Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Geestelijke vader van Rik Ringers is overleden

Gestart door Iwan, 4 januari 2010, 00:41:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



De striptekenaar Tibet, in Vlaanderen vooral bekend van de reeks Rik Ringers,
is vannacht in Frankrijk overleden aan een beroerte. De man is 78 jaar geworden.

Gilbert Gascard
Tibet was het pseudoniem van Gilbert Gascard, geboren in het Zuid-Franse Marseille maar opgegroeid in Brussel.
Hij is vooral bekend van de detectiveverhalen rond de journalist Rik Ringers (in het Franse origineel Ric Hochet)
en de komische westernstrip Chick Bill, waarvoor hij ook de tekst schreef.

Disney
Tibet begon zijn tekenloopbaan in zijn tienerjaren bij de Disney-studio's in Brussel, waar hij scenarist André-Paul
Duchâteau leerde kennen. Beiden werkten later meermaals samen, onder meer voor de albums van Rik Ringers.
In 1951 werd Tibet illustrator bij het weekblad Kuifje. Voor het Vlaamse weekblad Ons Volkske tekende hij
"De Avonturen van Koenraad".

In 1953 ontstond de westernserie Chick Bill, waarvan uiteindelijk 69 albums zijn uitgegeven.
Van Rik Ringers verscheen sinds 1955 een serie van 76 albums. Het meest recente "Het laatste duel"
kwam in de zomer van vorig jaar uit. Ringers kreeg ook een stripmuur aan de Bijstandsstraat in Brussel,
in de buurt van waar Gascard als kind woonde.

Karikaturen
Tibet zou echter vooral bezeten zijn geweest door het tekenen van karikaturen. In het magazine Kuifje maakte hij
in de jaren '70 karikaturen van bekende figuren. Zijn werk werd zodanig gesmaakt dat ook Belgische en Zwitserse
televisie een beroep op hem deden. Tibet is al meer dan 50 jaar in dienst bij uitgeverij Le Lombard.
Die bevestigde zondag zijn overlijden.





©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik las Rik Ringers vroeger heel graag, had eigenlijk geen idee dat de tekenaar nog leefde.
Ik zal vannacht in mijn bed nog eens een stripboek van hem lezen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."