Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Typisch Bulgaars: Baba Marta

Gestart door Margje, 1 maart 2011, 20:22:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Margje

Chestita Baba Marta

Vandaag is het Baba Marta, een bulgaarse feestdag. Een kleine uitleg even in het Engels....

bron: http://www.novinite.com/view_news.php?id=125760

Tuesday sees Bulgaria celebrate one of its most loved traditional holidays - Baba Marta, which is believed to mark the beginning of spring.

Celebrated on March 1, Baba Marta (Grandma March) is believed to be a feisty lady who always seems to be grudging at her two brothers, while the sun only comes out when she smiles.

As folklore often goes there are different versions of the Baba Marta tale. One says that on that day she does her pre-spring cleaning and shakes her mattress for the last time before the next winter - all the feathers that come out of it pour on Earth like snow - the last snow of the year.

On March 1, almost everyone in Bulgaria can be seen with a Martenitsa - a small piece of adornment, made of white and red yarn, which will be warn until around the end of the month (or the first time an individual sees a stork, swallow or budding tree - the first signs that spring has arrived.)

A legend goes that the martenitsa tradition has been inspired by Bulgaria's first Khan Asparuh, who sent a white string to his wife to tell her he survived a battle.

People are supposed to take off their martenitsas when they see the first signs that spring has already come - a blooming tree or a stork.

When the martenitsa is taken off, many people tie it to a tree - one that they'd like to be especially fruitful. Others place it under a rock and based on what they find there the next morning guess what kind of a year this one would be.

The martenitsa now comes in all shapes and sizes - from Guiness-worth giant building packages to two tiny simple strings gently placed on a newborn's arm.

However, it always bears the same meaning - a lucky charm against the evil spirits of the world, a token for health and a sign of appreciation.



Lejah

Klinkt heel interessant!
Wordt Baba Marta echt gevierd en beleefd? Of is het een ouder iets wat aan het wegvagen is?
Maar hoe wordt Baba Marta dan precies gevierd bij de gewone mens?
Alleen met dit rood met witte armbandje? Of komt er nog een feest of een ceremonie aan te pas? Wordt er nog speciaal gegeten?
En hoe wordt het dan gevierd als de martenitsa afgaat? Wordt er dan iets speciaals gegeten? Of feest gevierd? Heeft elke buurt een speciale boom waaraan alle mertenitsá worden opgehangen of kom je hier een daar een boom met een enkele tegen?
En wat doe jijzelf er precies mee?

Iwan

Wat een leuke traditie, hebben we in Nederland ook eigenlijk iets vergelijkbaars??
Leuk ook dat je dit topic hebt aangemaakt Margje, op deze manier leren we nog wat over tradities in andere landen.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Margje

Er wordt nog veel gedaan met Baba Marta...Afgelopen paar weken enorm veel kleine standjes met de armbandjes te vinden waar het toch aardig druk was..Ze zijn er in vele verschillende soorten en maten en te krijgen vanaf 0,10 stotinki (ongeveer 0,05 eurocent)..Deze morgen zat ik in de bus naar het werk en werden de martenitsa's onderling al uitgedeeld..Vele mensen lopen met meerdere om hun arm..Je doet ze om bij een ander...degene die je goede gezondheid toewenst...Mijn zoon kreeg op school ook meerdere en ik zelf op mijn werk ook...Het wordt hier ook echt gezien als een belangrijke dag, je merkt dat de mensen er naar toe leven...Ook ik heb een aantal weggegeven en mijn zoon ook...
Vorig jaar toen ik net in Bulgarije arriveerde (ja ben er bijna een jaar)...hingen er vele martenitsa's in de bomen...overal...Toen wist ik nog niet exact wat het was maar dat werd me snel duidelijk...
Als je nu hier om je heen kijkt zie je iedereen met meerdere martenitsa's...en over een tijdje hangen ze overal in de bomen...Het is echt een heel apart gezicht...Het is niet zo dat men het in een specifieke boom hangt maar je ziet ze dan echt overal hangen...
Het is eigenlijk de bedoeling zodra je een ooievaar ziet dat je ze in een boom hangt...dat wordt dus goed kijken....maar ze schijnen hier wel zichtbaar te zijn in ieder geval ten zuiden van Veliko Turnovo (waar ik woon)...En anders kan het ook wanneer je bloesem in de boom ziet...Het is eigenlijk ook ter verwelkoming van de lente...
Wat ik tot zover gemerkt heb is het toch een zeer belangrijk iets waar nog veel mee gedaan wordt en dat maakt het juist zeer speciaal!

Lejah

Jou uitleg vind ik duidelijker en meer tot mijn verbeelding spreken dan die Engelse tekst.
Ik vind het erg leuk om over dit soort gebruiken/feesten te lezen. Erg interessant vind ik dat, maar dat merkte je waarschijnlijk al aan mijn vragen.
Ik vind het wel erg mooi dat je elkaar die armbandjes geeft, dat maakt het ook wel heel speciaal. Leuk hoor!