Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Bohemian Rhapsody terug op nummer 1 in Top 2000

Gestart door gjk, 24 november 2006, 23:37:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gjk



ZOETERMEER (ANP) - Bohemian Rhapsody van Queen is dit jaar terug op de eerste plaats van de Top 2000 van Radio 2. Op de tweede plaats eindigde Boudewijn de Groot met Avond. Derde werd Hotel California van de Eagles.

Vorig jaar stond Avond op de eerste plaats. In de jaren daarvoor voerde Bohemian Rhapsody steeds de lijst aan. Tot vrijdag 21.00 uur brachten bijna twee miljoen mensen hun stem uit op hun favoriete liedje.


De bekendmaking was rechtstreeks op radio en televisie te volgen. De uitzending kwam vanuit een discotheek in Zoetermeer. Daar waren onder meer optredens van Katie Melua en Marco Borsato.

De hele lijst wordt zoals gebruikelijk elk jaar uitgezonden tussen kerst en oud en nieuw. In 2005 hebben ongeveer 8,2 miljoen mensen in de laatste week naar de Top 2000 geluisterd of gekeken naar de Top 2000, hetzij via de radio of via de programma's die erover op de tv waren.

www.home.nl

Metalholic

Zoals het hoort nummer 1 for a long time to come.

Lynn


Iwan

Ik vind het een erg mooi nummer, maar niet het mooiste nummer wat ik ken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

vampie

BN'ers kiezen favoriete nummers aller tijden
Uitgegeven op donderdag 08 november 2007 om 17:45:46   

(Novum) - Een lading bekende Nederlanders komt maandag naar de studio van Radio 2 om te stemmen op hun favoriete nummers.
Onder hen zijn Yolanthe Cabau van Casbergen, Henk Kamp, Albert Verlinde en Xander de Buisonjé. Maandag is de eerste dag
dat gestemd kan worden voor de Radio 2 Top 2000. Om 07.00 uur wordt de officiële stempagina op radio2.nl geopend
door Matthijs van Nieuwkerk en Ron Stoeltie.


Ook Gé Reinders, Manuela Kemp, Laura Fygi, Willeke Alberti en Syb van der Ploeg komen maandag naar de studio om hun favoriete liedjes
te kiezen. De stemperiode duurt tot vrijdag 30 november. De Radio 2 Top 2000 wordt uitgezonden van 26 tot en met 31 december.

Vorig jaar stond de Britse band Queen op nummer een met 'Bohemian Rhapsody'. Dit lied stond al jaren op de eerste positie,
maar moest in 2005 kort de hoogste notering opgeven voor het nummer 'Avond' van Boudewijn de Groot.


[Copyright 2007, Novum]

Iwan



Citaat van: RTVnoord.nl
'Waarom Boudewijn de Groot wel en Ede Staal niet?'

Tientallen lezers van Dagblad van het Noorden zijn verbijsterd dat Radio 2 het nummer
"'t Het nog nooit zo donker west' van Ede Staal niet opneemt in de Top 2000.
Reden: de actie van het Dagblad van het Noorden om het nummer in de populaire hitlijst te krijgen.

"Wat een onzin", schrijft Rein Vught. "Ik hoor op Radio 2 de hele dag bekende Nederlanders platen
promoten voor de Top 2000. Mag dat dan wel? Het enige verschil is dat die BN-ers meer luisteraars
bereiken dan Dagblad van het Noorden met zijn abonnees. Veel mensen in het Noorden houden van
de liedjes van Ede Staal. Als ze hem niet in de Top 2000 willen, stemmen ze niet op hem.
Maar goed, schijnbaar houdt de Top 2000 op bij Zwolle.
"

Behalve Dagblad van het Noorden is ook uit protestant christelijke hoek een actie gevoerd om een nummer
van de relirockband Hillsong United in de Top 2000 te krijgen. Ook de stemmen op deze band tellen niet mee.

Veel lezers trekken een vergelijking met het nummer Avond van Boudewijn de Groot.
Presentator Bert Kranenbarg van Radio 2 stak twee jaar geleden in zijn uitzending niet onder stoelen
of banken dat hij het nummer mooi vond en raadde luisteraars aan op dit lied te stemmen.
Dat had succes want Avond belandde in 2005 op nummer 1.

Wat is het verschil tussen deze actie en die van Dagblad van het Noorden, vragen onder andere E. Smit
en Quercus zich af. Kees Toering, zendercoördinator van Radio 2: "Bert Kranenbarg is presentator van
onze zender en het is onze Top 2000. Hij had geen eigen belang bij de promotie van Boudewijn de Groot.
Dagblad van het Noorden wel. Dat wilde laten zien dat Groningen wel degelijk een rolletje meespeelt.
Bovendien was dit een lobby van buiten Radio 2.
"

Toering benadrukt dat Avond niet uit de lucht kwam vallen. "Het nummer stond voorgaande jaren
op de tweede, vijfde en achtste plaats. Ede Staal kreeg voorgaande jaren slechts drie tot vijf stemmen,
nu tienduizenden.
" Daardoor dreigde Staal dit jaar in de top 10 te komen. De commotie is voor Toering
aanleiding om voor volgend jaar de stemregels nog eens goed te bekijken. "Misschien moeten we nieuwe
voorwaarden stellen. Maar laten we eerlijk zijn, het gaat hier niet om de verkiezing van het parlement.
Al heeft de Top 2000 door de ophef veel aandacht gekregen.
"

Enkele lezers staan achter het besluit van Radio 2. "Goede beslissing.
De actie om stemmen bij elkaar te ritselen voor een artiest klopt van geen kant
", vindt Daariszeweer.

De boycot van Ede Staal levert nieuwe acties op. Benj vindt dat Dagblad van het Noorden naar de rechter
moet stappen om Radio 2 te dwingen de voorkeurstemmen mee te laten tellen. B. Bodewits is op internet
(http://queenop1.hyves.nl) een actie begonnen om in georganiseerd verband zoveel stemmen
op Bohemian Rhapsody van Queen uit te brengen. Dit lied staat al jaren op nummer één van de Top 2000,
met uitzondering van 2005 dus. Bodewits' doel: het liedje óók, voor één jaartje uit de Top 2000 te krijgen
omdat hij dan ook wordt 'beschuldigd' van een gecoördineerde actie.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik heb zojuist een aantal van mijn favoriete liedjes, zal er ongetwijfeld heel veel vergeten zijn,
ingevuld op de site van de Top 2000. Mijn lijstje is, in willekeurige volgorde, als volgt:

Beach Boys - God only knows
Beatles - A day in the life
Bruce Springsteen - The river
Doors - Light my fire
Frans Halsema - Voor haar
John Lennon - Imagine
Otis Redding - The dock of the bay
Pink Floyd - Wish you were here
Procol Harum - A whiter shade of pale
Ramses Shaffy & Liesbeth List - Pastorale
Who - Baba O'Riley
Wim Sonneveld - Het dorp
Elvis Costello - Oliver's army
Coldplay - Viva la vida

Dit zijn de vrije keuzes:
Rufus Wainwright - Between My Legs
Ernst Jansz - Zolang
Cornelis Vreeswijk - Daarom noem ik je
INXS - Beautiful Girl

Stemmen op jouw Top2000
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Bohemian Rhapsody voert Top 2000 weer aan

Bohemian Rhapsody van Queen staat als vanouds op de eerste plaats van de Top 2000.
Op de tweede plaats komt Hotel California van The Eagles, gevolgd door Stairway to Heaven van Led Zeppelin.
Child in Time van Deep Purple is gezakt van drie naar vier. Dat heeft Radio 2 vrijdagavond bekendgemaakt.

In de afgelopen week zijn 3,2 miljoen stemmen uitgebracht voor de hitlijst, een record volgens Radio 2.
Ongeveer 240.000 mensen gaven hun favoriete nummers door. De volledige Top 2000 wordt op 3 december onthuld.

De uitzending van de Top 2000 begint op eerste kerstdag om 12 uur 's middags.
Bohemian Rhapsody is 156 uur later te horen, vlak voor middernacht op oudejaarsavond.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Dit jaar heb ik ook weer gestemd op mijn favoriete nummers.
Mijn lijstje is, in willekeurige volgorde, als volgt:

Barry McGuire - Eve Of Destruction
The Beach Boys - God Only Knows
The Beatles - A Day In The Life
Coldplay - Viva La Vida
Creedence Clearwater Revival - Have You Ever Seen The Rain
David Bowie - Life on Mars
The Doors - The End
Electric Light Orchestra - Mr. Blue Sky
Elvis Presley - Always On My Mind
Guus Meeuwis - Geef Mij Je Angst
Otis Redding - (Sittin' on)The Dock Of The Bay
Pink Floyd - Wish You Were Here
REM - Man On The Moon
Ramses Shaffy & Liesbeth List - Pastorale
Traveling Wilburys - Handle With Care
John Lennon - Imagine
John Lennon - God
Rufus Wainwright - Between my legs
Cornelis Vreeswijk - Daarom noem ik je "m'n liefste" in een lied
Donovan - Atlantis


Stemmen op jouw Top2000
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

House