op school of werk. Wordt de dodenherdenking eigenlijk ook uitgezonden op de commercielen,
dat weet ik eigenlijk niet, kijk altijd naar Nederland 1 op 4 mei. Het verschil tussen een dictatuur en een democratie is dat in
een democratie de meerderheid voor de minderheid beslist en in een dictatuur de minderheid voor de meerderheid.

Gezien de bovende definitie zou dit forum dus een dictatuur zijn, immers ik en Lynn beslissen uiteindelijk samen wat er
wel en wat er niet gebeurd op dit forum. Als ik besluit om de rekening voor dit forum niet meer te betalen dan bestaat
het forum niet meer. Maar om terug te komen op jouw 'geen keuze', je hebt toch de keuze om inderdaad naar een buitenlandse
zender te kijken of om de televisie helemaal uit te schakelen. Zou het niet veel vreemder zijn wanneer jij, en de minderheid
met jou, zou beslissen voor de meerderheid, zou er dan niet juist sprake van een dictatuur zijn?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Als alle Nederlandse zenders besluiten de dodenherdenkinmg te respecteren, dan noem ik dat geen dictatuur. (ik persoonlijk noem dat zelfs respectvol)
Dictatuur noem ik als je verplicht wordt gesteld mee te doen met herdenken. Dat een zender de herdenking respecteert en meedoet, betekent nog niet dat alle Nederlanders verplicht mee moeten herdenken.
Dat een forum ofline gaat, dat is de keuze van de beheerder van dat forum. Als een forumbeheerder zou besluiten zijn forum gewoon online te laten dan kan dat ook.
Dus nee, ik kan daar allemaal geen spoortje dictatuur in ontdekken.

Aan de andere kant kan je je afvragen of Nederland wel een democratie is, maar dat is een vraag of overdenking of mening die niets met de dodenherdenking te maken heeft.

King_Fred_II

Citaat van: Lejah op  4 mei 2011, 23:16:39Dictatuur noem ik als je verplicht wordt gesteld mee te doen met herdenken.
Dus als de koninginnedagviering op alle zenders zou worden uitgezonden, zou jij dat geen dictatuur noemen omdat je nog altijd de mogelijkheid hebt om de tv uit te zetten? Ik denk dat de meerderheid het daarin niet met je eens is. Het probleem is, dat de meerderheid op 4 mei niet in de gaten heeft dat er 2 minuten lang dictatuur is. En zeg nou niet dat het "maar 2 minuten" is, want het gaat niet om de hoeveelheid maar om de hoedanigheid.
Lees mijn schrijfsels: http://superurl.nl/?Fred+de+Koning
of beluister mijn muziek: http://superurl.nl/?King+Fred+II

Lejah

Citaat van: King_Fred_II op  5 mei 2011, 10:25:38
Citaat van: Lejah op  4 mei 2011, 23:16:39Dictatuur noem ik als je verplicht wordt gesteld mee te doen met herdenken.
Dus als de koninginnedagviering op alle zenders zou worden uitgezonden, zou jij dat geen dictatuur noemen omdat je nog altijd de mogelijkheid hebt om de tv uit te zetten?

Ja idd.
Indoctrinatie misschien, dictatuur nee.
Je bent immers niet verplicht om mee te doen.

Citaat van: King_Fred_II op  5 mei 2011, 10:25:38
Ik denk dat de meerderheid het daarin niet met je eens is. Het probleem is, dat de meerderheid op 4 mei niet in de gaten heeft dat er 2 minuten lang dictatuur is. En zeg nou niet dat het "maar 2 minuten" is, want het gaat niet om de hoeveelheid maar om de hoedanigheid.

Wat de meerderheid denkt weet ik niet. En eerlijk gezegd hoop ik ook dat ik mijn mening nooit zal laten beinvloeden door wat de meerderheid denkt. Daar zijn al genoeg akelige voorbeelden van bekend, voorbeelden zelfs heel duidelijk in deze periode.
En ik zal in dit soort discussies niet zeggen "het is maar 2 minuten"', want zoals je al zegt gaat de discussie daar niet over; dus is de verwachting dat ik dat als argument zou kunnen aanvoeren niet terecht.

King_Fred_II

Citaat van: Lejah op  5 mei 2011, 20:52:51...; dus is de verwachting dat ik dat als argument zou kunnen aanvoeren niet terecht.
Ik dacht niet specifiek dat jij dat als argument zou aanvoeren. Ik spreek gewoon uit ervaring, want dat argument is al vaak tegen me gebruikt. Dat wil ik dus even van tevoren uit de weg ruimen.
Lees mijn schrijfsels: http://superurl.nl/?Fred+de+Koning
of beluister mijn muziek: http://superurl.nl/?King+Fred+II