Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Studente Joanna moet weg na protest tegen monarchie

Gestart door Iwan, 4 februari 2013, 23:00:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: AD.nl

Studente Joanna moet weg na protest tegen monarchie

Kort voor de aankomst van de koningin stak studente Joanna vrijdag bij het Beatrixtheater een stuk karton omhoog
met de tekst 'Weg met de monarchie, het is 2013'. Een halve minuut later werd ze weggeleid door agenten,
'omdat de sfeer grimmig werd'. 'Onzin, er had niemand last van me,' reageert ze.

Joanna (23), studente uit Utrecht heeft niet vastgezeten voor haar korte actie voorafgaand aan het feestje van de vorstin.
'Maar de kans om mijn mening te geven, is me daar wel onterecht ontnomen,' vertelt ze aan het AD/Utrechts Nieuwsblad.

Joanna was vrijdag op weg naar de bibliotheek om te studeren. Ze zag de politiemacht bij de Jaarbeurs,
informeerde naar de aanleiding en hoorde dat de koningin er een feestje vierde. 'Toen ben ik naar een winkel gegaan,
heb om karton gevraagd en daar de leus heel snel opgezet: 'Weg met de monarchie, het is 2013'. Ik ken Beatrix niet,
heb niks tegen haar persoonlijk, wel tegen het instituut. Erfopvolging en vorstenhuis zijn niet meer van deze tijd.
'

Ze posteert zich bewust tegenover het persvak, achter het publiek en steekt in stilte haar bord omhoog.
'Ik heb er misschien een halve minuut gestaan, niemand had last van me, niemand zei er wat van.
Toen kwamen twee agenten op me af die me beetpakten en wegtrokken. Tegen mijn wil.
Dat het voor mijn eigen veiligheid was, omdat de sfeer grimmig werd, zoals de politie beweert, is volstrekt onzin.
'

Joanna hoeft niet naar het bureau, maar mag zich die dag niet meer in de buurt van het Beatrixgebouw laten zien.

Politiewoordvoerder Jens houdt vol dat Joanna voor haar eigen bestwil is gevraagd het gebied te verlaten.
'Als ze het daar niet mee eens is, kan ze daarover komen praten of een klacht indienen.'
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik zag de dame (Joanna) vanavond op tv bij Pauw en Witteman. Ik ben best wel Oranjegezind, maar was toch verontwaardigd
over het optreden van de politie in dit geval, in Nederland zou je toch gewoon voor je mening moeten mogen uitkomen.

Maar naar haar gezien te hebben bij Pauw en Witteman ga ik er toch sterk aan twijfelen of er niet meer achter steekt.
Ik kan niet geloven dat het een spontane actie van haar was om daar met het bord te gaan staan, niet dat dat wat uitmaakt,
maar zo bracht ze het wel. Het klinkt in mijn oren alsof het vooropgezet was of er in ieder geval sprake was van uitlokking van haar kant.
In mijn optiek was deze actie van haar gewoon een manier om in de aandacht te komen en dat is haar gelukt.
Ook omdat ze aangaf dat ze er al langer mee bezig was om de kroning te voorkomen.

Ze begon ook ineens over politierepressie waar ze, volgens eigen zeggen, het afgelopen jaar veel over had gehoord.
(Ook zei ze dat ze het afgelopen jaar veel had meegemaakt, maar ze gaat er verder niet op in of dat iets met politiegeweld te maken heeft.)
Ik vind dat toch apart.... ze doet 'onderzoek' naar politierepressie en krijgt er spontaan zelf mee te maken.

Mijn sympathie voor Joanna is toch wel een stuk minder na de uitzending van vanavond omdat ik haar niet geloof.
Ik geloof niet dat haar actie spontaan was maar vooropgezet om aandacht te krijgen en ik het gevoel heb
dat ze het allemaal opblaast om die aandacht optimaal te krijgen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl
Excuses voor Joanna en Hans na onterechte aanhouding

De politie heeft dinsdag 'onterecht' de activiste Joanna van der Hoek en republikein Hans Maessen van de Dam verwijderd.
Dat meldde de politie. De twee werden van de Dam verwijderd vlak voordat de koninklijke familie op het balkon verscheen,
omdat 'collega's dachten dat er een mogelijke verstoring' zou plaatsvinden.

Persoonsverwisseling
Maessen zou zijn aangezien voor de persoon over wie 'was afgesproken dat deze zou worden gevorderd de Dam te verlaten.
De man werd aangesproken en gevorderd de Dam te verlaten. Toen hij weigerde te voldoen aan de vordering, is hij aangehouden.
Maessen werd gevraagd zich te identificeren. Op de vraag waarom gaven de agenten geen antwoord. Nadat Maessen zijn rijbewijs
had overhandigd, nam de politie hem mee om zijn rijbewijs op echtheid te controleren. Maessen zegt dat ze dit nooit hebben gedaan.

Maessen noemt het 'volstrekte nonsens' dat er sprake was van een persoonsverwisseling. In het televisieprogramma Nieuwsuur
zei hij woensdagavond dat de politie in Amsterdam hem goed kende. Daar had hij ook voor gezorgd, omdat hij 'rustig' gebruik
wilde maken van de vrijheid van meningsuiting. 'Ik heb een paar keer eerder op de Dam gestaan en heb een gesprek met
de burgemeester gehad, men kende mij helemaal.

Activiste Joanna, die naast Maessen stond, werd aangehouden omdat ze begon te schreeuwen. Volgens de politie werd ze opgepakt
wegens verstoring van de openbare orde. 'Er is op dat moment geen afstemming geweest met het beleidsteam. De twee personen
werden conform procedure naar een arrestantencomplex gebracht.
'

Toen duidelijk werd dat de arrestaties onterecht waren, werden de twee teruggebracht naar het centrum.
'Dit had niet mogen gebeuren', aldus de zegsvrouw.

Joanna en Maessen waren op de Dam en werd door politiemensen verwijderd toen Joanna een kartonnen bordje boven
haar hoofd hield met de tekst: 'Ik ben geen onderdaan.'

In de aanloop naar de troonswisseling hadden de politiechef en burgemeester van de hoofdstad menig maal gezegd dat
individuen op de Dam een wit T-shirt mogen dragen met een kritische tekst over de monarchie, een witte ballon mogen
dragen of met een witte zakdoek mogen zwaaien. Iemand die alleen staat en boe roept of een spandoek met een kritische
tekst bij zich draagt, wordt ongemoeid gelaten, zo werd gezegd.

Inschattingsfout
Geen goed woord woord heeft activiste Joanna er voor over. Niet voor het feit dat ze is aangehouden en niet voor de manier
waarop. En ze baalt ervan dat ze op de Dam niet heeft kunnen doen waarvoor ze was gekomen: haar bescheiden protestgeluid
laten horen. 'Dit was echt geen inschattingsfout', zegt de studente Joanna van der Hoek bij Pauw en Witteman
over haar arrestatie. Ze is het boegbeeld van de republikeinse protestgroep 'Het is 2013' en werd dinsdagochtend
tijdens de abdicatie van Beatrix van de Dam verwijderd. 'Ik stond nog niet eens met mijn bordje omhoog.'

Van der Hoek vertelt dat ze nog met de burgemeester van Amsterdam persoonlijk heeft afgesproken dat ze op de dag
van de troonwisseling op de Dam kon staan om haar mening te uiten. 'En toen werd ik toch met geweld weggehaald.
Dat is echt geen inschattingsfout, dat is van tevoren overlegd. Het is belachelijk als mensen daar in trappen.
'
'Ik kon niets doen, ik ben gewoon monddood gemaakt. Mijn protest is ontzettend gewelddadig onderdrukt.'

Volgens de vrouw druist haar arrestatie regelrecht in tegen de instructie van burgemeester Van der Laan,
die heeft gezegd dat protesterende eenlingen ongemoeid gelaten zouden worden. 'Het Nederlandse volk is daardoor misleid.'
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."